Legal and illegal: drugs as theme in Science Teaching

Authors

  • Vania Cardoso Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Ricardo Douglas de Souza Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Edward Bertholine de Castro Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT
  • Eduardo Ribeiro Mueller Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, MT
  • Geison Jader Mello Núcleo de Jaciara, Instituto Federal de Mato Grosso - Campus São Vicente, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820433

Keywords:

Psychoactive substances, School, Science education

Abstract

Preventing drug use is an important action that can occur with the teaching of science and health in elementary school. Students sometimes are subject to a possible start to drug use by the desire to insert a group and be exposed to a large number of users; thus, it is believed that preventive action can be more effective than treatment of addicts. Thus, this paper describes actions of drug prevention in schools with students of class 8th year of Morning State School Antônio José de Lima, whose theme was Drug Prevention. To this end, content which match the reality of students applying probing questionnaire, lecture, dynamics, assessment questionnaire were worked out, and finally proposed the making of an educational product that materialized through a site powered by the students themselves, with information on prevention of drug use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vania Cardoso, Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT

Núcleo Avançado de Jaciara, Instituto Federal de Mato Grosso - Campus São Vicente, Jaciara, MT

 

References

ALMEIDA, F. J. Paulo Freire. Revista Folha Explica, v.81, .n.1, p.1-10, 2009.

ANTON, D. M. Drogas, Conhecer e educar para prevenir.1. ed. São Paulo: Scipione, 2000. 151p.

ARALDI, J. C.; NJAINE, K.; OLIVEIRA, M. C. GHIZONI, A. C. Representações sociais de professores sobre o uso abusivo de álcool e outras drogas na adolescência: repercussões nas ações de prevenção na escola. Revista Interface (Botucatu) vol.16, n.40, pp. 135-148, 2012.

ÁVILA, M. T. P. A função educativa na prevenção do consumo abusivo de drogas. In: MEYER, Dagmar E. Estermann (org.). Saúde na Escola. Porto Alegre: Mediação, 1998.

BOENTE, A.; B., G. Metodologia científica contemporânea. Rio de Janeiro: Brasport, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF; 2001

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC, 1998.

CASTRO, M. L.; CUNHA, S. S; SOUZA, D. P. O. Comportamento de violência e fatores associados entre estudantes de Barra do Garças, MT. Revista de Saúde Pública, v.45, n.6, p.1054-1061, 2011.

CFP - Conselho Federal de Psicologia. Drogas, Direitos Humanos e Laço Social. Brasília: CFP, 2013. 160p.

DIEHL, A., A. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

FERREIRA, T. C. D. et al. Percepções e atitudes de professores de escolas públicas e privadas perante o tema drogas. Revista Interface (Botucatu), v.14, n.34, pp. 551-562, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 54p.

GIACOMOZZI, A. I. et al. Levantamento sobre uso de álcool e outras drogas e vulnerabilidades relacionadas de estudantes de escolas públicas participantes do programa saúde do escolar/saúde e prevenção nas escolas no município de Florianópolis. Saúde e Sociedade, v.21, n.3, p. 612-622, 2012.

LORDELLLO, J. Como conviver com a violência: álcool e violência. São Paulo: Moderna, p. 229, 1998.

LYNSKEY, M. T.; Fergusson, D. M.; HOORWOOD, L. J. The origins of the correlation between tobacco, alcohol, and cannabis use during adolescence. Journal of Children Psychology. Psychiatry, v. 39, p. 995-1005, 1999.

MALTA, D C. et al. Família e proteção ao uso de tabaco, álcool e drogas em adolescentes, Pesquisa Nacional de Saúde dos Escolares. Revista Brasileira de Epidemiologia, v.14, supl.1, p.166-177, 2011.

MALTA, D. C. et al. Prevalência do consumo de álcool e drogas entre adolescentes: análise dos dados da Pesquisa Nacional de Saúde Escolar. Revista Brasileira de Epidemiologia, v.14, suppl.1, pp. 136-146, 2011.

MASUR, J.; MONTEIRO, M. G. Validation of the ¨CAGE¨ alcoholism screening test in a Brazilian psychiatric inpatient hospital setting. Brazilian Journal Medicine and Biology Reserch, v. 16, p. 215-8, 1983.

MELLO, G. J. Ensino de Física na Amazônia Legal: Experiência na Escola do Campo. São Paulo-SP: Editora Baraúna SE Ltda., 2011. 122p.

MELLO, G. J., SANTOS, V. M. P., PAZ, R. C. R. Física Ambiental e Educação do Campo: Experiência em Ensino Significativo na Amazônia Legal. Revista Pedagogia em Foco, v.7, p.126 - 144, 2012.

MOON, D. G.; HECHT, M. L.; JACKSON, K. M.; SPELLERS, R. E. Ethnic and gender differences and similarities in adolescent drug use and refusals of drug offers. Subst. Use Misuse, v. 34, p.1059-83, 1999.

NUNES, E. A.; BRANDÃO, E. R. M.; PASSOS, E. S. Educação em saúde promovendo mudanças no âmbito escolar – relato de experiência. An Congr Bras Med Fam Comunidade, Belém, Maio; 12:564, 2013.

PAVANI, R. A. B.; SILVA, E. F.; MORAES, M. S. Avaliação da informação sobre drogas e sua relação com o consumo de substâncias entre escolares. Revista Brasileira Epidemiologia, v.12, n.2, pp. 204-216, 2009.

PINSKY I., BESSA, M. A. Adolescência e drogas. 2. ed. São Paulo, 2006.

PREFEITURA MUNICIPAL DE JUCIMEIRA- MT. Secretaria de Educação Cultura e Desporto de Jucimeira MT. Projeto político pedagógico Escola Estadual Antonio Jose de Lima. 2012.

SANTOS, R. M. S. Prevenção de droga escola: uma abordagem psicodramática. Campinas: Papirus, 1997.

SOARES, C. B.; JACOBI, P. R. Adolescente, Drogas e Aids: avaliação de um programa de prevenção escolar. Cadernos de Pesquisa, n.109, p.213-237, Março/2000.

STRECK, D. R. Da pedagogia do oprimido às pedagogias da exclusão: um breve balanço crítico. Revista Educação e Sociedade, v.30, n.107, p.539-560, 2009

Published

2015-11-19

How to Cite

Cardoso, V., Souza, R. D. de, Castro, E. B. de, Mueller, E. R., & Mello, G. J. (2015). Legal and illegal: drugs as theme in Science Teaching. Monografias Ambientais, 14, 10–22. https://doi.org/10.5902/2236130820433

Most read articles by the same author(s)