Intercultural dialogue and respect: interpretations of the advertising vt birdman (coca-cola)

Authors

  • Raimundo Martins Universidade Federal de Goiás - UFG/GO
  • Pablo Petit Passos Sérvio Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482647

Keywords:

Cultural Difference, Visual Culture Education, Advertising Image

Abstract

Based on the video tape Birdman, this article presents partial results of a research that discusses conjunctions and disjunctions in the celebration of intercultural dialogues. These processes are perceived as promoting learning. This paper analyzes discourses that advocate in favor of an attitude of respect and distance in relation to ‘otherness’. Guided by the principles of visual culture education, this work interprets information collected through interviews with students of the Visual Arts Teacher Training Course of the School of Visual Arts/UFG discussing the relevance of using advertising images in educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Martins, Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

Doutor em Educação/Artes pela Southern Illinois University (EUA), pós-doutor pela Universidade de Londres (Inglaterra) e pela Universidade de Barcelona (Espanha)

Pablo Petit Passos Sérvio, Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

Bolsista Capes no Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual-Mestrado da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás

References

ANDRÉ, João Maria. Identidade(s), multiculturalismo e globalização. 2006. Trabalho apresentado XX Encontro de Filosofia: A Filosofia na Era da Globalização, Coimbra, 2006. Disponível em: http://www.apfilosofia.org/documentos/. Acesso em: 3

de dez. 2006.

APPADURAI, Arjun. Modernity at Large: cultural dimensions of globalization. Minnesota: University of Minnesota Press, 1996.

COCACOLABRASIL.COM.BR. Estréia da campanha “viva o lado coca-cola da música” dá início às ações da marca para 2007. Disponível em:

http://www.cocacolabrasil.com.br/release_detalhe.asp?release=70&Categoria=38. Acesso em: 29 de nov. 2009.

FEATHERSTONE, Mike. O desmanche da cultura: globalização, pós-modernismo e identidade. São Paulo: Studio Nobel/SESC, 1997.

HALL, Stuart. A questão multiculturalista. In: Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2006. p. 49-94.

______. The Work of Representation, In: Hall, S. (Org) Representation: cultural representation and signifying practices. London: Sage, 1997.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007

JAGODZINSKI, jan. As negociações da diferença: arte educação como desfiliação na era pós-moderna. IN: BARBOSA, Ana Mae; Guinsburg, J. (Orgs.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA de OLIVEIRA, Marilda (Org.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2007, p.19-40.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

ROCHA, E.P.G. Representações do consumo: estudos sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Mauad, 2006.

SEMPRINI, Andréa. Multiculturalismo. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 6. Ed. Petropólis: Vozes, 2006, p.7-72

STURKEN, Marita; CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture. New York: Orford University Press, 2001.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: Multiculturalismo e Representação. Rio de Janeiro: Cosac & Naify, 2006.

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Apresentação. TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Sousa Miguel (Orgs.). A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 6. Ed. Petropólis: Vozes, 2006. p. 73-102.

Published

2011-03-11

How to Cite

Martins, R., & Sérvio, P. P. P. (2011). Intercultural dialogue and respect: interpretations of the advertising vt birdman (coca-cola). Revista Digital Do LAV, 6(6), 044–065. https://doi.org/10.5902/198373482647

Most read articles by the same author(s)