Professional development of people with functional differences: repercussions of family and educational trajectory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644473557

Keywords:

Inclusion, Education, Ableism

Abstract

This research aims to present the interface of the family and educational trajectory, and its consequences in the professional development of people with functional difference. The national and international literature identifies some elements that articulate these aspects, which anchored the development of semi-structured interview questions carried out online with 22 people with disabilities with complete higher education and who work in their areas of training, from all regions of the Brazil. The results show parents' coping behaviors, related to: attention and clarity in identifying the children's needs, obtaining resources that corresponded to their needs and adaptations of the educational processes, which acted as stimulators and contributed to the children's development. An inadequacy in the learning processes in special schools was highlighted, as well as difficulties both in accessing and staying in regular schools. Respondents demonstrate that the current relationship established with work is, in addition to an occupation, a form of personal and professional growth. The repertoire of professional competences cited by the interviewees as important is in line with those required and valued in the current job market. However, despite the investment in the professional development process, labor inclusion still presents barriers related to ableism.

Author Biographies

Raissa Pedrosa Gomes, Universidade Federal de São João del-Rei

Psicóloga e Mestre em Psicologia. Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia (PPGPSI) da Universidade Federal de São João Del-Rei - UFSJ. Pesquisadora integrante do Núcleo de Pesquisa em Acessibilidade, Diversidade e Trabalho - NACE (UFSJ), no qual realiza pesquisas sobre a inclusão de pessoas com deficiência nas organizações brasileiras.

Maria Nivalda de Carvalho-Freitas, Universidade Federal de São João del-Rei

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de São João del-Rei (1987), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000), doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Pós-Doutorado em Psicologia pela University of Greenwich - Inglaterra (2015). Atualmente é professora associada do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São João del-Rei, onde coordenou o Programa Pós-Graduação em Psicologia (2015-2017). Participa como revisora ou consultora de revistas científicas nacionais. É membro de corpo de avaliadores de artigos científicos de congressos nacionais e internacionais. Foi membro da Câmara de Assessoramento da FAPEMIG - área de Ciências Sociais, Humanas, Letras e Artes, no período de 2008 a 2012. É líder do Núcleo de Pesquisa em Acessibilidade, Diversidade e Trabalho (NACE). Ocupou o cargo de Presidente da SBPOT - Associação Brasileira de Psicologia Organizacional e do Trabalho (Junho 2020 a Janeiro 2022). Suas pesquisas contemplam a área de Psicologia Organizacional e do Trabalho, com foco nas relações entre os seguintes temas: diversidade nas organizações de trabalho, especialmente inclusão e gestão do trabalho de pessoas com diferença funcional (deficiência), satisfação no trabalho e socialização organizacional.

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Published

2025-02-11

How to Cite

Gomes, R. P., & Carvalho-Freitas, M. N. de. (2025). Professional development of people with functional differences: repercussions of family and educational trajectory. Education, 50(1), e16/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644473557