Gender Practices at a University: an archival study
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448314Keywords:
Genealogy, Archive, Gender PracticesAbstract
This article, cutout from a Master’s degree dissertation, was supported by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior - CAPES - and the Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS -. The dissertation “Gender Practices at Univates’ Curriculum: an archival perspective and inmoral”, started from the question: in which way the Universidade do Vale do Taquari – Univates’ curriculum has been performing gender practices? At the referred article, whose archivist-genealogical approach, by one side, the studies of Michel Foucault (2009; 2013) around the archive notion and, by the other side, the gender performativity notion, by Judith Butler (2017). The gender practices archive from Universidade do Vale do Taquari - Univates was produced in a localized way, and it took the documents generated by the institution as conditions of possibility in order to enable the emerge of the gender practices. It stands out that such practices were only possible at a space-time in which there are several conflicts/disputes around the relevant affirmative policies towards this section. As for results, nine gender practices were exhibit at the investigated institution, which present a tensioning process of the gender performativity.
References
AQUINO, Júlio Groppa; VAL, Gisela Maria do. Uma ideia de arquivo: contributos para a pesquisa educacional. Pedagogía y saberes. n. 49. p. 41-53, 2018.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 13. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017. (Sujeito e História)
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de António M. Magalhães. Porto: Rés-Editora, 2001.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história. (p. 55-86). In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 27. ed. São Paulo: Graal, 2013.
FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Tradução Elisa Monteiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. (Ditos e escritos; II)
MUNHOZ, Angélica et al. Aprender no encontro com o mestre. In: MUNHOZ, Angélica et.al. Currículo Espaço Movimento: notas de pesquisa. Lajeado: ED. Univates, 2016.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
OLEGÁRIO, Fabiane. Jogo com Arquivos: Procedimento didáticos tradutórios. Orientação Sandra Mara Corazza. 2018. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, BR-RS, 2018.
RODRIGUES, Carla. Para além do gênero: anotações sobre a recepção da obra de Butler no Brasil. Revista em Construção: Arquivos de epistemologia histórica e estudos de ciência. n. 5, p. 59-72, 2019.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
VAL, Gisela Maria do. Um terremoto, uma biblioteca, um jornal: a emergência de uma nova ordem social pelo impressos luso-brasileiros nos séculos XVIII e XIX. Orientação Júlio Groppa Aquino. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Área de Concentração: Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)