ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES

Authors

  • Marcelo Andrade Cattoni de Oliveira Faculdade de Direito da UFMG
  • Maria Fernanda Salcedo Repolês Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (MG)
  • Francisco de Castilho Prates Universidade de Minas Gerais.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369423726

Keywords:

Liberdade Acadêmica, Limites, Estado Democrático de Direito.

Abstract

This paper intends to discuss the academic freedom, its role and its possible limits and borders, from the paradigm of the Democratic Constitutional State, as configured in our constitutional text of October 1988. The discussion focuses on the relationship between the critical and investigative role expected of the Universities and of its members in relation to the so-called legislative proposals of the Escola Sem Partido movement. Hence, it explores if these proposals do not offend the constitutional freedom of professors, students, technicians and researchers, in addition to the higher education institutions themselves, when subjects that gravitate around their roles and responsibilities are taken into account. For this purpose, keeping in mind our own constitutional context, we decided to use Comparative Law, focusing on decisions of the Supreme Court of the United States that deal with the same issue addressed here. The analysis indicates that academic freedom has an essential and constitutionally recognized role in the Constitutional Democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Andrade Cattoni de Oliveira, Faculdade de Direito da UFMG

Bolsista de Produtividade do CNPq (1D)
Mestre e Doutor em Direito Constitucional (UFMG) Pós-Doutorado em Teoria do Direito (Università degli Studi di Roma Tre)
Professor Associado IV do Departamento de Direito PúblicoSubcoordenador do Programa de Pós-Graduação em DireitoFaculdade de Direito da UFMG

Maria Fernanda Salcedo Repolês, Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (MG)

Mestre em Filosofia pela Faculdade de Filosofia da Universidade Federal de Minas Gerais.
Doutora em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais.
Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Professora Residente do Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares da UFMG
Professora Adjunta IV da FD/UFMG.

Francisco de Castilho Prates, Universidade de Minas Gerais.

Mestre e Doutor em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade de Minas Gerais.
Estagiário de Pós-Doutorado (Bolsista da CAPES)

References

ANTEPROJETO CONSTITUCIONAL ‘AFONSO ARINOS’. In: Anais da Assembleia Constituinte. Suplemento Especial, Sexta-Feira, 26 de Setembro de 1986. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/publicacoes/anais/constituinte/AfonsoArinos.pdf>. Acesso em: 02 jul. 2016.

APTHEKER, Herbert. The Era of McCartyism: First Published as History and Reality. New York: Marzani & Munsell, 1962.

AREEN, Judith. Government as Educator: A New Understanding of First Amendment Protection of Academic Freedom and Governance. In: The Georgetown Law Journal. Vol. 97, 2009, pp. 945-1000. Disponível em: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1291922>. Acesso em: 15 jun.2016.

BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil (1946). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao46.htm>. Acesso em: 15 jul. 2016.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Habeas Corpus 40.910. Pernambuco. Relator: Ministro Hahnemann Guimarães. 1964. Disponível em: <http://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=AC&docID=57711>. Acesso em: 15 nov.2013.

BRASIL. Projeto de Lei da Câmara Nº 1411/2015. Tipifica o crime de Assédio Ideológico e dá outras providências. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=19E5E524564DC0764D8B7BE98F678ECA.proposicoesWeb1?codteor=1330054&filename=PL+1411/2015>. Acesso em: 11 jul. 2016.

BRASIL. Projeto de Lei do Senado (PLS) Nº 193/2016. Inclui entre as diretrizes e bases da educação nacional, de que trata a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, o “Programa Escola sem Partido”. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/ecidadania/visualizacaomateria?id=125666>. Acesso em: 15 jul. 2016.

BRASIL. Ministério Público Federal. Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão (PFDC). Nota Técnica 01/2016. Brasília. 21 de julho 2016. Disponível em: <http://pfdc.pgr.mpf.mp.br/temas-de-atuacao/educacao/saiba-mais/proposicoes-legislativas/nota-tecnica-01-2016-pfdc-mpf>. Acesso em: 05 ago. 2016.

BYRNE, Peter. Academic Freedom: A ‘Special Concern of the First Amendment’. In: The Yale Law Journal. Vol. 99, No. 02, November, 1989, pp. 251-340. Disponível em: <http://scholarship.law.georgetown.edu/facpub/1579>. Acesso em: 01 jul. 2016.

CATTONI DE OLIVEIRA, Marcelo Andrade. Comentário ao art. 1º, parágrafo único. In: CANOTILHO, J.J. Gomes; MENDES, Gilmar F.; SARLET, Ingo; STRECK, Lenio. (Orgs.). Comentários à Constituição do Brasil. São Paulo: Saraiva/Almedina, 2013, pp. 137-140.

CORNELL UNIVERSITY. Legal Information Institute. Disponível em: <http://www.law.cornell.edu/supct/cases/topics/tog_freedom_of_speech.html>. Acesso em: 10 ago.2016.

DWORKIN, Ronald. O direito da liberdade: a leitura moral da Constituição norte-americana. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

EUBEN, Donna R. Academic Freedom of Individual Professors and Higher Education Institutions: The current legal landscape. In: American Association of University Professors. May, p. 01-34, 2002. Disponível em: <https://www.aaup.org/issues/academic-freedom/professors-and-institutions>. Acesso em: 07 jul. 2016.

FISS, Owen M. The Democratic Mission of the University. In: Albany Law Review. Vol. 76.1, p.735-752, 2013. Disponível em: <http://digitalcommons.law.yale.edu/fss_papers/4800>. Acesso em: 12 jun. 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 13.ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1982.

HORWITZ, Paul. Universities as First Amendment Institutions: Some Easy Answers and Hard Questions. In: Notre Dame Legal Studies Research Paper. No. 07-18, p.01-76, 2007. Disponível em: <http://ssrn.com/abstract=966312>. Acesso em: 01 jul. 2016.

HOSHINO, Camilla (Brasil de Fato). Professora da rede pública é afastada ao abordar Marx em sala de aula. Revista Forum. 08 julho 2016. Disponível em: <http://www.revistaforum.com.br/2016/07/08/professora-da-rede-publica-e-afastada-ao-abordar-marx-em-sala-de-aula/>. Acesso em: 02 jul. 2016.

LEVINSON, Rachel. Academic Freedom and the First Amendment – Presentation to the AAUP Summer Institute. In: American Association of University Professors (AAUP). July, p. 01-21, 2007. Disponível em: <https://www.aaup.org/our-work/protecting-academic-freedom/academic-freedom-and-first-amendment-2007>. Acesso em: 10 jun. 2016.

MADER, Helena. Deputada evangélica pede “providências legais” contra professor que tratou sobre homofobia em sala de aula. Correio Braziliense (Blogs). 05 julho 2016. Disponível em: <http://blogs.correiobraziliense.com.br/cbpoder/deputada-evangelica-pede-providencias-legais-contra-professor-que-tratou-sobre-homofobia-em-sala-de-aula/>. Acesso em: 08 jul.2016.

MEYER-PFLUG, Samantha Ribeiro. Liberdade de Expressão e Discurso do Ódio. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2009.

MORRIS, Arval A. Academic Freedom and Loyalty Oaths. In: Law and Contemporary Problems. Vol. 28, Summer, p.487-514, 1963. Disponível em: <http://scholarship.law.duke.edu/lcp/vol28/iss3/4>. Acesso em: 02 jul.2016.

OYEZ PROJECT. Oyez Project/Chicago-Kent College of Law. Disponível em: <http://www.oyez.org>. Último Acesso em: 10 ago.2016.

PRATES, Francisco de Castilho. As fronteiras da liberdade de expressão no estado democrático de direito: o desafio de falas que oprimem, de discursos que silenciam. (Doutorado em Direito) – Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2015.

RABBAN, David M. A Functional Analysis of “Individual” and “Institutional” Academic Freedom under the First Amendment. In: Law and Contemporary Problems. Vol. 53, Summer, p.227-301, 1990. Disponível em: <http://scholarship.law.duke.edu/lcp/vol53/iss3/8/>. Acesso em: 02 jul. 2016.

SCHAFFER, Frederick P. A Guide to Academic Freedom. In: Journal of Collective Bargaining in the Academy. Vol. 0, Iss. 9, april, Article 12, p. 01-53, 2014. Disponível em: <http://thekeep.eiu.edu/jcba/vol0/iss9/12>. Acesso em: 12 jun.2016.

SCHRECKER, Ellen. No Ivory Tower: McCarthyism and the Universities. Oxford: Oxford University Press, 1986.

SCHRECKER, Ellen. Political Tests for Professors: Academic Freedom during the McCarthy Years. In: The University Loyalty Oath: a 50th Anniversary Retrospective Symposium. History Project. Center for Studies in Higher Education. University of California. October 7, 1999. Disponível em: <http://www.lib.berkeley.edu/uchistory/archives_exhibits/loyaltyoath/symposium/schrecker.html>. Acesso em: 05 jun. 2016.

SEARLE, John R. Academic Freedom. The Campus War: a sympathetic look at the University in agony. 1971. Disponível em: <http://www.ditext.com/searle/campus/6.html>. Acesso em: 03 jul. 2016.

SUPREME COURT OF CANADA. Regina v. Keegstra, 1990. Disponível em: <http://www.canlii.org/en/ca/scc/doc/1990/1990canlii24/1990canlii24.html>. Acesso em: 01 jul. 2016.

TEIXEIRA, Anísio. Educação é um direito. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1968.

TSESIS, Alexander. Dignity and Speech: The Regulatory of Hate Speech in a Democracy. In: Wake Forest Law Review. Vol. 44, p.497-532, 2009. Disponível em: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1402908>. Acesso em: 14 jan.2014.

UNITED STATES SUPREME COURT CENTER. Justia.Com. Disponível em: <http://supreme.justia.com/>. Acesso em: 10 ago.2016.

UNITED STATES SUPREME COURT. Adler v. Board of Educantion of City of New York, 1952.

UNITED STATES SUPREME COURT. Sweezy v. New Hampshire, 1957.

UNITED STATES SUPREME COURT. Keyishian v. Board of Regents, 1967.

VAN ALSTYNE, William W. The Specific Theory of Academic Freedom and the General Issue of Civil Liberty. In: Academic Freedom and Civil Liberties - The Annals of the American Academy. Faculty Publications. Paper 792, p.140-156, 1972. Disponível em: <http://scholarship.law.wm.edu/facpubs/792>. Acesso em: 01 jul. 2016.

VAN ALSTYNE, William W. Academic Freedom and the First Amendment in the Supreme Court of the United States: An Unhurried Historical Review. In: Law and Contemporary Problems. Vol. 53, No. 03, Summer, p.79-154, 1990. Disponível em: <http://scholarship.law.duke.edu/lcp/vol53/iss3/4>. Acesso em: 30 jun. 2016.

YOUN, Monica. The Chilling Effect and the Problem of Private Action. Vanderbilt Law Review. Vol. 66:5, p.1473-1539, 2013. Disponível em: <https://www.vanderbiltlawreview.org/2013/10/the-chilling-effect-and-the-problem-of-private-action/>. Acesso em: 04 jun. 2016.

Published

2016-08-30

How to Cite

Oliveira, M. A. C. de, Repolês, M. F. S., & Prates, F. de C. (2016). ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 11(2), 773–803. https://doi.org/10.5902/1981369423726

Issue

Section

Artigos científicos

Most read articles by the same author(s)