The art-education in middle school: challenges and faces to aesthetic formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644432158

Keywords:

Aesthetic formation, Art-educator, Managed company

Abstract

The article seeks to understand and reflect, through a hermeneutic approach, the performance of the art-educator of High School in the face of the conditions of the society managed, based on the perceptions of the art teachers of the public schools of the Federal District. For this purpose a questionnaire was applied to identify the challenges of these professionals in their teaching practices, such as the few hours-classes for art classes, the incompatibility between the specific training of the art-educator in the undergraduate and his multipurpose exercise in classroom and the non-recognition of art-education work vis-à-vis peers and society. The data are discussed from the aesthetic theory of Adorno (2008) that points out the critical potentiality of art and its social commitment in contemporaneity. We believe that, from an aesthetic perspective, art in High School could be seen as a space of formation for the human spirit, in which the critical sensibility was not against science, but glimpsed as belonging to the integrality of the individual and as a form of resistance of sociocultural massification.

Author Biographies

Rafaella Lira de Vasconcelos, Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal

É doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de Brasília (2017), possui Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (2016), é graduada em Artes Cênicas pelo Instituto de Artes da Universidade de Brasília (2006) e especializada em orientação educacional (2010).Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa em educação, arte, educação artística, estética, filosofia da arte e formação de professores. É docente da Educação Básica na Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal e na Faculdade de Arte Dulcina de Moraes - FADM /Brasília onde leciona as disciplinas de Metodologia do Ensino de Arte para o Ensino Fundamental e Médio; Metodologia de Pesquisa e Filosofia da Arte. É estudante no grupo de pesquisa GRIECE - Grupo Regional e Internacional de Estudos Comparados na Educação, da Universidade de Brasília e no grupo de pesquisa Rede de Estudos e Pesquisas em Educação Superior - REPES, do(a) Universidade Federal do Rio Grande.

Catia Piccolo Viero Devechi, Universidade de Brasília

Professora do programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Graduada em Pedagogia com habilitação em pré-escola pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2004), doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa em educação, estudos comparados e formação de professores. É coordenadora do GRIECE - Grupo Regional e Internacional de Estudos Comparados em Educação; vice-coordenadora do REPES: Rede de Estudos e Pesquisas em Educação Superior; e pesquisadora do grupo: ?Formação Cultural, Hermenêutica e Educação", todos cadastrados no diretório de grupos do CNPq. Publicou diversos artigos em anais, livros e revistas de circulação nacional e internacional. Foi editora adjunta das Linhas Críticas - Revista da Faculdade de Educação da UnB (números 32 a 40 - 2011 a 2013). Membro do Comitê Gestor de Iniciação Científica (ProIC/DPP/UnB) de 2013-2016.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Tradução de Newton Ramos de Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia de Moura Abreu. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, 1996.

ADORNO, Theodor W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio Á. S.; LASTÓRIA, Luiz A. C. N. Teoria Crítica e inconformismo: Novas perspectivas de ensino. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010. p. 6-40.

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Tradução de Artur Morão. Lisboa, Portugal: Edições 70, v. 14, 2008. (Coleção Arte & Comunicação).

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido António de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos avançados, São Paulo, v. 3, n. 7, p. 170-182, dez. 1989. Disponível em: <https://tinyurl.com/y6u9zw4k>. Acesso em: 3 dez. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141989000300010.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação / Câmara de Educação Superior. Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em artes visuais. Brasília: MEC, 2007.

CASTRO, Rosana de. Os incomodados que se desloquem: problematizando o ensino das artes visuais. Revista Digital do LAV, [S.l.], n. 11, p. 047-058, set. 2013. ISSN 1983-7348. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/10726>. Acesso em: 20 jan. 2018. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1983734810726.

CAZDEN, Courtney. B. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Spring, v. 66, n. 1, p. 61-93, April 1996. doi: http://dx.doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u.

CENCI, Angelo V.; DALBOSCO, Claudio A.; MUHL, Eldon. H. Reconhecimento e formação. In: BOMBASSARO, Luiz Claudio; DALBOSCO, Claudio A.; HERMANN, Nadja (Orgs.). Percursos hermenêuticos e políticos: homenagem a Hans-Georg Flickinger. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2014.

CONTE, Elaine. Tempo e performance no trabalho docente. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 541-552, nov. 2014. ISSN 1984-6444. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/14250>. Acesso em: 3 dez. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1984644414250.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que arte-educação? 22. ed. São Paulo: Papirus, 2012. (Coleção Ágere).

FARINA, Cynthia; ALBERNAZ, Roselaine Machado. Arte y vida en Deleuze. Formación estética y políticas de lo sensible. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 113-122, abr. 2017. ISSN 1984-6444. Disponível em: <https://tinyurl.com/y9jhdwo5>. Acesso em: 3 dez. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1984644418539.

FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Arte na educação escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FUSARI, Maria F. de Rezende e; FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Arte na educação escolar. Cortez, 2001.

GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica como filosofia prática. In: GADAMER, Hans Georg. A razão na época da ciência. Tradução de Ângela Dias. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: 34, 2003.

MAGALHÃES, Ana Del Tabor Vasconcelos. Ensino de arte: perspectivas com base na prática de ensino. In: BARBOSA (ORG.), A. M. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

NEUVALD, Luciane; GUILHERMETI, Paulo. A semiformação no curso de Pedagogia: uma reflexão introdutória. In: Seminário Nacional de Filosofia & Educação. Santa Maria. Confluências. Santa Maria: Facos, 2006. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/gpforma/2senafe/PDF/026e4.pdf> Acesso em: 2 jan. 2018.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias contemporâneas e o ensino da arte. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e mudanças no ensino de arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, p. 113-121, 2012.

PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 13-30, 2001.

PUCCI, Bruno. O privilégio da experiência filosófica no processo educacional. Comunicações, Piracicaba, v. 23, n. 3, p. 145-155, 2016.

PUCCI, Bruno. A escola e a semiformação mediada pelas novas tecnologias. In: PUCCI, Bruno; ALMEIDA, Jorge de; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon Nabuco (Orgs.). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 69-80.

TOURINHO, Irene. Transformações no ensino da arte: algumas questões para uma reflexão conjunta. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 28-36.

TREVISAN, Amarildo. Filosofia da educação: mímesis e razão comunicativa. Ijuí: Unijuí, 2000.

Published

2018-10-01

How to Cite

Vasconcelos, R. L. de, & Devechi, C. P. V. (2018). The art-education in middle school: challenges and faces to aesthetic formation. Education, 43(4), 741–756. https://doi.org/10.5902/1984644432158

Issue

Section

Continuous Demand