Conflicts and ambiguities about cultural difference: some impacts for post-modern art education and visual culture
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482553Keywords:
Cultural difference, Visual cultural education, Postmodern art educationAbstract
Based on the texts of jan jagodzinski (2005), Raimundo Martins (2007) and Efland (2005), we confront some reflexions about conflicts and ambiguities that play a role in the discussions about “cultural difference”. We expand this discussion emphasizing its consequences for theoretical and practical orientations for postmodern art education and visual cultural education.Downloads
References
CANCLINI, Nestor Garcia. Diferentes, Desiguais e desconectados. RJ: UFRJ, 2005.
EAGLETON, Terry. A idéia de cultura. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
EFLAND, Arthur. Cultura, sociedade, arte e educação num mundo pós-moderno. IN: BARBOSA, Ana Mae (Org.); Guinsburg, J. (Org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.
HALL, Stuart. A questão multiculturalista. In: Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
JAGODZINSKI, jan. As negociações da diferença: arte educação como desfiliação na era pós-moderna. IN: BARBOSA, Ana Mae (Org.); Guinsburg, J. (Org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2001.
MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA de OLIVEIRA, Marilda (Org.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2007, p.19-40.
MATHIAS, José Ronaldo Alonso. Diferença e identidade: sentidos em construção. 2006. 191 f. Tese (Doutorado em Comunicação social), ECA/USP, São Paulo.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez:Instituto Paulo Freire, 2003.
SEMPRINI, Andréa. Multiculturalismo. Bauru, SP: EDUSC, 1999.
SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: Multiculturalismo e Representação. Rio de Janeiro: Cosac & Naify, 2006.