Are children natural-born artists? Reflections on creative activity and visual arts in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865220

Keywords:

childhood, historical-cultural theory, visual arts.

Abstract

The present article aims at identifying the concept of creative activity in historical-cultural theory research and its implications for the teaching of visual arts during childhood. By means of bibliographic research, the concept of creative activity is presented, considering the dialectical relationship between creation and reproduction and, based on analyses of expressions about ‘children’, ‘imagination’ and ‘art’ commonly heard in basic education institutions. The present investigation contrasts naturalizing and supernatural conceptions related to creative activity and concludes that the development of creation is related to appropriation of knowledge and skills developed by humanity, because the reproduction, in the individual scope, of what was created and is socially shared, represents the formation base that will enable the development of new creations.

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Author Biographies

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste 2011). Especialização em Teoria Histórico-Cultural pelo departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (2014). Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2019). Recebeu bolsa da Fundación Carolina para pesquisa na Universidad de Huelva - Espanha (2018). Integra o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil (GEEI) e o Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagem (ARTEI). Pesquisa sobre ensino das artes visuais na educação escolar e educação estética.

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1993). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2000). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Pós-Doutorado junto ao Departamento de Psicologia da Educação, na Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara - Unesp (2011). É professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá e líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil (GEEI). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, Educação Infantil, Teoria Histórico-Cultural, Literatura Infantil, Arte e Intervenções Pedagógicas.

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Published

2021-08-30

How to Cite

Stein, V., & Chaves, M. (2021). Are children natural-born artists? Reflections on creative activity and visual arts in Basic Education. Revista Digital Do LAV, 14(2), 030–041. https://doi.org/10.5902/1983734865220