Blue or Pink: Education and visual culture in a video of Meu amigãozão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469639

Keywords:

Childhoods, Gender, Colors

Abstract

This article discusses the constructions of childhood and gender in and through the meaning of colors in childhood from the analysis of a cultural media production entitled AZUL OU ROSA - Nosso mundo com Golias (2018), published by the channel Meu amigãozão, on the platform virtual Youtube. As an objective, it seeks to verify in the video the possible confluences and contributions that accompany the discussions on Gender Studies and allow children to relate to gender as a construction that can be questioned and modified. To this end, the construction of gender and sexuality was initially related to the universes and artifacts addressed to childhood, emphasizing that, from the first moments of life, boys and girls are involved (summoned) to be accomplices in a project of normalization of bodies from a biological and binary – therefore limited – conception of gender. Then, the analysis of the audiovisual production in question was carried out, according to the procedures of critical and inventive visual investigations proposed by PROVOQUE, paying attention to the discourses related to the meaning of colors and gender constructions in childhood. As a result, it was observed that the video works on the relationships between colors and gender in subtle ways, crossed in playful activities and in dialogue with children from Early Childhood Education, questioning and subverting these constructions around artifacts, games and chromatic elements.

Author Biographies

Gabriela Narumi Inoue, State University of Maringá

Graduanda de Artes Visuais - Licenciatura pela Universidade Estadual de Maringá. Desenvolveu a pesquisa "Para além do azul e do rosa: o uso pedagógico das cores na Educação Infantil" pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica - PIBIC (2020-2021). 

João Paulo Baliscei, State University of Maringá

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. São Paulo: Companhia das letras, 2017.

BALISCEI, João Paulo. Não se nasce azul ou rosa, torna-se: Cultura visual, gêneros e infâncias. Salvador: Editora Devires, 2021.

BALISCEI, João Paulo. Provoque: cultura visual, masculinidades e ensino de artes visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.

BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; MAIO, Eliane Rose. Um ovo azul e outro rosa: pedagogia Kinder e a construção visual dos gêneros e das infâncias. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 284 - 315, 2016. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/36655>. Acesso em: 31 de ago. de 2020.

Baliscei, João Paulo; BRASIL, Bruna dos Santos. "Brinquedos não têm gênero": Cultura Visual e a construção visual de masculinidades e feminilidades desde a infância. Educação Em Foco, Belo Horizonte, v.26, n.48, p. 1-18, 2023. Disponível em: <https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7141>.Acesso em: 03 de jun. de 2023.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, maio a agosto de 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104 026X2011000200016&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 03 de abril de 2021.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Menin@s nas tramas da cultura visual. In: BUSSOLETTI, Denise; MEIRA, Mirela (Org.). Infâncias em Passagens. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária da UFPel, v. 1, 2010, p. 55-78.

GOBBI, Marcia Aparecida. Lápis vermelho é de mulherzinha. In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart (Org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015, p. 137-162.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

NUNES, Luciana Borre. As Imagens que Invadem as Salas de Aula: Reflexões sobre Cultura Visual. São Paulo: Ideias & Letras, 2010.

Published

2024-02-14

How to Cite

Inoue, G. N., & Baliscei, J. P. (2024). Blue or Pink: Education and visual culture in a video of Meu amigãozão. Education, 49(1), e33/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644469639