GAMIFYING CHEMISTRY TEACHING: AN EXPERIENCE REPORT DURING REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.5902/2675995071912Keywords:
Science teaching, Gamified Activities, Covid-19Abstract
The social distancing imposed by the Covid-19 pandemic has brought profound social changes, and education was no different. The resumption of classes in this new context required a quick adaptation and appropriation, on the part of teachers, of methodologies and digital technologies that until then had been little or never explored. In this context, the present work aims to present and discuss the results of the implementation of gamified activities as an element of pedagogical mediation in a Chemistry subject for a course in the area of Rural Sciences. Based on the Design-Based Research methodology, from the pandemic context, the activities were developed, with the help of the Google Forms tool, with the objective of reviewing the contents of Solution Preparation, Saline Hydrolysis and Chemical Equilibrium. The results point to the potential of the tool for pedagogical mediation and development of student autonomy.
Downloads
References
ARAÚJO, Inês. Gamification: metodologia para envolver e motivar alunos no processo de aprendizagem. Education in the Knowledge Society, v. 17, n. 1, p. 87-107, 2016. DOI: https://doi.org/10.14201/eks201617187107
BISSOLOTTI, Katielen; NOGUEIRA, Hamilton Garcia; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. Potencialidades das mídias sociais e da gamificação na educação a distância. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 12, n. 2, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.53511
BOTEGA, Sandra Palma et al. Ferramentas da web 2.0 como elemento de flexibilização do ensino e aprendizagem de química. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 1, 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.75107
BOTELHO KNEUBIL, Fabiana; PIETROCOLA, Maurício. A Pesquisa Baseada em Design: Visão Geral e Contribuições para o Ensino De Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 2, 2017. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p01
CARDOSO, Ana Carolyne O.; MESSEDER, Jorge Cardoso. Gamificação no ensino de química: uma revisão de pesquisas no período 2010 - 2020. Revista Thema, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 670–687, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2226. Acesso em: 30 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.670-687.2226
CLEOPHAS, Maria das Graças. Integração entre a gamificação e a abordagem steam no ensino de Química. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, [S. l.], v. 10, n. 23, p. 78-109, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1087. Acesso em: 19 jan. 2021.
COSTA, Amanda Cristina Santos; MARCHIORI, Patricia Zeni. Gamificação, elementos de jogos e estratégia: uma matriz de referência. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 6, n. 2, p. 44-65, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v6i2p44-65
COSTA, Cássia Eufrázia da Silva et. al. Aplicabilidade da gamificação em sala de aula em períodos de pandemia / Applicability of gammification in the classroom during pandemic periods. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 79789–79802, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n10-416. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/18503. Acesso em: 2 dec. 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-416
DE OLIVEIRA, Cláudio. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, 2015.
DETERDING, Sebastian et. al. From game design elements to gamefulness: defining "gamification". In: Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. 2011. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/2181037. Acesso em: 30 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
FIOR, Camila Alves; MARTINS, Maria José. A docência universitária no contexto de pandemia e o ingresso no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24742
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction. San Francisco: Wiley, 2012.
LEITE, Bruno Silva. Gamificando as aulas de química: uma análise prospectiva das propostas de licenciandos em química. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 2, 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.79259
MATTA, Alfredo Eurico R.; SILVA, Francisca de Paula S.; BOAVENTURA, Edivaldo Machado. Design-Based Research ou pesquisa de desenvolvimento: pesquisa aplicada para educação a distância [Ebook](pp. 4, 5).São Paulo: ABED. 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_313.pdf. Acesso em: nov. 2022.
MÉLO, Cláudia Batista et al. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. e4049119866-e4049119866, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9866
MORAN, José. Manoel. Integrar as tecnologias de forma inovadora. In: MORAN, J. M; BEHRENS, Marilda Aparecida; MASETTO, Marcos T. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus. p. 36-46 2013.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Claudia dos Santos. Pandemia do Covid-19 e o Ensino Remoto Emergencial: Mudanças na Práxis Docente. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57
SANTOS, Julia de Avila dos; FREITAS, André Luis Castro de. Gamificação Aplicada a Educação: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. RENOTE, Porto Alegre, v. 15, n. 1, 2017. DOI: 10.22456/1679-1916.75127. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/75127. Acesso em: 08 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.75127
SCHNEIDER, Daniele da Rocha; SCHRAIBER, Rogério Tubias; MALLMANN, Elena Maria. Fluência Tecnológico-Pedagógica na Docência Universitária. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 67, nov. 2020. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26435. Acesso em: 12 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.20.067.AO05
SCHOLLMEIER, Ana Maria da L.; LAMPE, Leandro; BARIN, Claudia S. Mapas Conceituais como Instrumento de Avaliação em Tempos de COVID 19. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n. 3, p. 156–170, 2021. DOI: 10.53003/redequim.v7i3.3913. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/3913. Acesso em: 01 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.53003/redequim.v7i3.3913
SILVA, Iasmin Assmann C. da; KESKE, Cátia; WORTMANN, Marília Marques. APRENDIZAGEM E GAMIFICAÇÃO: ESTÍMULOS À METACOGNIÇÃO. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), [S. l.], v. 2, n. 4, p. e11/01–13, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/67544. Acesso em: 2 dez. 2022.
TODA, Armando Maciel; SILVA, Alan Pedro da; ISOTANI, Seiji. Desafios para o Planejamento e Implantação da Gamificação no Contexto Educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 2, 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.79263
WANG, Feng.; HANNAFIN, Michael. J. Design-based Research and Technology Enhanced Learning Environments. Educational Technology Research and Development, v. 53, n. 4, p. 5-23, 2005. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02504682
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.