EXPECTATIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF RONDONÓPOLIS-MT REGARDING THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THEIR EDUCATION

Authors

Keywords:

Digital Technology. Students Formation. High School.

Abstract

The youth of our historical contemporary age is fruit of a digital generation, which makes use of digital technologies in different activities of their daily lives, there being a digital culture established on the Internet. Therefore, the general objective is to understand the expectations that high school students from Escola Estadual Professor Domingos Aparecido dos Santos have towards the use of digital technologies in their learning process. To reach the target goal an exploratory-descriptive research was developed, with inductive method, qualitative analysis of primary data, and a discussion of secondary data. After perfoming the research, the general objective was reached by presenting the expectations that high school students from Escola Estadual Professor Domingos Aparecido dos Santos have regarding the use of digital technologies in their educational process, demonstrating that they need the school to make available a higher amount of new technological resources; higher participation of teachers as mediators, and higher interest of classmates in study groups. Thus, it is possible to conclude that the expectations of students are related to the change of approach by the school with better investments in technology, at the same time, that they point out the need of a change of posture by teachers and students regarding interest, mediation, and activities using digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marijane de Oliveira Soares, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Mestranda em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Campus Frederico Westphalen, RS, Brasil

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

References

BITENCOURTE, Andreia; HINZ, Verlani Timm; LOPES, João Ladislau Barbará. Uma análise do uso das tecnologias móveis digitais em sala de aula no ensino médio de uma escola pública. EDUCAR MAIS – Revista da Pós-Graduação em Ciências e Tecnologias na Educação CAVG. 2(1):1-23, 2018.

BRAGA, Elayne de Moura. Os elementos do processo de ensino-aprendizagem: da sala de aula à educação medida pelas tecnologias digitais da informação e da comunicação (TDICs). Revista Vozes dos Vales da UFVJM: Publicações Acadêmicas. Minas Gerais, Brasil. Ano 1 (02):1-20, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Rio de Janeiro: MEC/DP&A, 2000.

CETIC. TIC Empresas 2010. 2011. Disponível em: <http://op.ceptro.br/cgibin/ cetic/ticeducacao-2011.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2020.

CORTELAZZO, Iolanda Bueno de Camargo. Inovações tecnológicas na educação profissional para o empreendedorismo e empregabilidade. PIÉSIS – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação. Mestrado-Universidade do Sul de Santa Catarina. Unisul. Tubarão. 10(Especial):08-26, jun./dez. 2016.

GEWEHR, Diógenes. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) na escola e em ambientes não escolares. 2016. 136f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil, 2016.

GONÇALVES, Elivelton Henrique; COSTA, Fernanda de Oliveira; ARAÚJO, Adelma L. O. S. As tecnologias digitais e os professores do ensino médio: formação para o uso do Tablet Educacional. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2016.721. 2016.

INOCENTE, Luciane; WÜS, Caroline; CASTAMAN, Ana Sara. A importância das estratégias de ensino-aprendizagem a partir do uso de novas tecnologias. NeoFaccat. 5(1):1-10, nov. 2016.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas-São Paulo: Papirus, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LOPES, Priscila Malaquias Alves; MELO, Maria de Fátima Aranha de Queiroz e. O uso das tecnologias digitais em educação: seguindo um fenômeno em construção. Psic. da Ed. São Paulo. 38:49-61, 1º sem. 2014.

MARTINS, Ana Flávia Miranda António Martins. Adequação de estratégias de ensino-aprendizagem numa turma reduzida: estudo de caso. 2011. 155f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2011.

MENEZES, Maria Zaima Bonfim; SANTOS, Sarah Nubia Pernambuco; FREIRE, Vitoria Chérida Costa. A feminilização do ensino superior e a busca pela equidade de gêneros no Brasil. VI Encontro Internacional de Jovens Investigadores – JOIN. p. 1-9, 2019.

MONTEIRO, Renata Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Quem é bom professor para estudantes do ensino médio? IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. PUCPR. 26 a 29 de outubro de 2009.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas-São Paulo: Papirus, 2013.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 16. ed. Campinas-São Paulo: Papirus, 2013.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas-São Paulo: Papirus, 2016.

OLIVEIRA, João Paulo de; MELO, Magnolia Maria da Rocha; SOUSA, Sandra Emília Barros de. Tecnologias digitais na educação: desafios e perspectivas para o século XXI. III CONEDU – Congresso Nacional de Educação. Cenários contemporâneos: a educação e suas multiplicidades. Natal-RN. 05 a 07 de Out. 2016.

SARTI, Luis Ricardo. Uso de TIC por professores em aulas do ensino médio e suas percepções sobre o ensino e a aprendizagem dos alunos em Física, Química, Biologia e Matemática. 2014. 93f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil, 2014.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

TAPSCOTT, Don. A hora da Geração Digital. Rio de Janeiro: Agir, 2010.

VELLOSO, Fernando de Castro. Informática: conceitos básicos. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

Published

2021-06-21

How to Cite

Soares, M. de O., & Porto, A. P. T. (2021). EXPECTATIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF RONDONÓPOLIS-MT REGARDING THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THEIR EDUCATION. ReTER, 2(1), e8/01–18. Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/65201