“Screams, shots, blood and a lot of fear” - violence against LGBTQIA people and the educational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644445264

Keywords:

School education, Sexual diversity, Teaching Work

Abstract

Considering the cases of violence and death against LGBTQIA people that have happened in Brazil, this work, written through bibliographic and documentary research, aims to discuss odious expressions against the LGBTQIA community and how it interferes in social relations, focusing on the educational area. To achieve the goal, the manuscript turns its attention to a particular phenomenon, which is the attack on a nightclub in Orlando/USA, in 2016. To do so, we seek support in gender and feminist studies, in particular, in the authors Saffioti (2013), hooks (2017), Butler (2015), Louro (2008a; 2008b), Meyer (2009), Junqueira (2010; 2015; 2018) among others. Based on the data, we believe that it is necessary for governmental spheres to organize specific public policies to combat LGBTQIAphobia and implement them, with fundamental actions by various social movements that seek to combat violence against this population; along with that, it is to base the democratic and scientific teaching work in order to contribute in the fight against all forms of violence, so that the educational process is part of an ethical and preventive formation, of recognition of differences, of acceptance.

Author Biographies

Márcio de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação e Pedagogo pela UEM. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM.

Reginaldo Peixoto, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Unidade de Paranaíba

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual de Maringá (2000), graduação em Licenciatura em Arte e Educação pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza (2009), graduação em Pedagogia pela Faculdade Paulista São José (2015), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2013) e doutorado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2018). Atualmente é quadro próprio do magistério - Secretaria de Estado da Educação do Paraná com permuta temporária para a SED/MS, professor adjunto efetivo do curso de Pedagogia e professor do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Unidade de Paranaíba. Pesquisa a formação de Professores no Estado de Mato Grosso do Sul, tem experiência na área de Arte, Gênero, sexualidades e diversidades e formação de professores.

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1984), Mestrado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Assis (2002), Doutorado em Educação Escolar - UNESP/Araraquara (2008), Pós-doutorado em Educação Escolar na UNESP/Araraquara, com a temática da Trajetória da Educação Sexual no Brasil. É professora da Universidade Estadual de Maringá, no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE), Mestrado e Doutorado. 

Lucimar da Luz Leite, Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão

Formação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus de Campo Mourão e especialização em Psicopedagogia, Educação Especial e Gestão Escolar. Em 2013 foi professora celetista do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus de Campo Mourão. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Participante do Grupo de pesquisa Núcleo de Pesquisas e Estudos em Diversidade Sexual - NUDISEX. Doutoranda pela Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM).

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Published

2021-07-31

How to Cite

Oliveira, M. de, Peixoto, R., Maio, E. R., & Leite, L. da L. (2021). “Screams, shots, blood and a lot of fear” - violence against LGBTQIA people and the educational process. Education, 46(1), e76/ 1–30. https://doi.org/10.5902/1984644445264