Gender Practices at a University: an archival study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448314

Keywords:

Genealogy, Archive, Gender Practices

Abstract

This article, cutout from a Master’s degree dissertation, was supported by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior - CAPES - and the Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS -. The dissertation “Gender Practices at Univates’ Curriculum: an archival perspective and inmoral”, started from the question: in which way the Universidade do Vale do Taquari – Univates’ curriculum has been performing gender practices? At the referred article, whose archivist-genealogical approach, by one side, the studies of Michel Foucault (2009; 2013) around the archive notion and, by the other side, the gender performativity notion, by Judith Butler (2017). The gender practices archive from Universidade do Vale do Taquari - Univates was produced in a localized way, and it took the documents generated by the institution as conditions of possibility in order to enable the emerge of the gender practices. It stands out that such practices were only possible at a space-time in which there are several conflicts/disputes around the relevant affirmative policies towards this section. As for results, nine gender practices were exhibit at the investigated institution, which present a tensioning process of the gender performativity.

Author Biographies

Inauã Weirich Ribeiro, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutoranda em Ensino com Bolsa Integral PROSUC/CAPES no Programa de Pós-Graduação em Ensino na Universidade do Vale do Taquari - Univates. Possui graduação em História pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2016) e Mestrado em Ensino com bolsa CAPES/FAPERGS na Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES. Tem experiência nas áreas de História e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, arquivo, discurso e gênero.

Angélica Vier Munhoz, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutora em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS; Universidade do Vale do Taquari - Univates; Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGEnsino; Grupo de Pesquisa Currículo Espaço Movimento (CEM/CNPq/Univates).

Priscila Pavan Detoni, UFFS - Universidade Federal da Fronteira Sul

Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2016); Colaboradora do Núcleo de Pesquisa em Relações de Gênero e Sexualidade (Nupsex/UFRGS); Docente na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Passo Fundo/RS na graduação em Medicina e no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde - Área de Concentração - Atenção Básica - Saúde da Família e Comunidade. Possuí estudos e atua nas áreas da Psicologia da Saúde, Psicologia Social, Psicologia do Trabalho. Estuda temáticas que envolvem políticas públicas, direitos humanos, saúde do/a trabalhador/a, corporalidades, interseccionalidades, migrações, relações de gênero e sexualidade, violências intrafamiliares.

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Published

2022-01-28

How to Cite

Ribeiro, I. W., Munhoz, A. V., & Detoni, P. P. (2022). Gender Practices at a University: an archival study. Education, 47(1), e09/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644448314