The insertion of Environmental Education in the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130819893

Keywords:

Curriculum, Environmental education, School

Abstract

The school can be a space for the development of Environmental Education (EA), aiming create conscientious citizens, capable to confront the challenges of environmental reality. The main aim of this article to analyze the EA from the perspective of the school curriculum, seeking to show out how EA has been included in the curriculum of brazilian schools. The research methodology was based on secondary data collection by selecting 38 documents (scientific articles, academic journals and textbooks). The adoption of questionnaires is revealed as the main method of work. Regarding respect to actions, it was observed that the EA takes place through projects, related disciplines, individual initiative of the teacher or interdisciplinary. The research allowed to show what EA actions are developed in brazilian schools, showing how happens the inclusion of this theme in the curriculum. In addition to considering the projects followed of inclusion, through related disciplines, are still the main EA development mechanisms in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Gomes dos Santos, Universidade do Estado da Bahia, Barreiras, BA

Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado da Bahia (2014).

Crisliane Aparecida Pereira Santos, Universidade do Estado da Bahia, Barreiras, BA

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2001), Mestrado em Microbiologia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (2004) e Doutorado em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Goiás (2014).

References

ABREU, D. G., CAMPOS, M. L. A. M., AGUILAR, M. B. R. Educação Ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Revista Química Nova, v.31, n. 3, p. 688-693, 2008.

ABREU G. G., RODRIGUES, M. A. O tratamento de Educação Ambiental nas escolas públicas e privadas: um estudo de caso nas escolas do ensino fundamental da cidade de Uruçuí-PI. Enciclopédia Biosfera, v.9, n.16, p. 2371-2384, 2013.

ALMEIDA, O. S., MACEDO, D. F., SANTOS, V. C., ANJOS, K. F. Educação Ambiental e a prática educativa: estudo em uma escola estadual de Divisa Alegre-MG. Revista Metáfora Educacional, n.13, p. 156-173, 2012.

BARBOSA, A. P. S. Ambiente e Educação: concepções e práticas dos educadores nas escolas municipais de Colinas do Tocantins – TO [Dissertação]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2009. 110 p.

BEANE, J. A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo Sem Fronteiras, v.3, n.2, p. 91-110, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Temas Transversais. Brasília (BRASIL): MEC, 1998. 436 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Parâmetros em Ação Meio Ambiente na Escola. Brasília (BRASIL): MEC, 2001. 426 p.

BONOTTO, D. M. B. Formação docente em Educação Ambiental utilizando técnicas proletivas. Paidéia, v.15, n.32, p. 433 - 440, 2005.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

CARVALHO, I. C. M. A invenção do sujeito ecológico: identidade e subjetividade na formação dos educadores ambientais. In: SATO, M., CARVALHO, I. C. M. (orgs). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed; 2005. p. 51-63.

CALDEIRA, C. S., NUNES, A. L. R, MORALES, A. G. Mapeamento de projetos de Educação Ambiental do ensino fundamental; 2012: IX Anped Sul, 2012.

CAMELO, A. N. B. Educação Ambiental no ensino fundamental: um estudo de caso na escola de ensino fundamental John Kennedy em Guarabira/ PB [Monografia] Guarabira: Universidade Estadual da Paraíba; 2011.

CUBA, M. A. Educação ambiental nas escolas. ECCOM, v. 1, n.2, p.23-31, 2010.

FRANÇA, P. A. R., GUIMARÃES, M. G. V. A Educação Ambiental nas escolas municipais de Manaus (AM): um estudo de caso a partir da percepção dos discentes. Revista monografias ambientais, v.14, n.2, p. 3128-3138, 2014.

FERREIRA, C. F. B. Formação de professores: concepções e práticas pedagógicas de educação ambiental [Dissertação]. Rio de Janeiro: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, 2010. 105 p.

GALLO, S. Transversalidade e meio ambiente. 2001: Ciclo de palestras sobre o meio ambiente, 2001.

JACOBI, P. Educar na sociedade de risco: o desafio de construir alternativas. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2007.

KUSMAN, R. A, ROSA, M. A. A Educação Ambiental no currículo: percepção dos professores das séries iniciais; 2013: XIV EPEA, 2013.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 1 ed. Rio de Janeiro: Vozes; 2001.

LIMA, W. Aprendizagem e classificação social: um desafio aos conceitos. Fórum Crítico da Educação, v. 3, n.1, p. 29-55, 2004.

LÔBO, K. O. Ações pedagógicas e concepções sobre Educação Ambiental: um estudo de caso [Dissertação]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará; 2013. 113 p.

LOCATELLI, O. C., HENDGES, C. D. A. Educação Ambiental na perspectiva de um currículo interdisciplinar. Cadernos do CEOM, v. 21, n.29, p. 231-242, 2005.

MACEDO, E. F. Os Temas Transversais nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Química Nova na Escola, n.8, p. 23-27, 1998.

MAFRA, A. I. A formação em Educação Ambiental no município de Navegantes – SC: entre o desejável e o possível [Dissertação]. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí; 2010. 120 p.

MEDEIROS, R. C. R., VALENTE, G. S. C. A prática docente reflexiva baseada no currículo integrado: uma questão de competências. Revista Ibero-americana de Educação, n. 54, p.1-9, 2010.

OLIVEIRA, H. M. A. Perspectiva dos educadores sobre o meio ambiente e a educação ambiental [Monografia). Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2005.

OLIVEIRA, H. T. Ponto de partida: nebulosas à vista! In: MELLO, S. S, TRAJBER, R. (orgs.) Vamos cuidar do Brasil. Brasília: Ministério da Educação; 2007.

PÁDUA, S., TABANEZ, M. Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. 1 ed. São Paulo: Ipê, 1998.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 6 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

REIS, A.D. Educação Ambiental e práticas no ensino fundamental na escola estadual Dr. Mário Chermont [Monografia]. Belém: Universidade Federal do Pará, 2013. 48 p.

ROSSI, S. Q, LEAL, M. C. Entre projetos, disciplinas e outras modalidades: algumas reflexões em Educação Ambiental; 2012: XII ENPEC, 2012.

SANTOS, C. P. A Educação Ambiental – um estudo de caso no município de Vitória da Conquista – BA [Dissertação]. Ilhéus: Universidade Estadual de Santa Cruz; 2007. 115 p.

SILVA, A. S. A. A prática pedagógica da Educação Ambiental: um estudo de caso sobre o colégio Militar de Brasília [Dissertação]. Brasília: Universidade de Brasília; 2008.112 p.

SOUZA, R. M, SANTOS, M. M. Análise da prática pedagógica em Educação Ambiental no contexto de escola rural em Itaporanga DÁjuda – SE. Revista Vitas, n. 2, p. 1-17, 2012.

TRAJBER, R., MENDONÇA, P. R. O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental? Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; 2007.

TEIXEIRA, L. A, TALAMONI, J. L. B. A relação teoria e prática e a Educação Ambiental na escola: pensando a formação docente na perspectiva da pedagogia histórico-crítica; 2012: XVI ENDIPE, 2012.

VASCONCELOS, P. A. S. Educação Ambiental e a química licenciatura: as concepções de professores. Revista monografias ambientais, v. 11, n.11 p. 2455-2464, 2013.

VENDRUSCULO, G. S., CONFORTI, A. C., MANICA, K., ARESI, D. Concepção e práticas de professores sobre a Educação Ambientais em escolas públicas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 30, n.2, p. 49-63, 2013.

VIRGENS, R. A. A. Educação Ambiental no ambiente escolar [Monografia]. Brasília: Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás; 2011. 26 p.

Published

2016-02-27

How to Cite

Santos, A. G. dos, & Santos, C. A. P. (2016). The insertion of Environmental Education in the school curriculum. Monografias Ambientais, 15(1), 369–380. https://doi.org/10.5902/2236130819893

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.