“Who made masculine the boy's infant body?”: Childhood, Art and Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734865138Keywords:
Art, Childhood, Gender, Masculinities, Cultural Studies.Abstract
Among so many of my photos, there is one, from 1998, that triggers memories about childhood and the way it constitutes me as masculine. Almost two decades after this photographic record, I decided to recover this photo and transform its meanings based on art. In this article, I aim to present reflections on my artistic creation processes that act in the (trans)formation meanings related to masculinities. I elaborated a research with Art Research methodology and with theoretical support in Cultural Studies, Visual Culture and Masculinities. Altogether, I commented on six artistic productions of my authorship. I argued how the condition of professor-researcher-artist can be a driver for the (trans)formation of memories.
Downloads
References
BALISCEI, João Paulo. Vilões, heróis e coadjuvantes: um estudo sobre Masculinidades, Ensino de Arte e Pedagogias Disney. 2018. Tese (Doutorado) – Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
_______. Provoque: cultura visual, masculinidades e ensino de artes visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.
CONNELL, Robert. Como teorizar o Patriarcado? Revista Educação & Realidade, 16, 2, 1990. p. 85-93. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000098&pid=S1413-8557201200020000500008&lng=pt>. Acesso em 05 de mar. de 2020.
_______. La organización social de la masculinidade. In: _______. Masculinidad/es, Santiago: Ediciones de las Mujeres, 1997, p.31-48.
CORTÉS, José Miguel. Hombres de mármol: códigos de representación y estrategias de poder de la masculinidad. Barcelona, 2004.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Experimentos e experiências na pesquisa. In: TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo (orgs.). Processos e práticas de pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013, p.201-224.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A. 2006.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In: TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo (orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p.77-95.
REY, Sandra. Da Prática à Teoria: Três instâncias metodológicas da pesquisa em poéticas visuais. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 9, n.13, 1997. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27713>. Acesso em 05 de mar. de 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2013.