Intervention with individuals with autism spectrum disorder: a professional perception

Authors

  • Aila Narene Dahwache Criado Rocha Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília
  • Nadine Aparecida Nogueira Capobianco Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília
  • Luana Borges Brito Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília
  • Andréa Rizzo dos Santos Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X23893

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Perception, Intervention

Abstract

For the systematization of interventions, it is essential to know the perception of the professionals who work with individuals with Autism Spectrum Disorder to instrumentalize them in the improvement actions to stimulate their skills and fully meet their needs. The objective of this study was to analyze the perception of professionals about the work done by them with the children and youth with Autism Spectrum Disorder as well as identify their intervention strategies. This study included 16 participants, twelve teachers and four health providers. To collect the data we designed semi-structured interviews in order to understand the perception of professionals about working with these individuals. After the interview can identify that professionals have practical knowledge about the features and performance with children and youth with Autism Spectrum Disorder, but need formal spaces for the exchange of experiences and the construction of new knowledge.

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Author Biographies

Aila Narene Dahwache Criado Rocha, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Doutorado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP/Marília (2013), mestrado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP/Marília (2010). Graduação em Terapia Ocupacional pelas Faculdades Salesianas de Lins (2001), Especialização em Terapia Ocupacional pelas Faculdades Salesianas de Lins (2004), em Psicopedagogia pela Faculdade de Educação de Oswaldo Cruz (2004) e especialização em Terapia de Mão pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é Professora Assistente Doutora do Curso de Terapia Ocupacional - Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília. Tem experiência na área de Terapia Ocupacional atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia assistiva, educação especial, neurologia, desenvolvimento infantil e formação de profissionais da saúde e da educação no processo inclusivo do deficiente.

Nadine Aparecida Nogueira Capobianco, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Terapeuta Ocupacional graduada na Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Luana Borges Brito, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Discente do curso de Terapia Ocupacional graduada na Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Andréa Rizzo dos Santos, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP/Marília

Graduada em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (1990), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2005) e Doutorado em Educação (Educação Especial no Brasil) pela UNESP - Campus de Marília (2009). Atualmente é Professora Assistente Doutora do Curso de Terapia Ocupacional - Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília e Tutora da Residência Multiprofissional em Saúde - área Saúde Materno Infantil da Faculdade de Medicina de Marília. Tem experiência na área da Terapia Ocupacional e Educação, com ênfase em Pediatria Hospitalar e Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: Terapia Ocupacional, Desenvolvimento Infantil, Pediatria Hospitalar, Neonatologia, Educação Especial, Educação Inclusiva, Autismo Infantil, Currículo Funcional Natural.

 

Published

2018-06-06

How to Cite

Rocha, A. N. D. C., Capobianco, N. A. N., Brito, L. B., & Santos, A. R. dos. (2018). Intervention with individuals with autism spectrum disorder: a professional perception. Special Education Magazine, 31(61), 417–430. https://doi.org/10.5902/1984686X23893