Teoria da atividade e modelos de leitura em livros didáticos de Português – L2

Auteurs

  • Cândida Martins Pinto Universidade Católica de Pelotas
  • Marcos Gustavo Richter Universidade Federal de Santa Maria

DOI :

https://doi.org/10.5902/1516849228347

Mots-clés :

Teoria da atividade, Modelos de leitura, Livros didáticos

Résumé

Nowadays, considering the process of a foreign language or second language acquisition, a big importance is given to the previous knowledge of the learner: top-down model. As the same rule, bottom-up model, involving formal and grammatical aspects, has its relevance in a second stage of the learning. A mature learner is that who is able to link these two models during the reading, using, thus, the interactive model. Considering this, this study aims to, in a first stage, discuss relevant questions for the use of the three models in language classes in general and in Portuguese for foreigner classes in particular, as well as the importance of them for a good reading. In a second stage, a Portuguese for foreigners textbook will be analyzed, according to Activity Theory, in order to verify when the models appear in reading tasks.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Cândida Martins Pinto, Universidade Católica de Pelotas

Doutorado em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (2015)

Marcos Gustavo Richter, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1984), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1988), doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1990) e Pós-Doutorado em Linguística de Corpus pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). Aposentou-se em 2016 como professor titular- pós-doutor do Departamento de Letras Vernáculas do Centro de Artes e Letras da Universidade Federal de Santa Maria-RS. Reuniu experiência principalmente nas áreas de Semiótica e Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando nos seguintes temas: formação de professores, ensino de línguas e ensino do português.

Références

CARRELL, P. L. Interactive text processing: implications for ESL/second language reading classrooms. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 239-259.

CARRELL, P. L.; EISTERHOLG, J. C. Schema theory and ESL reading pedagogy. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 73-89.

CARELLI, I. M. Estudar on-line: análise de um curso para professores de inglês na perspectiva da teoria da atividade. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, 2003.

DANIELS, H. Vygotsky e a pedagogia. São Paulo: Loyola, 2003.

ESKEY, D. E.; GRABE, W. Interactive models for second language reading: perspectives on instruction. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 223-237.

GOODMAN. K. Unity in reading. In: SINGER H. & RUDDELL, R. B. Theoretical model and processes of reading. Newark Delaware: Internacional Reading Association,1985, p.813-840.

GOODMAN. K. The reading process. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D. E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 11-21.

GRABE, W. Reassessing the term “interactive”. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 56-70.

GOUGH, P. B. One second of reading. In: KAVANAGH, J. F. & MATTINGLY, I. G. (orgs). Language by ear and by eye. Cambridge: MIT Press, 1972, p. 353-378).

GOUGH, P. B. One second of reading. In: SINGER H. & RUDDELL, R. B. Theoretical model and processes of reading. Newark Delaware: Internacional Reading Association, 1985, p. 661-686.

LEONTIEV, A. N. Activity, consciousnesss, and personality. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1978. Disponível em: http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1977/leon1977.htm. Acesso em: 3 Set. 2006.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento infantil. IN VYGOTSKY, L. S., LURIA, A. R. LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.

LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782004000300002&lng=e&nrm=isso. Acesso em: 16 Nov. 2006.

PAZ, D. M. S. Formação de conceitos de ensino de leitura em português como segunda língua. 2006. 391f. Tese (Doutorado em Letras – Estudos Lingüísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, 2006.

PINTO, C. M.; RICHTER, M. G. O livro didático de português para estrangeiros segundo a Teoria da Atividade. In: VI Seminário Internacional em Letras Palavras: Margens e Imagens, 2006, Santa Maria. Anais. Centro Universitário Franciscano, 2006.

RICHTER, M. G. Ensino do português e interatividade. Santa Maria: Ed. UFSM, 2000.

RUMELHART, D. E. Toward an interactive model of reading. In: DORNIC, S. Attention and performance VI. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1977, p. 575-603.

RUMELHART, D. E. Toward an interactive model of reading. In: SINGER, H; RUDDELL, R. Theoretical models and process of reading. 3 ed. Newark, International Reading Association, 1985, p. 722-751.

SAMUELS, J.; KAMIL, M. Models of the reading process. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 22-36.

Téléchargements

Publiée

2017-07-28

Comment citer

Pinto, C. M., & Richter, M. G. (2017). Teoria da atividade e modelos de leitura em livros didáticos de Português – L2. Linguagens & Cidadania, 8(2). https://doi.org/10.5902/1516849228347

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

<< < 1 2 3 > >>