Education sciences: epistemological specificity, objectivity and pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644438219Keywords:
Education Sciences, Pedagogical Practice, Human formation.Abstract
This article seeks to discuss the education sciences from two understandings in the academic discussions on the subject: the idea of reducing the study of such sciences in favor of training in skills necessary for educational practice and, as a counterpoint, the defense of the importance of these sciences for the formation of educators capable of a more informed understanding of the complexity of the educational phenomenon, either as an individual process or from the social point of view. It highlights two significant moments in the history of pedagogical studies through reference to two classical authors, namely Herbart and Dewey, analyzing questions of principles, formats and purposes of the education sciences in the current context, taking into account more recent socio-political-economic transformations and their import for the organization of the educational system, also in its pedagogical aspects. It concludes that if we defend that education has not only marketing, but also social, cultural and human purposes, the education sciences should turn to the demands of the world of life, perhaps finding in the discursive conversation the possibility of continuing to fulfill its role in face of the ever-new challenges of human formation.
References
ARRUDA ARANHA, Maria Lúcia de. Filosofia da educação. São Paulo, Ed. moderna, 1996.
BACHELARD, Gaston. A Epistemologia. Lisboa: Edições 70, 2006.
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.
CAMBI, Franco. Introduzione alla filosofia dell´educazione. Roma-Bari: Laterza, 2008.
CENCI, Angelo; DALBOSCO, Cláudio.; MUHL, Eldon(Org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: EDUPF, 2009.
CHARLOT, Bernard. Les sciences de l'éducation en France: une discipline apaisée, une culture commune, un front de recherche incertain. In: HOFSTETTER, Rita (org.) Le pari des sciences de l’éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, 2001, p. 147-167.
CRIBLEZ, Lucien. Entre profession et discipline : à propos du statut des sciences de l'éducation en Suisse. In : HOFSTETTER, Rita. (org.). Le pari des sciences de l'éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, 2001, p. 169-201.
DALBOSCO, Cláudio. Uma leitura não tradicional de Johann Friedrich Herbart: autogoverno pedagógico e posição ativa do educando. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018.
DEPEAPE, Marc. La recherche expérimentale en éducation de 1890 à 1940: Les processus historiques sous-jacents au développement d'une discipline en Europe de l'Ouest et aux États-Unis. In :
HOFSTETTER, Rita (org.). Le pari des sciences de l'éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, 2001, p. 29-56.
DIAS de CARVALHO, Adalberto. Epistemologia das ciências da educação. 4 ed. Porto: Biblioteca das ciências do homem, 2002.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: formação do Estado e Civilização. v. 2, Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor, 1993.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de pedagogia. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, jan/febr. 2007.
FLICKINGER, Hans-Georg. Fontes de conflito da pedagogia contemporânea. In: MÜHL, Eldon; GOMES, Luiz Roberto; ZUIN, Antônio Álvaro (Orgs). Teoria Crítica, filosofia e educação: homenagem a Pedro Goergen. Passo Fundo: Ed UPF, 2014.
FLICKINGER, Hans-Georg. Herança e futuro do conceito de formação (Bildung). Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 114, p. 151-167, jan/mar. 2011.
GOERGEN, Pedro. Bildung ontem e hoje: restrições e perspectivas. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo. v. 24, n. 3, p. 437-451, 19 dez. 2017.
GRUSCHKA, Andreas. Adeus Pedagogia? O fim das fronteiras da relação pedagógica e a perda da função da pedagogia. In:
LASTÓRIA, Luiz Antônio; ZUIN, Antonio; GOMES, Luiz Robertto;
GRUSCHKA, Andreas. Teoria Crítica: escritos sobre educação. Contribuições do Brasil e da Alemanha. São Paulo: Nankin, 2015.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Lisboa: Edições 70, 2007.
HERBART, Johann Friedrich. Allgemeine Pädagogik, aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet (1806). In: ASMUS, W. (org.) Pädagogische Schriften. (v. 2). Düsseldorf/München: Verlag Helmut Küpper Vormals Georg Bondi, 1965.
HILGENHEGER, Norbert. Johann Herbart. Recife: Editora Massangana, 2010.
HOFSTETTER, Rita. Educational Sciences: Evolutions of a Pluridisciplinary Discipline at the Crossroads of other Disciplinary and Professional Fields. British Journal of Educational Studies 60 (4): 317-335, 2012.
LANDERER, Christoph., HUEMER, Wolfgang H. Johann Friedrich Herbert. In: LAPOINTE, Sandra. (org.). Philosophy of Mind in the Nineteenth Century. London & New York, Routledge, p. 60-76, 2018.
LENOIR, Yves. O utilitarismo de assalto às ciências da educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 159-167, jul./set. 2016.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: para que? São Paulo: Cortez, 2013.
MARS, Neil. A Legitimidade das Ciências da Educação: A Investigação Científica e o Pensamento Humanitário nas Mudanças Educativas e Sociais. 22 Lions Bookstore, 2017.
MAZZOTTI, Tarso; OLIVEIRA, Renato José. Ciência (s) da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
MELLOWKI, M´hammed.; GAUTHIER, Clermont. O professor e seu mandato de mediador, herdeiro, intérprete e crítico. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 87, p. 537-571, maio/ago. 2004.
PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. Pedagogia: ciências da educação? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil: 1930/1973. 8a ed. Petrópolis: Vozes, 1986.
ROSSI, Paolo. O nascimento da ciência moderna na Europa. Bauru; SP: EDUSC, 2001.
SCHURMANN, Marie-Noëlle. (2001). Les sciences de l'éducation : fantôme, agrégat, prototype ou idéal-type ? In : HOFSTETTER, Rita. (org.). Le pari des sciences de l'éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, p. 205-226.
STICHWEH, Rudolf. Profession und Disziplinen: Formen der Differenzierung zweier Systeme beruflichen Handelns in modernen Gesellschaften. In: JÜTTING, Klaus; HARNEZ, Dieter; KORING, Bernhard (orgs.) Professionalisierung der Erwachsenenbildung. Bern: Lang, 1987, p. 210–267.
STICHWEH, Rudolf. Wissenschaft, Universität, Profession: Soziologische Analysen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1994.
TEIXEIRA, Anísio. Educação e o mundo moderno. São Paulo: Ed. Nacional, 1977.
TENORTH, Heinz-Elmar. Bildungstheorie und Bildungsforschung, Bildung und kulturelle Basiskompetenzen – ein Klärungsversuch, auch am Beispiel der PISA-Studien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Volume 19, Supplement 1, p. 45–71, October 2016.
TENORTH, Heinz-Elmar. Evidenzbasierte Bildungsforschung vs. Pädagogik als Kulturwissenschaft – Über einen neuerlichen Paradigmenstreit in der wissenschaftlichen Pädagogik. In: Nevelestudomany, 2014, 3, p. 5-21.
TENORTH, Heinz-Elmar. Les sciences de l'éducation en Allemagne: Un cheminement vers la modernité entre science, profession enseignante et politique. In : HOFSTETTER, Rita (org.). Le pari des sciences de l'éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, 2001, p. 117-145.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)