Science Teaching in the Early Years in multigrade classrooms: revisiting trajectories and conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644489465

Keywords:

Science Teaching, Multigrade classrooms, Pedagogical practice

Abstract

This study is a production of a theoretical nature, of the state of knowledge type, with a qualitative approach. Its main objective is to reflect on the Teaching of Science in the Early Years of Elementary School, specifically in Multigrade Classrooms. In view of this, we sought to investigate what was produced in scientific research on the subject, in the catalog of theses and dissertations of CAPES, in the period from 2012 to 2022. The results indicated significant searches for pedagogical alternatives that help the teaching process in Multigrade Classrooms, which demonstrates that this reality still needs attention in the face of the numerous challenges of public education. In the same way, it was possible to understand that these searches are part of a larger movement, of resistance and struggles for the guarantee of access to the right to education in these contexts. In this sense, it is relevant to highlight the perception of the remarkable reproduction of traditional paradigms in the educational field, since these are perpetuated and camouflaged in new clothes, giving continuity to practices that strengthen prejudices and are restricted above all to market interests. From the results obtained, it is believed that it is necessary to reflect on the Teaching of Science in Multigrade Classrooms, in order to highlight the discussion of the theme as a driving movement in the struggle for critical education in basic education.

Author Biographies

Simiane Anselmo, Universidade do Estado do Amazonas

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Possui especialização em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela instituição FACIBRA. Atualmente cursa mestrado no Programa de Pós-graduação em Educação e Ciências na Amazônia (PPGEECA/UEA), desenvolvendo pesquisa em ensino de ciências no contexto de salas multisseriadas. Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores para Educação em Ciências na Amazônia (GEPEC). Atua profissionalmente como assessora pedagógica na Divisão Distrital Sul, SEMED-Manaus.

Lucinete Gadelha da Costa, Universidade do Estado do Amazonas

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1995), Especialização em Educação Popular (1998), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2001), Doutorado em Educação - Universidade Federal da Paraíba (2012) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas- UEA, vinculada ao curso de Pedagogia, membro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ensino de Ciências na Amazônia Programa de Pós-Graduação de Educação da UEA. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores para a Educação em Ciências na Amazônia (GEPEC/UEA). Participante do Comitê Estadual da Educação do Campo e Fórum Nacional da Educação do Campo (FONEC). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) com experiência na área da Educação, com ênfase em formação de professores nos seguintes temas: Currículo, formação docente, prática pedagógica, Educação popular, Educação do campo, pesquisa, Educação de jovens e adultos, Gestão educacional e Ensino de Ciências.

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Published

2025-08-20

How to Cite

Anselmo, S., & Costa, L. G. da. (2025). Science Teaching in the Early Years in multigrade classrooms: revisiting trajectories and conceptions. Education, 50(1), e104/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644489465