Education and health: planting to environmental actions for children and caregivers at Home Acalanto - Santa Maria, RS

Authors

  • Rosane Seeger da Silva
  • Paulo Edelvar Corrêa Peres Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083955

Keywords:

Children, Environmental education, Playful

Abstract

This study aimed to work activities of Environmental Education through playful with children with HIV / AIDS, attending and / or receive care at the Home Acalanto, Home Child Support HIV / AIDS in the city of Santa Maria, RS. Through the implementation of this project were made possible with the children living with HIV / AIDS moments of creativity, the fun way where they could express feelings and desires in different ways, thus allowing them to feel confident and valued, and provide the knowledge about the issues involving the environment and citizenship including its importance and care of future generations. It can also wake up and raise children in these attitudes and ideas can contribute to improving the quality of life and the environment. Thus, it should be emphasized that the recreational activities contribute significantly to the development of children's cognitive and social terms as well as those causing a change in habits and attitudes towards how they relate to the environment. Environmental education is characterized as a dynamic process and keeps a transformative practice that allows an understanding of the complex relationships between society and nature. Thus it is essential to their incorporation at all levels and modes of teaching and non-formal, since it is through education that the man turns and thus transforms society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Rubens. A alegria de brincar. São Paulo: Ares Poéticos, 1994.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição: República Federativa do Brasil. Porto Alegre: Ordem dos Advogados do Brasil, Estado do Rio Grande do Sul, 1988. BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 1999.

BRASIL. Lei Federal n.º 6938 de 31 de agosto de 1981. In: Legislação Brasileira do Meio Ambiente. Organizado por Rogério Rocco. RJ: DP&A, 2002.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Programa Agenda Ambiental. Brasília – DF: Ministério da Saúde, julho de 2003.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Departamento de Atenção Básica. Saúde Bucal. Brasília – DF: Ministério da Saúde, 2006.

CANALKIDS. Disponível em: http//:www.canalkids.com.br. Acesso em: 09 out. 2009.

CRIANÇAECOLÓGICA. Teatro. Disponível em: http//:www.criancaecologica.sp.gov.br. Acesso em: 15 set. 2009.

DINELLO, Raimundo. Expression Ludico Creativa. Montivideo: Nuevos Horizontes, 2002.

FAJARDO, Elias. Se cada um fizer sua parte... ecologia e cidadania. Rio de janeiro: Senac Nacional, 1998.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.

FONSECA, Eneida Simões da. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

KISHIMOTO, Tizuko Mochida. Brinquedo e Brincadeira: usos e significados dentro de diferentes contextos culturais. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos (org.). Brinquedoteca: O lúdico em diferentes contextos. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LEEF, H. Saber ambiental sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis, RJ, Vozes, 2001.

LIXO.COM.BR. Consciência sócio ambiental. Disponível em: http//:www.lixo.com.br. Acesso em: 9 out. 2009.

MEDINA, Nana; SANTOS, Elizabeth. Educação Ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo, Cortez, 2000.

MULLER, Andréia G. Brincando com a Educação Ambiental através dos sentidos: uma vivência na pré-escola. Monografia de Especialização em Educação Ambiental. Santa Maria: UFSM, 2005.

MULLER, Jackson. Educação Ambiental: diretrizes para a prática pedagógica. Porto Alegre, 2000.

PASSOS, C; SILVA, Z. Eu Gosto de Ciências: Programa de saúde. 3ª. Série. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 1994.

REIS, Tatiana Regina Sandy. Agricultura sustentável – mundo sustentável. Disponível em: http//:www.agriculturaorganica.xpg.com.br. Acesso em: 9 out. 2009.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. O lúdico na formação do educador. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

SANTOS, Santa Marli Pires dos (org.). Brinquedoteca: A criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

UNIVERSIDADE DA ÁGUA. Disponível em: http//:www.uniagua.org.br. Acesso em: 15 set. 2009.

Published

2011-10-11

How to Cite

Silva, R. S. da, & Peres, P. E. C. (2011). Education and health: planting to environmental actions for children and caregivers at Home Acalanto - Santa Maria, RS. Monografias Ambientais, 4(4), 793–800. https://doi.org/10.5902/223613083955

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>