Conflicts and ambiguities about cultural difference: some impacts for post-modern art education and visual culture

Authors

  • Raimundo Martins Universidade Federal de Goiás - UFG/GO
  • Pablo Petit Passos Sérvio Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482553

Keywords:

Cultural difference, Visual cultural education, Postmodern art education

Abstract

Based on the texts of jan jagodzinski (2005), Raimundo Martins (2007) and Efland (2005), we confront some reflexions about conflicts and ambiguities that play a role in the discussions about “cultural difference”. We expand this discussion emphasizing its consequences for theoretical and practical orientations for postmodern art education and visual cultural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Martins, Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

Doutor em Educação/Artes pela Southern Illinois University (EUA), pós-doutor pela Universidade de Londres(Inglaterra) e pela Universidade de Barcelona (Espanha) onde também foi professor visitante. É ProfessorTitular e Diretor da Faculdade de Artes Visuais, docente do Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual daUniversidade Federal de Goiás.

Pablo Petit Passos Sérvio, Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

Bolsista Capes no Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual-Mestrado da Faculdade de Artes Visuais daUniversidade Federal de Goiás, é Especialista em Teoria da Comunicação da Imagem pela Universidade Federaldo Ceará e graduado em Comunicação Social (Publicidade e Propaganda) pelo Centro de Ensino Unificado deTeresina, Piauí.

References

CANCLINI, Nestor Garcia. Diferentes, Desiguais e desconectados. RJ: UFRJ, 2005.

EAGLETON, Terry. A idéia de cultura. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

EFLAND, Arthur. Cultura, sociedade, arte e educação num mundo pós-moderno. IN: BARBOSA, Ana Mae (Org.); Guinsburg, J. (Org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

HALL, Stuart. A questão multiculturalista. In: Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

JAGODZINSKI, jan. As negociações da diferença: arte educação como desfiliação na era pós-moderna. IN: BARBOSA, Ana Mae (Org.); Guinsburg, J. (Org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2001.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA de OLIVEIRA, Marilda (Org.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2007, p.19-40.

MATHIAS, José Ronaldo Alonso. Diferença e identidade: sentidos em construção. 2006. 191 f. Tese (Doutorado em Comunicação social), ECA/USP, São Paulo.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez:Instituto Paulo Freire, 2003.

SEMPRINI, Andréa. Multiculturalismo. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: Multiculturalismo e Representação. Rio de Janeiro: Cosac & Naify, 2006.

Published

2010-10-26

How to Cite

Martins, R., & Sérvio, P. P. P. (2010). Conflicts and ambiguities about cultural difference: some impacts for post-modern art education and visual culture. Revista Digital Do LAV, 4(4), 012–024. https://doi.org/10.5902/198373482553

Most read articles by the same author(s)