On the Metaphysics of Music: Schopenhauer, Wagner, and Nietzsche

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179378688792

Keywords:

Aesthetics, Metaphysics of art, Metaphysics of music

Abstract

In the third book of The World as Will and Representation, Schopenhauer develops his considerations on aesthetics, presents the concepts of beauty and the sublime, describes the visual and poetic arts, and characterizes music as distinct from all other fine arts. This book would have impressed the young Nietzsche, especially the conception of music as the fundamental work of art, and this common inspiration in Schopenhauerian aesthetics is one of the themes of his dialogue with Wagner. The objective of this paper is to follow this book to understand the formulation of Schopenhauer's metaphysics of music and briefly present a little of the reception of this metaphysics in Wagner's writing on Beethoven and in Nietzsche's early work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel de Freitas Gimenes, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD student in Philosophy at PPGFIL-UFSC.

References

BRANCO, Maria João Mayer. Nietzsche contra Schopenhauer? A reavaliação nietzschiana do valor metafísico da música. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, [S.l], v. 4, n. 1, p. 6-18, 2016.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo. In: NIETZSCHE, Friedrich. Obras Escolhidas Vol. 7. Lisboa: Relógio d’água, 2000. p. 109-242

NIETZSCHE, Friedrich. A Visão Dionisíaca do Mundo – e outros textos de juventude. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia. São Paulo: Companhia de Bolso, 2020a.

NIETZSCHE, Friedrich. Introdução ao Estudo dos Diálogos de Platão. São Paulo: Martins Fontes, 2020b.

NIETZSCHE, Friedrich. Schopenhauer como Educador – Considerações Extemporâneas III. São Paulo: Martins Fontes, 2020c.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como Vontade e como Representação - Primeiro Tomo. São Paulo: Unesp, 2013.

SCHOPENHAUER, Arthur. A propósito da metafísica da música. In: SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como Vontade e como Representação - Segundo Tomo. São Paulo: Unesp, 2015. p. 537-549.

WAGNER, Richard. Beethoven. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

PAULA, Wander Andrade. Nietzsche, Apolo e Sócrates: sobre a noção de principium individuationis. Hypnos, Revista do Centro de Estudos da Antiguidade, [S.l], v. 25, n. 15, p. 224-238, 2010.

ZÖLLER, Günter. A Música como Vontade e Representação. Cadernos de Filosofia Alemã: Crítica e Modernidade, [S.l], n. 16, p. 55-80,

Published

2024-12-12

How to Cite

Gimenes, G. de F. (2024). On the Metaphysics of Music: Schopenhauer, Wagner, and Nietzsche. Voluntas: International Journal of Philosophy, 15(1), e88792. https://doi.org/10.5902/2179378688792

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.