A função experiencial da linguagem no contexto jurídico

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.5902/1516849228246

Mots-clés :

Textual Genre, Final Allegation, Representation, Accusation, Defense

Résumé

The objective of this work is to analyze the representation of accusation and defense in Final Allegation texts from a Penal Process written in Portuguese. The transitivity analysis, with emphasis in the types of processes and participants, shows how the practices of accusation and defense in the criminal context are performed by social actors in the referred genre. To do that, we have used Bazerman (2004) on textual genres, Halliday (2004) on grammar roles in the experiential metafunction, and Van Leewen (1997) on socio-semantic roles in the representation of social actors. We have also considered the rules and regulations used in the constitution of Brazilian Penal Processes, according to the Código de Processo Penal (1941) in use and the systematization of Capez (2006) for the contextualization of the final allegations inside a Penal Process. 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Letras, com Mestrado e Doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Pós-Doutorado em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Realizou Estágio de Doutorado na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL), em Portugal. Atuou como professora de língua portuguesa na rede pública estadual do Rio Grande do Sul, no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) e na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente é Professora Associada no Departamento de Letras Vernáculas e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atua no ensino presencial e a distância (EAD). Desenvolve pesquisas em Linguística Sistêmico-Funcional, abordando principalmente os seguintes temas: ensino de leitura e produção textual, gêneros textuais e Linguística Sistêmico-Funcional, linguagem e representação, Linguística Forense. É coordenadora do projeto Ateliê de Textos na UFSM.

Références

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução e organização de Angela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2005.

BAZERMAN, Charles. Speech Acts, Genres, and Activity Systems: How Texts Organize Activity and People. In: BAZERMAN, C.; PRIOR, P. (Orgs.). What writing does 19 and how it does it. An introduction to analizing texts and textual practices. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 309-337.

BAZERMAN, Charles; BONINI, Adair; FIGUEIREDO, Débora. Genre in a Changing World. Perspectives on Writing. Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse and Parlor Press. Disponível em: http://wac.colostate.edu/books/genre. Acesso em: 12 ago. 2009.

BHATIA, Vijay K. Cognitive structuring in legislative provisions. In: GIBBONS, J. (Ed.). Language and the law. London: Longman, 1994. p. 136-155.

BHATIA, Vijay K. Analysing genre: language use in professional settings. Harlow: Longman, 1993. BRASIL. Código de Processo Penal. Decreto-lei n. 3.689 de 03 de outubro de 1941. Disponível em: http://www.jurisnet.adv.br. Acesso em: 10 abr. 2008.

BRASIL. Código Penal. Decreto-lei n. 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Disponível em: http://www.jurisnet.adv.br. Acesso em: 24 abr. 2008.

CAPEZ, Fernando. Curso de Processo Penal. 12. ed. São Paulo: Saraiva, 2005. CORÔA, Maria Luiza. O tempo nos verbos do português: uma introdução à sua interpretação semântica. São Paulo: Parábola, 2005.

CHRISTIE, F. & MARTIN, J. Genre and institutions. London: Continuum, 1997.

DEVITT, A.J. Intertextuality in tax accouting. In: BAZERMAN, C. & PARADIS, J. (Eds.). Textual dynamics of the professions. Madison: University of Wisconsin Press, 1991. p. 336-357.

GIBBONS, John. Forensic linguistic: an introduction to language in the justice system. USA, UK, Australia: Blackwell Publishing, 2003.

GOODRICH, Peter. Legal discourse. London: Macmillan, 1987.

HALLIDAY, Michael. An introduction to functional grammar. 3 th. ed. London: Arnold, 2004.

HYLAND, Ken. Genre and second language writing. Michigan: University of Michigan Press, 2004.

HYON, S. Genre in three traditions: implications for ESL. Tesol Quartely. v. 30, n. 4, 1996. p. 693-722.

MARTIN, Jim ROSE, David. Working with discourse: meaning beyond the clause. London, New York: Continuum, 2003.

MEURER, João Luis, BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola, 2005.

MILLER, Caroline. Rhetorical community: the cultural basis of genre. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (Eds.). Genre and the new rhetoric. London: Tyalor & Francis, 1994. p. 67-78.

MILLER, Caroline. Genre as social action. Quaterly Journal of Speech, n. 70, p. 151- 167, 1984.

OLIVEIRA, Marcos Vinicius Amorim. O julgamento em plenário do Júri Popular. Disponível em: http://www1.jus.com.br/doutrina/texto.asp?id-1070. Acesso em: 15 abr. 2005.

RODRIGUES, Maria Conceição Carapinha. Contributos para a análise da linguagem jurídica e da interacção verbal na sala de audiências. Coimbra: UC, 2005. 512 p. Tese (Doutorado em Letras), Universidade de Coimbra. Coimbra, 2005.

SWALES, John. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

TIERSMA, Peter Meijes. Legal language. Chicago: The University of Chicago Press, 1999.

TIERSMA, Peter Meijes. Linguistic issues in the law. Language, n. 69, p. 113-137, 1993.

VAN LEEUWEN, Theo. A representação dos actores sociais. In: PEDRO, E.R. (Org.). Análise Crítica do Discurso. Lisboa: Caminho, 1997. p. 169-222.

Téléchargements

Publié-e

2017-07-25

Comment citer

Fuzer, C. (2017). A função experiencial da linguagem no contexto jurídico. Linguagens & Cidadania, 11(1). https://doi.org/10.5902/1516849228246

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s