Reflexão ambiental do município de Parobé sob a visão de moradores e de alunos da E. E. de Ensino Médio Engenheiro Parobé

Authors

  • Luciane Krummenauer Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Paulo Edelvar Corrêa Peres Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084961

Keywords:

Environmental education, Students, Ecological conscience, Residents

Abstract

With the grand population growth of the latest decades, it also appeared the growth of theenvironmental impacts caused by this demand. The environmental Science has the role ofdeveloping an ecological conscience in the individuals, through the environmental sensibilityrelated to specific knowledge. The issues related to the environment are farther on than creatingrules and laws to reduce these impacts, all of us should feel an integral part as agents of theprocesses that aim at the sustainable development. The present work deals with how the researchwas developed with the students of the Engenheiro Parobé High School and residents of theborough of Parobé. The aim was to check what the residents see about the possible solutions toreduce some environmental problems diagnosed, and to broaden the comprehension of thestudents about environmental aspects of the borough. It was established that for the residentsand for the students the best way to reduce the environmental impacts is the ecological awareness of everybody, because we will just get significant results when we may intervene in theway of thinking, acting and perceiving the world through the Environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÖER, N. Educação Ambiental em Escolas de 1º grau.Santa Maria: UFSM, 1993.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental (SEF), Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências. Brasília. MEC/SEF, 1998.

______. Ministério da Educação (MEC), Secretaria da Educação Média e Tecnológica (Semtec). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília. MEC/Semtec, 1999.

DEMO, P. Avaliação Qualitativa: Polêmicas do nosso tempo. 5.ed. Campinas, SP: Autores associados, 1995.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9.ed. São Paulo: Gaia, 2004.

______. Pedagogia da indignação – cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 134 p., 2000.

IBGE. Geografia do Brasil: Grande Região Sul. 2 ed. Rio de Janeiro. 1986. v.4.

______. In: CENSO populacional 2010. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/ presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=1766. Acesso em: 13 nov. 2011.

JACOBI, P. R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.31, n. 2, p. 233-250, maio/ago. 2005.

MOSMANN, L. Parobé, uma história a ser contada. Parobé. 1999.

MOURA, I. C. C. Qual Educação Ambiental? Elementos para um debate sobre educação ambiental e extensão rural. Agroecologia e desenvolvimento rural sustentável. v. 2. n. 2. p. 43-51, abr./jun. 2001.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PROTEGER- Programa Técnico para Gerenciamento da Região Metropolitana de Porto Alegre. Cobertura vegetal do município de Parobé- RS. V.6., Porto Alegre: CPRM/METROPLAN, 1994.

RAMBO, B.& Pe. S.J. A fisionomia do Rio Grande do Sul. 2.ed. Porto Alegre: Selback, 1956.

REIGOTA, M. Meio Ambiente e Representação Social. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2012-03-12

How to Cite

Krummenauer, L., & Peres, P. E. C. (2012). Reflexão ambiental do município de Parobé sob a visão de moradores e de alunos da E. E. de Ensino Médio Engenheiro Parobé. Monografias Ambientais, 6(6), 1423–1432. https://doi.org/10.5902/223613084961

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>