Turn on (off) the phone, kid! Smartphone as mini-lab in Science teaching

Authors

  • Márcio Delmondes da Rocha Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Edson Gomes Evangelista Instituto Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT
  • Nadja Gomes Machado Instituto Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT
  • Geison Jader Mello Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820435

Keywords:

Pedagogical tool, Meaningful learning, Mobile communications technologies

Abstract

The scientific literature has shown significant number of publications on the use of technological features such as tablets and smartphones in science education. Are enough positive reports of experiences that seek to make teaching more attractive sciences, developing different methods, practiced by most educators, making the dynamic process of teaching and learning. In addition to the many reported experiences, organizations such as UNESCO, have encouraged action in this perspective and have released ostentatious documents. However many schools still include these technologies as an opponent, underestimating them, disregarding their great potential to be used as a pedagogical tool. You can make these devices one mini-lab of scientific experiments, which besides enhancing meaningful learning, transforms the experience into a mechanism that leads to reflection built, integrates the teaching of science to the daily lives of students, learning by interacting with the reality of students . The technologies of mobile communications, smartphone and its derivatives, are part of the cultural identity of students and enable students to develop their own scientific experiments autonomously, bringing knowledge built in the classroom to the outside of the school environment, allowing the dissemination of its learning and the dissemination of their experiences on social networks, enabling the student to learn and teach at the same time. The objective of this work is to teach science content using as a tool the smatphone / tablet as a teaching laboratory in order to obtain meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AB’SÁBER, Aziz Nacib Relevância e significado da educação científica para o Brasil.

ALVES Rubem. Filosofia da Ciência: Introdução ao jogo e suas regras, Editora Brasiliense 1981.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

AUSUBEL, David Paul, NOVAK, Joseph e HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BARROQUEIRO, Carlos Henriques, (VII ENPEC Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências) O uso das Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e Matemática: uma benção ou um problema? Florianópolis-SC,08 de novembro de 2009.

BERNARDO, Julio César Oliveira, (Revista EDaPECI, Educação a Distância e Praticas Educativas Comunicacionais e Interculturais), Dispositivos Móveis Digitais na Incrementação do Processo de Ensino e Aprendizagem: Mobile Learning no Rompimento de Paradigmas, Vol. 13; N.1 Jan./abr.2013

BRASIL, Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Edição e organização/Secretaria Executiva do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação, Projeto Gráfico/Centro de Gestão e Estudos Estratégicos (CGEE), Diagramação/Diogo MoraesEstratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2012 – 2015, Balanço das Atividades Estruturantes do MCTI 2011. Brasília – DF, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. PCN - Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais /Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 138p.

CITELLI, Adilson (Comunicação & Educação), Inflexões educomunicativas Ano XVII, N. 1 jan/jun 2012.

COSTA Jeremias Ferreira; RENGEL, Eduardo Sérgio; GIOPPO Christiane, (II Congresso Internacional TIC e Educação) O Celular e o Ensino de Ondas na Escola: Uma Proposta Preliminar, Universidade Federal do Paraná.

CRUZ, Carlos Henrique de Brito, Academia Brasileira de Ciências (ABC), Simpósio sobre Excelência em Educação Impacto social, econômico e intelectual da ciência brasileira 21/02/2014. Carlos Henrique de Brito Cruz Acadêmico e diretor-científico da Fapesp http://www.abc.org.br/article.php3?id_article=3123. Acessado em 20/10/2014.

FERNANDES Elisângela, (REVISTA NOVA ESCOLA), David Ausubel e a aprendizagem significativa http://revistaescola.abril.com.br/formacao/david-ausubel-aprendizagem-significativa-662262.shtml acessado em 20/09/2014, às 15:33hs.

FONSECA, Ana Graciela M. F. da (Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano), Aprendizagem, Mobilidade e Convergência: Mobile Learning com Celulares e Smartphones, Artigos Seção Livre, Número 2. 163-181 Junho 2013.

FREIRE, P. PEDAGOGIA DO OPRIMIDO. 17 eds. Rio de Janeiro: Editora: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GOOGLE. PLAY play.google.com/store/apps/details?id=com.fitnesskeeper.runkeeper.pro&hl=pt_BR acessado no dia 24/09/2014, às 23:56hs.

http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf acessado em 25/09/2014 às 03:45.

IBOPE, http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/paginas/52-milhoes-de-pessoas-tem-acesso-a-web-pelo-celular-aponta-ibope-media.aspx 09/05/2013 acessado em 15/09/2014 às 17:36hs.

MANNING, Peter K. Metaphorsof the fied: Varieties of organizational discourse, In Administrative Science Quarterly, vol. 24, no 4, December 1979, p. 660-671.

MARCOLIN, Neldson | Edição 221 - Julho de 2014, http://revistapesquisa.fapesp.br/2014/07/15/cientista-e-documentarista/acessado acessado em 20/10/2014.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MOREIRA, Marco A. Mapas Conceituais e Diagramas V. Instituto de Física, UFRGS, 2006. http://www.if.ufrgs.br/~moreira/Livro_Mapas_conceituais_e_Diagramas_V_COMPLETO.pdf

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa. Brasília: Ed. da UnB, 1998.

MOURÃO, Ronaldo Rogério de Freitas. Explicando a Teoria da Relatividade. Editora Ediouro, 2005.

NÓVOA, Antônio. (Revista Nova Escola). Professor se forma na escola. Edição 142, MAIO 2001.

PACIEVICHT, Thais. (INFOESCOLA), http://www.infoescola.com/curiosidades/historia-do-telefone/ acessado em 15/09/2014 às 17:22hs.

PROVIR o futuro se aprende http://porvir.org/porfazer/10-dicas-13-motivos-para-usar-celular-na-aula/20130225 acessado em 25/09/2014, às 21:26hs.

RITCHIE, Patricio Henríquez, (Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”), Nuevos Procesos de Interactividad e Interacción Social: Uso de Smartphones por Estudiantes y Docentes Universitarios, Volumen 13, Número 3, Año 2013, ISSN 1409-4703.

RUIZ, Paulina A. Novas tecnologias e estudantes chilenos do Ensino Secundário. Contribuições para a discussão sobre a existência de novos aprendizados. Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Educación, Estudios Pedagógicos XXXIX, Nº 2: 279-298, 2013.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - Orientações de Política para a Aprendizagem Móvel. 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França 2013. Ensino de Ciências e Desenvolvimento: o que pensam os cientistas / organizado por Jorge Werthein e Célio da Cunha. -- 2.ed. -- Brasília: UNESCO, Instituto Sangari, 2009.276 p.

VIEIRA, Leonardo Pereira. Experimentos de Física com Tablets e Smartphones. Rio de Janeiro, 2013.

WISMAN, R. F.; FORINASH, K. Science in your pocket. International Journal on Handson Science, v. 1, n. 1, p. 1-9, set. 2008.

Published

2015-11-13

How to Cite

Rocha, M. D. da, Evangelista, E. G., Machado, N. G., & Mello, G. J. (2015). Turn on (off) the phone, kid! Smartphone as mini-lab in Science teaching. Monografias Ambientais, 14, 41–52. https://doi.org/10.5902/2236130820435

Most read articles by the same author(s)