Lícitas e ilícitas: as drogas como temática no Ensino de Ciências
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130820433Palavras-chave:
Ensino de Ciências, Escola, Substâncias PsicoativasResumo
A prevenção ao uso de drogas é uma importante ação que pode ocorrer junto ao ensino de ciências e saúde no ensino fundamental. Os estudantes por vezes, estão sujeitos a um possível início ao consumo de drogas pelo desejo de inserção a um grupo e por estarem expostos a um grande numero de usuários; assim, acredita-se que ações preventivas podem ser mais eficazes do que o tratamento de viciados. Desta forma, o presente trabalho visa relatar ações de prevenção de drogas na escola, com alunos da turma 8º ano matutino da Escola Estadual Antônio José de Lima, cujo tema foi Prevenção de Drogas. Para tanto, foram trabalhados conteúdos que condizem com a realidade dos estudantes, aplicando questionário de sondagem, aula teórica, dinâmica, questionário de avaliação, e por fim proposto a confecção de um produto educacional que se materializou através de um site alimentado pelos próprios estudantes, com informações sobre prevenção ao uso de drogas.Downloads
Referências
ALMEIDA, F. J. Paulo Freire. Revista Folha Explica, v.81, .n.1, p.1-10, 2009.
ANTON, D. M. Drogas, Conhecer e educar para prevenir.1. ed. São Paulo: Scipione, 2000. 151p.
ARALDI, J. C.; NJAINE, K.; OLIVEIRA, M. C. GHIZONI, A. C. Representações sociais de professores sobre o uso abusivo de álcool e outras drogas na adolescência: repercussões nas ações de prevenção na escola. Revista Interface (Botucatu) vol.16, n.40, pp. 135-148, 2012.
ÁVILA, M. T. P. A função educativa na prevenção do consumo abusivo de drogas. In: MEYER, Dagmar E. Estermann (org.). Saúde na Escola. Porto Alegre: Mediação, 1998.
BOENTE, A.; B., G. Metodologia científica contemporânea. Rio de Janeiro: Brasport, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF; 2001
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC, 1998.
CASTRO, M. L.; CUNHA, S. S; SOUZA, D. P. O. Comportamento de violência e fatores associados entre estudantes de Barra do Garças, MT. Revista de Saúde Pública, v.45, n.6, p.1054-1061, 2011.
CFP - Conselho Federal de Psicologia. Drogas, Direitos Humanos e Laço Social. Brasília: CFP, 2013. 160p.
DIEHL, A., A. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
FERREIRA, T. C. D. et al. Percepções e atitudes de professores de escolas públicas e privadas perante o tema drogas. Revista Interface (Botucatu), v.14, n.34, pp. 551-562, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 54p.
GIACOMOZZI, A. I. et al. Levantamento sobre uso de álcool e outras drogas e vulnerabilidades relacionadas de estudantes de escolas públicas participantes do programa saúde do escolar/saúde e prevenção nas escolas no município de Florianópolis. Saúde e Sociedade, v.21, n.3, p. 612-622, 2012.
LORDELLLO, J. Como conviver com a violência: álcool e violência. São Paulo: Moderna, p. 229, 1998.
LYNSKEY, M. T.; Fergusson, D. M.; HOORWOOD, L. J. The origins of the correlation between tobacco, alcohol, and cannabis use during adolescence. Journal of Children Psychology. Psychiatry, v. 39, p. 995-1005, 1999.
MALTA, D C. et al. Família e proteção ao uso de tabaco, álcool e drogas em adolescentes, Pesquisa Nacional de Saúde dos Escolares. Revista Brasileira de Epidemiologia, v.14, supl.1, p.166-177, 2011.
MALTA, D. C. et al. Prevalência do consumo de álcool e drogas entre adolescentes: análise dos dados da Pesquisa Nacional de Saúde Escolar. Revista Brasileira de Epidemiologia, v.14, suppl.1, pp. 136-146, 2011.
MASUR, J.; MONTEIRO, M. G. Validation of the ¨CAGE¨ alcoholism screening test in a Brazilian psychiatric inpatient hospital setting. Brazilian Journal Medicine and Biology Reserch, v. 16, p. 215-8, 1983.
MELLO, G. J. Ensino de Física na Amazônia Legal: Experiência na Escola do Campo. São Paulo-SP: Editora Baraúna SE Ltda., 2011. 122p.
MELLO, G. J., SANTOS, V. M. P., PAZ, R. C. R. Física Ambiental e Educação do Campo: Experiência em Ensino Significativo na Amazônia Legal. Revista Pedagogia em Foco, v.7, p.126 - 144, 2012.
MOON, D. G.; HECHT, M. L.; JACKSON, K. M.; SPELLERS, R. E. Ethnic and gender differences and similarities in adolescent drug use and refusals of drug offers. Subst. Use Misuse, v. 34, p.1059-83, 1999.
NUNES, E. A.; BRANDÃO, E. R. M.; PASSOS, E. S. Educação em saúde promovendo mudanças no âmbito escolar – relato de experiência. An Congr Bras Med Fam Comunidade, Belém, Maio; 12:564, 2013.
PAVANI, R. A. B.; SILVA, E. F.; MORAES, M. S. Avaliação da informação sobre drogas e sua relação com o consumo de substâncias entre escolares. Revista Brasileira Epidemiologia, v.12, n.2, pp. 204-216, 2009.
PINSKY I., BESSA, M. A. Adolescência e drogas. 2. ed. São Paulo, 2006.
PREFEITURA MUNICIPAL DE JUCIMEIRA- MT. Secretaria de Educação Cultura e Desporto de Jucimeira MT. Projeto político pedagógico Escola Estadual Antonio Jose de Lima. 2012.
SANTOS, R. M. S. Prevenção de droga escola: uma abordagem psicodramática. Campinas: Papirus, 1997.
SOARES, C. B.; JACOBI, P. R. Adolescente, Drogas e Aids: avaliação de um programa de prevenção escolar. Cadernos de Pesquisa, n.109, p.213-237, Março/2000.
STRECK, D. R. Da pedagogia do oprimido às pedagogias da exclusão: um breve balanço crítico. Revista Educação e Sociedade, v.30, n.107, p.539-560, 2009
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.