“Who made masculine the boy's infant body?”: Childhood, Art and Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865138

Keywords:

Art, Childhood, Gender, Masculinities, Cultural Studies.

Abstract

Among so many of my photos, there is one, from 1998, that triggers memories about childhood and the way it constitutes me as masculine. Almost two decades after this photographic record, I decided to recover this photo and transform its meanings based on art. In this article, I aim to present reflections on my artistic creation processes that act in the (trans)formation meanings related to masculinities. I elaborated a research with Art Research methodology and with theoretical support in Cultural Studies, Visual Culture and Masculinities. Altogether, I commented on six artistic productions of my authorship. I argued how the condition of professor-researcher-artist can be a driver for the (trans)formation of memories.

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Author Biography

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá; Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI; e artista visual com produções que versam sobre gênero e infância. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades. É autor dos livros: "PROVOQUE: cultura visual, masculinidades e ensino de Artes Visuais" (2020) e "A vida de um Chuveirando" (2021).

References

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Published

2021-08-30

How to Cite

Baliscei, J. P. (2021). “Who made masculine the boy’s infant body?”: Childhood, Art and Education. Revista Digital Do LAV, 14(2), 139–157. https://doi.org/10.5902/1983734865138