The concept of innovation in education: a necessary review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644432311

Keywords:

Innovation, Education, Educational innovation

Abstract

It performs an analysis on the concept of challenge present in educational exams. Selected and examined one set of twenty-three articles scientific, indexed in two international databases (SciELO and Web of Science), published in the period from 1974 to 2017. As a result, it is perceived that an innovation is understood from four perspectives: as something positive beforehand, as synonymous with educational reform, as a change of curricular proposals and as a change of educational practices in a social group. It concludes that the concept of innovation is a wide network of meanings that are linked to the different epistemological and ideological conceptions about the educational process.

Author Biography

Fernando Gomes de Oliveira Tavares, USP

Mestrado Sociologia da Educação

Faculdade de Educação - USP

References

AGUERRONDO, Inés. La innovación educativa en América Latina: balance de cuatro décadas. Perspectivas, Genebra, v. 22, n. 83, p. 379-394, out. 1992. Disponível em: <https://goo.gl/avdZNE>. Acesso em: 09 out. 2017.

BUZATO, Marcelo El Khouri. Cultura digital e apropriação ascendente: apontamentos para uma educação 2.0. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 283-304, dez. 2010. Disponível em: <https://goo.gl/gdhdfE >. Acesso em: 30 jan. 2018.

CANÁRIO, Rui. Uma inovação apesar das reformas. In: CANÁRIO, Rui; MATOS, Filomena; TRINDADE, Rui (Org.). Escola da Ponte: um outro caminho para a Educação. São Paulo: Editora Didática Suplegraf, 2004.

CARBONELL, Jaime. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CARRIER, Nathalie. How educational ideas catch on: the promotion of popular education innovations and the role of evidence. Educational Research, Londres, v. 59, n. 2, p. 228-240, jun. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/twwfjn>. Acesso em: 30 jan. 2018.

CHRISTENSEN, Clayton. The innovator’s dilemma. Harvard: Harper Collins Publishers, 2002.

DE ROSSI, Vera Lúcia Sabongi. Mudança com máscaras de inovação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 935-957, out. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a11.pdf>. Acesso em: 27 out. 2017.

DEBEAUVAIS, Michel. The popularity of the idea of innovation: a tentative interpretation of the texts. Prospects, Genebra, v. 4, n. 4, p. 494-502, 1974. Disponível em: <https://eric.ed.gov/?id=EJ113360>. Acesso em: 22 out. 2017.

DEMO, Pedro. Rupturas urgentes em educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de janeiro, v. 18, n. 69, p. 861-872, out/dez 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v18n69/v18n69a11.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2018.

DÍAZ-BARRIGA ARCEO, Frida. Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, Cidade do México, v. 1, n. 1, p. 37-57, 2010. Disponível em: <https://ries.universia.net/article/viewFile/32/91>. Acesso em: 01 fev. 2018.

DÍAZ-BARRIGA ARCEO, Frida. Reformas curriculares y cambio sistémico: una articulación ausente pero necesaria para la innovación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, Cidade do México, v. 3, n. 7, p. 23-40, 2012. Disponível em: <https://ries.universia.net/article/view/80/266>. Acesso em: 01 fev. 2018.

FERNANDES, Preciosa Teixeira. Inovações curriculares: o ponto de vista de gestores de escolas do ensino básico em Portugal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 181-210, abr. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a09.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2018.

FULLAN, Michael. Overview of the innovative process and the user. Interchange, Ontário, v. 3, n. 2, p. 1-46, jun. 1972. Disponível em: <https://link-springer-com.ez67.periodicos.capes.gov.br/journal/10780>. Acesso em: 21 out. 2017.

FULLAN, Michael. The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press, 1982.

GHANEM JÚNIOR, Elie George Guimarães. Inovação educacional em pequeno município – o caso Fundação Casa Grande (Nova Olinda, CE, Brasil). Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 123-124, set. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n3/a05v28n03.pdf>. Acesso em: 14 dez. 2016.

GHANEM JÚNIOR, Elie George Guimarães. Inovação em escolas públicas de nível básico: o caso Redes da Maré (Rio de Janeiro, RJ). Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 425-440, jun. 2013a. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000200006>. Acesso em: 29 ago. 2017.

GHANEM JÚNIOR, Elie George Guimarães. Inovação em educação ambiental na cidade e na floresta: o caso Oela. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, p. 1004-1025, dez. 2013b. Disponível em: <http://www.producao.usp.br/handle/BDPI/44523>. Acesso em: 29 ago. 2017.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Inovação educacional: um projeto controlado por avaliação e pesquisa. São Paulo: Cortez & Moraes; Fundação Carlos Chagas, 1980.

HARE, William. The concept of innovation in education. Educational Theory, Illinois, v. 28, n. 1, p. 68-74, 1978. Disponível em: <https://goo.gl/u58RTz>. Acesso em: 08 fev. 2018.

HAVELOCK, Ronald; HUBERMAN, Michael. Solving educational problem: the theory and reality of innovation in developing countries. Paris: UNESCO, 1977.

HOFMAN, Roelande; BOOM, Jan de; MEEUWISSE, Marieke, HOFMAN, Adrian . Educational innovation, quality, and effects: an exploration of innovations and their effects in secondary education. Educational Policy, Califórnia, v. 27, n. 6, p. 843-866, out. 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/0895904811429288>. Acesso em: 16 out. 2017.

HUBERMAN, Michael. Comment s’opbrent les changements en éducation: contribution à l’étude de l’innovation. Paris: UNESCO, 1973.

LEAL-SOTO, Francisco; HERNÁNDEZ, Mario Albornoz; PARADA, Maria Isabel Rojas. Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme. Estudios pedagógicos, Valdivia, v. 42, n. 2, p. 193-205, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/cCRsnB> Acesso em: 08 fev. 2018.

MACÍAS, Arturo Barraza. Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, Cidade do México, v. 5, n. 28, p. 19-31, set./out. 2005. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421470003>. Acesso em: 21 out. 2017.

MACLEAN, Rupert. Innovaciones y reformas escolares en los países en desarollo de Asia. Perspectivas, Genebra, v. 22, n. 83, p. 395-408, out. 1992. Disponível em: <https://goo.gl/avdZNE >. Acesso em: 09 out. 2017.

MARCELO, Carlos. Las tecnologías para la innovación y la práctica docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 25-47, 2013. Disponível em: . Acesso em: 05 mar. 2018.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 225-233, nov. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a10n114.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.

MITRULIS, Eleny. Ensaios de inovação no ensino médio. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.116, p. 217-244, jul. 2002. Disponível em: <https://goo.gl/PfwTrh>. Acesso em: 22 out. 2017.

MONTEIRO, Letícia Portieri; SMOLE, Kátia Stocco. Um caminho para atender às diferenças na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 357-371, jan./abr. 2010. Disponível em: <https://goo.gl/SzZXMx>. Acesso em: 12 mar. 2018.

MOREIRA, Adelson Fernandes. Basta implementar inovações nos sistemas educativos? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 131-145, jan./jun. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v25n1/v25n1a10.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2018.

NOGARO, Arnaldo; BATTESTIN, Claúdia. Sentido e contornos da inovação na educação. Holos, Natal, v. 2, p. 357-372, abr. 2016. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3097>. Acesso em: 16 out. 2017.

THURLER, Monica Gather. Inovar no interior da escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória?. Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. Disponível em: <https://goo.gl/xjkems>. Acesso em: 09 out. 2017.

Published

2019-02-07

How to Cite

Tavares, F. G. de O. (2019). The concept of innovation in education: a necessary review. Education, 44, e4/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644432311