THE LEGAL EDUCATION BRAZILIAN AND TRAINING "MEDALLION" MACHADIANO: IN SEARCH OF ALTERNATIVES PROFANATION AGAMBENIANA AND CARNIVALIZATION WARATIANA

Authors

  • Maiquel Ângelo Dezordi Wermuth UNISINOS - Universidade do Vale do Rio dos Sinos; UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul.
  • Joice Graciela Nielsson UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369419596

Keywords:

Brasil, Ensino jurídico, Estrutura social, Medalhão, Profanação

Abstract

The legal knowledge of Brazilian elites represented in the text by "Medallion" of Machado de Assis - is a symbolic capital that (re) produces a social organization that creates privileged positions of power for some and controls and rather invisible others, imposing power by know. Thus, the legal education always turned to the "sacredness" of concepts and institutes, involving the removal of an emancipatory understanding of legal phenomenon, approached in aseptic and dogmatic form, separating the "start" right science at the "uninitiated". In this sense, this research - carried from the phenomenological method - aims to discuss, from the desecration idea coined by the Italian philosopher Giorgio Agamben, the possibility of a "new use" of legal education, able to subvert, the path of resistance and waratiana carnivalization, the traditional model of sacredness, breaking the nexus historically established between knowledge and power

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiquel Ângelo Dezordi Wermuth, UNISINOS - Universidade do Vale do Rio dos Sinos; UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul.

Doutor em Direito Público (UNISINOS). Professor do Mestrado em Direitos Humanos da UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul e do Curso de Graduação em Direito da UNISINOS.

Joice Graciela Nielsson, UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Direito Público pela UNISINOS. Professora do Curso de Graduação em Direito da UNIJUÍ - Universidade Regional do Nororeste do Estado do Rio Grande do Sul.

References

ADORNO, Sérgio França. Aprendizes do Poder: o bacharelismo liberal na política brasileira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGUIAR, Roberto A. R. de. Habilidades: ensino jurídico e contemporaneidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

BOSI, Alfredo. Machado de Assis: o enigma do olhar, São Paulo: Martins Fontes, 2007.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CARVALHO, José Murilo. A Construção da Ordem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CHALHOUB, Sidney. Trabalho, lar e botequim: o cotidiano dos trabalhadores no Rio de Janeiro da belle époque. 2. ed. Campinas: UNICAMP, 2001.

DA MATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

FAORO, Raymundo. Os Donos do Poder: formação do patronato Político brasileiro. 3. ed. São Paulo: Globo, 2001.

FERNANDES, Pádua. Machado de Assis e o olhar irônico no país dos bacharéis. Revista Ética e Filosofia Política. n. 14, vol. 2, 2011.

FERRAZ JR., Tércio Sampaio. Introdução ao Estudo do Direito: técnica, decisão e dominação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1994.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 18. ed. São Paulo: Graal, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 4. ed. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 2002, vol. I.

HEIDEGGER, Martin. A essência da linguagem. IN: A Caminho da Linguagem. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2003.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

______. Raízes do Brasil. 26. ed. 28. reimpr. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MACHADO, Antônio Alberto. Ensino jurídico e mudança social. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MACHADO DE ASSIS, Obra completa, em quatro volumes. Org. A. Leite Neto, A. Lima Cecília, H. Jahn, Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. II e IV, 2008.

NASCIMENTO, Daniel Arruda. Do fim da experiência ao fim do jurídico: percurso de Giorgio Agamben. São Paulo: LiberArs, 2012.

NEDER, Gizlene; CERQUEIRA FILHO, Gisálio. Criminologia e Poder Político: sobre direitos, história e ideologia. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2006.

NEDER, Gizlene. Iluminismo jurídico-penal luso-brasileiro: obediência e submissão. 2. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2007.

______. Cultura, poder e violência. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental. São Paulo, n. 1. p. 17-30, 2009.

RODRIGUES, Horário Wanderlei. Ensino Jurídico: saber e poder. 1. ed. São Paulo: Acadêmica, 1988.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma revolução democrática da justiça. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

STRECK, Lenio Luiz. Hermenêutica e ensino jurídico em terrae brasilis. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal do Paraná. Vol. 46, n. 0, p. 27-50, 2007.

______. Thays, 18, passa na OAB: o rei está nu! Fracassamos! 2014. Disponível em: <http://www.conjur.com.br/2014-mai-01/senso-incomum-thays-18-passa-oab-rei-nu-fracassamos>. Acesso em 19 set. 2015.

WARAT, Luis Alberto. Introdução geral ao direito I. Porto Alegre: Fabris, 1994.

______. A ciência jurídica e seus dois maridos. 2. ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2000.

WOLKMER, Antônio Carlos. História do Direito no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2001.

Published

2016-06-28

How to Cite

Wermuth, M. Ângelo D., & Nielsson, J. G. (2016). THE LEGAL EDUCATION BRAZILIAN AND TRAINING "MEDALLION" MACHADIANO: IN SEARCH OF ALTERNATIVES PROFANATION AGAMBENIANA AND CARNIVALIZATION WARATIANA. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 11(1), 1–23. https://doi.org/10.5902/1981369419596

Issue

Section

Artigos científicos