Being a teacher: Representations and identities in the context of visual culture

Authors

  • Lara Lima Satler PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás
  • Alice Fátima Martins PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373487397

Keywords:

Visual Culture, Social representation, Being a university professor

Abstract

The theme of this reflection is the deconstruction of a pattern that regulates the professor be artifacts from the visual culture of an institution of higher education. So, were used as a data source interviews with teachers the newly entering as employees at the Federal University of Goiás - UFG, which I include myself both as researcher and as respondent, and as new entrant in the same institution. For all I was asked "Do you consider yourself an educator?"; as a second source, we analyzed the Journal UFG in its commemorative 50th edition, searching from the photographs of his teachers, as the institution constructs representations of them. As a result, the analyzes will be presented dialogued with bibliographical references aiming to understand how some representations of what being a university professor teaching practice interfere with the researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Lima Satler, PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

É doutoranda em Artes e Cultura Visual (FAV / UFG), estuda a perspectiva da educação da cultura visual na formação audiovisual, na educação superior.

Alice Fátima Martins, PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

Arte educadora (UnB) com experiência na educação básica e na formação de professores;

Mestre em Educação (UnB); Doutora em Sociologia (UnB); Pós-Doutora em Estudos

Culturais (UFRJ); professora no curso de Licenciatura em Artes Visuais e do corpo docente

permanente do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de

Artes Visuais da UFG. Pesquisadora associada do PACC/UFRJ.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Vol II. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

KINCHELOE, Joe. O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: _____;

BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação – conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

LAP, Ngo Tu. Identité culturelle: la relativité de la diversité. In: _______. Diversité culturelle et mondialisation. Éditions Autrement: Paris, 2004.

MITCHELL, W. J. T. Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of Visual Culture, n. 2, p. 165-181, jun. 2002.

MONTEIRO, Rosana Horio. Cultura visual: definições, escopo, debates. Domínios da Imagem, n. 2, p. 129-134, maio 2008.

SOUZA, Mariana Binato de; DIEHL, Viviane. Singularização de identidades e construção

de subjetividades na perspectiva da cultura visual. Revista Digital do LAV – Laboratório

de Artes Visuais, n. 8, p. 1-24, março de 2012.

ORTEGA VARCÁRCEL, José. Filosofías de la subjetividad: la crítica al racionalismo. In: _______. Los horizontes de la geografia. Barcelona: Editora Ariel, 2000.

PENNA, Maura. O que faz ser nordestino: identidades sociais, interesses e o

“escândalo” Erundina. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2013-03-26

How to Cite

Satler, L. L., & Martins, A. F. (2013). Being a teacher: Representations and identities in the context of visual culture. Revista Digital Do LAV, (10), 152–176. https://doi.org/10.5902/198373487397