Childhood's Sociology and the concept of children culture: aspects and theoretical implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468569

Keywords:

Children’s Culture, Education, Childhood Sociology

Abstract

This article, resulting from a bibliographic research, aims to present and discuss the concept of children's cultures (or peer culture), from the perspective of the Sociology of Childhood, from two of its main formulators: William Corsaro and Manuel Sarmento. The concept of children's cultures emphasizes the idea of ​​the child as a social actor and producer of culture. In this approach, therefore, there are theoretical and methodological ways of researching and relating to children in terms and conceptions that distance themselves from those related to traditional theories of socialization (the child seen as a passive learner of culture and childhood understood as a natural stage of development). The current definition of the anthropological concept of culture, as a public system of signs and symbols, is presented to designate the public and collective origin of peer culture. In conclusion, some theoretical and methodological challenges are presented regarding the growing use of the concept of children's cultures in research in the area of ​​Education, and the reflective character of scientific production on contemporary childhood in the epistemic framework of the "double hermeneutic".

This article, resulting from a bibliographic research, aims to present and discuss the concept of children's cultures (or peer culture), from the perspective of the Sociology of Childhood, from two of its main formulators: William Corsaro and Manuel Sarmento. The concept of children's cultures emphasizes the idea of ​​the child as a social actor and producer of culture. In this approach, therefore, there are theoretical and methodological ways of researching and relating to children in terms and conceptions that distance themselves from those related to traditional theories of socialization (the child seen as a passive learner of culture and childhood understood as a natural stage of development). The current definition of the anthropological concept of culture, as a public system of signs and symbols, is presented to designate the public and collective origin of peer culture. In conclusion, some theoretical and methodological challenges are presented regarding the growing use of the concept of children's cultures in research in the area of ​​Education, and the reflective character of scientific production on contemporary childhood in the epistemic framework of the "double hermeneutic".

Author Biographies

Rita de Cássia Marchi, Universidade Regional de Blumenau

MARCHI, Rita de Cássia. Pós-doutorado em Sociologia da Infância. Doutorado em Sociologia Política.  Professora aposentada do Curso de Ciências Sociais da Universidade Regional de Blumenau -FURB.

Nislândia Santos Evangelista, Centro Universitário Leonardo da Vinci

Mestre em Educação pelo no Programa de Pós-Graduação de Educação na Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), com bolsa CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Criança e o Adolescente. Graduada em Psicologia na Universidade Federal de Roraima, com período de estudos na Universidade de Coimbra, Portugal. Atualmente trabalha como Supervisora de Disciplina no Centro Universitário Leonardo Da Vinci e está em Formação Plena em Gestalt-Terapia na Comunidade Gestáltica (SC).

References

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana de. A Sociologia da Infância no Brasil: uma área em construção. Educação, Santa Maria, v35 n.1, p39-52, jan/abr. 2010.

ARCE, Matías Cordero. Hacía um discurso emancipador de los derechos de las niñas e de los niños. Lima: IFEJANT, 2015.

BENJAMIN, Walter. História Cultural do Brinquedo. In: A Criança, O Brinquedo e a Educação. São Paulo : Summus, 1984.

BROUGÈRE, Gilles. Culture de masse et culture enfantine In : Cultures enfantines : Universalité et diversité [en ligne]. Rennes : Presses universitaires de Rennes, 2011.

CORSARO, William. Interpretative Reproduction in Children’s Peer Culture. Social Psychoology Quartely. Vol. 55, n 2, 160-177, 1992.

CORSARO, William. Reprodução Interpretativa no Brincar ao Faz-De-Conta das Crianças. Educação, Sociedade e Culturas. nº17, p.113-134, 2002.

CORSARO, William. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CUCHE, Denys. O Conceito de Cultura nas Ciências Sociais. Tradução de Viviane Ribeiro. 2 ed. Bauru: EDUSC, 2002.

DELGADO, Ana Cristina Coll. Abordagens Etnográficas com Crianças e suas Culturas. s/d

FERNANDES, Florestan. As “Trocinhas” Do Bom Retiro. Pro-Posições. v15. n1(43) jan/abr, 2004.

FERNANDES, Natália; MARCHI, Rita de Cássia. A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa. Revista Brasileira de Educação v. 25 e250024, 2020.

FERNANDES, Natália; SOUZA, Luciana F. Da afonia à voz das crianças nas pesquisas: uma compreensão crítica do conceito de voz. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 15, p. 970-986, set./dez. 2020. Acesso em 21/08/2021

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. l ed., 13.reimpr, Rio de Janeiro : LTC, 2008.

GIDDENS, Anthony. A Constituição da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

KEESING, R. M. Theories of Culture. Annual Review of Anthropology, 1974.

JAMES, Allison. JENKS, Chris. PROUT, Alan. Theorizing childhood. Cambridge: Polity, 1998.

LARAIA, R.B. Cultura, um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

MARCHI, Rita de Cássia. Os sentidos (paradoxais) da infância nas ciências sociais: um estudo de sociologia da infância crítica sobre a "não-criança" no Brasil. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, p.65-67, 2007.

MARCHI, Rita de Cássia. As Teorias da Socialização e o Novo Paradigma Para os Estudos Sociais da Infância. Educação e Realidade. nº 34(1) pag 227-246, jan/abr 2009.

MARCHI, Rita de Cássia. A Criança como ator social – crítica, réplicas e desafios teóricos e empíricos. Práxi Educativa. Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 617-637, maio/ago. 2017.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. Infância e Sociologia da Infância: entre a invisibilidade a voz. São Paulo: FEUSP, 2013

PROUT, Alan. Reconsiderando a Nova Sociologia da Infância. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.141, p.729-750, set./dez. 2010

QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. In: Educação e Pesquisa. São Paulo, vol. 36, nº. 02, maio/ago., 2009

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, p. 9-34, 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e cultura da infância. Cadernos de Educação, 21, 13-22, 2003.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A Reinvenção do Ofício de Criança e de Aluno. Atos de Pesquisa em Educação – PPGE/ME FURB. v. 6, n. 3, p. 581-601, set./dez., 2011.

SIROTA, Régine. Emergência de uma Sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, março/2001.

SCHAEFER, Richard T. Fundamentos de Sociologia. 6ed. Porto Alegre : AMGH, 2016.

Published

2023-10-24

How to Cite

Marchi, R. de C., & Evangelista, N. S. (2023). Childhood’s Sociology and the concept of children culture: aspects and theoretical implications. Education, 48(1), e122/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644468569