The terrarium as theme in science teaching in the field of education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130820463Keywords:
Terrarium, Science teaching, Rural educationAbstract
Practical studies contribute to a meaningful learning for Science Education. Besides becoming different activities from traditional teaching, these studies contribute to innovate the process of teaching and learning in elementary education. This work was developed in the State School Senador Filinto Muller, Irenópolis district of Juscimeira/ MT, considered a field school with 120 students. This stydy investigated if the construction of terrariums can be indicated as teaching practice that provides meaningful learning for students in Science Teaching. The terrarium was built with the participation of students and teachers. It was confirmed that terrariums can be an instrument to become the teaching more creative and dynamic, enabling students to develop the ability of observation, analysis and construction of their own scientific knowledge about ecosystem. It was also identified motivation and effective participation of students during the practical studies. In the context of school field, the relationship between the teaching of Science and the reality which the school is inserted enabled the living and meaningful learning.Downloads
References
ALENCAR, José F. de. A professora “leiga”: um rosto de várias faces. In: Educação e escola no campo / Jacques Therrien, Maria Nobre Damasceno coords. – Campinas: Papirus, 1993. – (Coleção magistério. Formação e trabalho pedagógico).
ALVES, Rubem. A alegria de ensinar. 6ª edição. - São Paulo: Papirus, 2001.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de Formação de Educadores (as) do Campo. In: Caderno Cedes, Campinas, vol.27, n.72, p.157-176, maio/ago. 2007. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br.
BOTELHO, Lazara Aparecida. O Terrário como instrumento organizador da aprendizagem em Ciências do 9º ano. Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE. Curitiba – Paraná, 2008.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.
CORRÊA, Rosa Maria. Dificuldades no aprender: um outro modo de olhar. - Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: Projeto popular e escolas do campo / César Benjamin e Roseli Salete Caldart. – Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 2000. Coleção Por uma Educação Básica do campo, nº3.
DELIZOICOV, Demétrio. ANGOTTI, José André. PERNANBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências fundamentais e métodos. 3 ed. - São Pulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, editora Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos Oprimidos. 44ª edição. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FLEURI, Reinaldo Matias. CONVERSIDADE: extensão universitária e movimentos sociais. In: O popular e a educação: movimentos sociais, políticas públicas e desenvolvimento / org. Cristina Fiorenze, Telmo Marco. – Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. -296p.
KRONBAUER, Selenir Corrêa Gonçalves. SIMIONATO, Margareth Fadanelli. Formação de Professores: abordagens contemporâneas. - São Paulo: Paulinas, 2008.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação – SEDUC. Projeto de educação ambiental - PrEA: projeto ambiental escolar comunitário – PAEC / Secretaria de Estado de Educação – Cuiabá: Tanta Tinta, 2004. 104p. (Série Caderno, 4).
MOLL, Jaqueline. Políticas de educação de jovens e adultos no Brasil: desafios da contemporaneidade. In: Pesquisando e gestando outra escola: desafios contemporâneos / Rute Baquero; Cecília Broilo (organizadoras). São Leopoldo-RS, Editora Unisinos, 2001.
MORAIS, F. A. O ensino de ciências e biologia nas turmas de EJA: experiências no município de Sorriso-MT. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.48, p.1-6, 2009.
PEDROTTI-MANSILLA, Débora Eriléia. Avaliando a Política de Educação Ambiental nas escolas do Mato Grosso: desafios entre os domínios da Governança e da Governabilidade. Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais, UFSCAR, 2010.
ROSA, Rosane T. N. da. Terrário no ensino de ecossistemas terrestres e teoria ecológica. Revista Brasileira de Educação Científica e Tecnológica. v. 2, núm. 1, p. 87- 104, jan/abr. 2009.
SILVA, Jerry Adriani da. Um estudo sobre as especificidades dos/as educandos/as nas propostas pedagógicas de educação de jovens e adultos – EJA: tudo junto e misturado! Belo Horizonte: UFMG/FAE, 2010.
TERRÁRIO. In: Departamento Editorial das edições melhoramentos, colaboração: POLILO, R. PEREIRA, A.T. TONELLA, A. HIDALGO, A. L. C. OLIVEIRA, A. A. Dicionário de Ciências Exitus. Mirador Internacional. São Paulo. 1975.
TERRÁRIO. In: Companhia de melhoramentos. Programa de Ciência exitus enciclopédia ilustrada. São Paulo: Mirador Internacional, 1975. 4ª ed. Pág. 12. Vol. I. pág. 1740-1741. Vol. IX.
THERRIEN, Jacques. A professora rural: o saber de sua prática social na esfera da construção social da escola no campo. In: Educação e escola no campo / Jacques Therrien, Maria Nobre Damasceno coords. – Campinas: Papirus, 1993. – (Coleção magistério. Formação e trabalho pedagógico).
ZÔMPERO, A. F. LABURÚ, C. E. Implementação de atividades investigativas na disciplina de Ciências em escola pública: uma experiência didática. Investigações em Ensino de Ciências – V17(3), pp. 675-684, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.