The art-education in middle school: challenges and faces to aesthetic formation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644432158Keywords:
Aesthetic formation, Art-educator, Managed companyAbstract
The article seeks to understand and reflect, through a hermeneutic approach, the performance of the art-educator of High School in the face of the conditions of the society managed, based on the perceptions of the art teachers of the public schools of the Federal District. For this purpose a questionnaire was applied to identify the challenges of these professionals in their teaching practices, such as the few hours-classes for art classes, the incompatibility between the specific training of the art-educator in the undergraduate and his multipurpose exercise in classroom and the non-recognition of art-education work vis-à-vis peers and society. The data are discussed from the aesthetic theory of Adorno (2008) that points out the critical potentiality of art and its social commitment in contemporaneity. We believe that, from an aesthetic perspective, art in High School could be seen as a space of formation for the human spirit, in which the critical sensibility was not against science, but glimpsed as belonging to the integrality of the individual and as a form of resistance of sociocultural massification.References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Tradução de Newton Ramos de Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia de Moura Abreu. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, 1996.
ADORNO, Theodor W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio Á. S.; LASTÓRIA, Luiz A. C. N. Teoria Crítica e inconformismo: Novas perspectivas de ensino. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010. p. 6-40.
ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Tradução de Artur Morão. Lisboa, Portugal: Edições 70, v. 14, 2008. (Coleção Arte & Comunicação).
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido António de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos avançados, São Paulo, v. 3, n. 7, p. 170-182, dez. 1989. Disponível em: <https://tinyurl.com/y6u9zw4k>. Acesso em: 3 dez. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141989000300010.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação / Câmara de Educação Superior. Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em artes visuais. Brasília: MEC, 2007.
CASTRO, Rosana de. Os incomodados que se desloquem: problematizando o ensino das artes visuais. Revista Digital do LAV, [S.l.], n. 11, p. 047-058, set. 2013. ISSN 1983-7348. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/10726>. Acesso em: 20 jan. 2018. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1983734810726.
CAZDEN, Courtney. B. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Spring, v. 66, n. 1, p. 61-93, April 1996. doi: http://dx.doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u.
CENCI, Angelo V.; DALBOSCO, Claudio A.; MUHL, Eldon. H. Reconhecimento e formação. In: BOMBASSARO, Luiz Claudio; DALBOSCO, Claudio A.; HERMANN, Nadja (Orgs.). Percursos hermenêuticos e políticos: homenagem a Hans-Georg Flickinger. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2014.
CONTE, Elaine. Tempo e performance no trabalho docente. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 541-552, nov. 2014. ISSN 1984-6444. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/14250>. Acesso em: 3 dez. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1984644414250.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que arte-educação? 22. ed. São Paulo: Papirus, 2012. (Coleção Ágere).
FARINA, Cynthia; ALBERNAZ, Roselaine Machado. Arte y vida en Deleuze. Formación estética y políticas de lo sensible. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 113-122, abr. 2017. ISSN 1984-6444. Disponível em: <https://tinyurl.com/y9jhdwo5>. Acesso em: 3 dez. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1984644418539.
FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Arte na educação escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FUSARI, Maria F. de Rezende e; FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Arte na educação escolar. Cortez, 2001.
GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica como filosofia prática. In: GADAMER, Hans Georg. A razão na época da ciência. Tradução de Ângela Dias. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: 34, 2003.
MAGALHÃES, Ana Del Tabor Vasconcelos. Ensino de arte: perspectivas com base na prática de ensino. In: BARBOSA (ORG.), A. M. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.
NEUVALD, Luciane; GUILHERMETI, Paulo. A semiformação no curso de Pedagogia: uma reflexão introdutória. In: Seminário Nacional de Filosofia & Educação. Santa Maria. Confluências. Santa Maria: Facos, 2006. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/gpforma/2senafe/PDF/026e4.pdf> Acesso em: 2 jan. 2018.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias contemporâneas e o ensino da arte. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e mudanças no ensino de arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, p. 113-121, 2012.
PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 13-30, 2001.
PUCCI, Bruno. O privilégio da experiência filosófica no processo educacional. Comunicações, Piracicaba, v. 23, n. 3, p. 145-155, 2016.
PUCCI, Bruno. A escola e a semiformação mediada pelas novas tecnologias. In: PUCCI, Bruno; ALMEIDA, Jorge de; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon Nabuco (Orgs.). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 69-80.
TOURINHO, Irene. Transformações no ensino da arte: algumas questões para uma reflexão conjunta. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 28-36.
TREVISAN, Amarildo. Filosofia da educação: mímesis e razão comunicativa. Ijuí: Unijuí, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)