The insertion of Environmental Education in the school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130819893Keywords:
Curriculum, Environmental education, SchoolAbstract
The school can be a space for the development of Environmental Education (EA), aiming create conscientious citizens, capable to confront the challenges of environmental reality. The main aim of this article to analyze the EA from the perspective of the school curriculum, seeking to show out how EA has been included in the curriculum of brazilian schools. The research methodology was based on secondary data collection by selecting 38 documents (scientific articles, academic journals and textbooks). The adoption of questionnaires is revealed as the main method of work. Regarding respect to actions, it was observed that the EA takes place through projects, related disciplines, individual initiative of the teacher or interdisciplinary. The research allowed to show what EA actions are developed in brazilian schools, showing how happens the inclusion of this theme in the curriculum. In addition to considering the projects followed of inclusion, through related disciplines, are still the main EA development mechanisms in schools.Downloads
References
ABREU, D. G., CAMPOS, M. L. A. M., AGUILAR, M. B. R. Educação Ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Revista Química Nova, v.31, n. 3, p. 688-693, 2008.
ABREU G. G., RODRIGUES, M. A. O tratamento de Educação Ambiental nas escolas públicas e privadas: um estudo de caso nas escolas do ensino fundamental da cidade de Uruçuí-PI. Enciclopédia Biosfera, v.9, n.16, p. 2371-2384, 2013.
ALMEIDA, O. S., MACEDO, D. F., SANTOS, V. C., ANJOS, K. F. Educação Ambiental e a prática educativa: estudo em uma escola estadual de Divisa Alegre-MG. Revista Metáfora Educacional, n.13, p. 156-173, 2012.
BARBOSA, A. P. S. Ambiente e Educação: concepções e práticas dos educadores nas escolas municipais de Colinas do Tocantins – TO [Dissertação]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2009. 110 p.
BEANE, J. A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo Sem Fronteiras, v.3, n.2, p. 91-110, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Temas Transversais. Brasília (BRASIL): MEC, 1998. 436 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Parâmetros em Ação Meio Ambiente na Escola. Brasília (BRASIL): MEC, 2001. 426 p.
BONOTTO, D. M. B. Formação docente em Educação Ambiental utilizando técnicas proletivas. Paidéia, v.15, n.32, p. 433 - 440, 2005.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
CARVALHO, I. C. M. A invenção do sujeito ecológico: identidade e subjetividade na formação dos educadores ambientais. In: SATO, M., CARVALHO, I. C. M. (orgs). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed; 2005. p. 51-63.
CALDEIRA, C. S., NUNES, A. L. R, MORALES, A. G. Mapeamento de projetos de Educação Ambiental do ensino fundamental; 2012: IX Anped Sul, 2012.
CAMELO, A. N. B. Educação Ambiental no ensino fundamental: um estudo de caso na escola de ensino fundamental John Kennedy em Guarabira/ PB [Monografia] Guarabira: Universidade Estadual da Paraíba; 2011.
CUBA, M. A. Educação ambiental nas escolas. ECCOM, v. 1, n.2, p.23-31, 2010.
FRANÇA, P. A. R., GUIMARÃES, M. G. V. A Educação Ambiental nas escolas municipais de Manaus (AM): um estudo de caso a partir da percepção dos discentes. Revista monografias ambientais, v.14, n.2, p. 3128-3138, 2014.
FERREIRA, C. F. B. Formação de professores: concepções e práticas pedagógicas de educação ambiental [Dissertação]. Rio de Janeiro: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, 2010. 105 p.
GALLO, S. Transversalidade e meio ambiente. 2001: Ciclo de palestras sobre o meio ambiente, 2001.
JACOBI, P. Educar na sociedade de risco: o desafio de construir alternativas. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2007.
KUSMAN, R. A, ROSA, M. A. A Educação Ambiental no currículo: percepção dos professores das séries iniciais; 2013: XIV EPEA, 2013.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 1 ed. Rio de Janeiro: Vozes; 2001.
LIMA, W. Aprendizagem e classificação social: um desafio aos conceitos. Fórum Crítico da Educação, v. 3, n.1, p. 29-55, 2004.
LÔBO, K. O. Ações pedagógicas e concepções sobre Educação Ambiental: um estudo de caso [Dissertação]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará; 2013. 113 p.
LOCATELLI, O. C., HENDGES, C. D. A. Educação Ambiental na perspectiva de um currículo interdisciplinar. Cadernos do CEOM, v. 21, n.29, p. 231-242, 2005.
MACEDO, E. F. Os Temas Transversais nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Química Nova na Escola, n.8, p. 23-27, 1998.
MAFRA, A. I. A formação em Educação Ambiental no município de Navegantes – SC: entre o desejável e o possível [Dissertação]. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí; 2010. 120 p.
MEDEIROS, R. C. R., VALENTE, G. S. C. A prática docente reflexiva baseada no currículo integrado: uma questão de competências. Revista Ibero-americana de Educação, n. 54, p.1-9, 2010.
OLIVEIRA, H. M. A. Perspectiva dos educadores sobre o meio ambiente e a educação ambiental [Monografia). Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2005.
OLIVEIRA, H. T. Ponto de partida: nebulosas à vista! In: MELLO, S. S, TRAJBER, R. (orgs.) Vamos cuidar do Brasil. Brasília: Ministério da Educação; 2007.
PÁDUA, S., TABANEZ, M. Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. 1 ed. São Paulo: Ipê, 1998.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 6 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
REIS, A.D. Educação Ambiental e práticas no ensino fundamental na escola estadual Dr. Mário Chermont [Monografia]. Belém: Universidade Federal do Pará, 2013. 48 p.
ROSSI, S. Q, LEAL, M. C. Entre projetos, disciplinas e outras modalidades: algumas reflexões em Educação Ambiental; 2012: XII ENPEC, 2012.
SANTOS, C. P. A Educação Ambiental – um estudo de caso no município de Vitória da Conquista – BA [Dissertação]. Ilhéus: Universidade Estadual de Santa Cruz; 2007. 115 p.
SILVA, A. S. A. A prática pedagógica da Educação Ambiental: um estudo de caso sobre o colégio Militar de Brasília [Dissertação]. Brasília: Universidade de Brasília; 2008.112 p.
SOUZA, R. M, SANTOS, M. M. Análise da prática pedagógica em Educação Ambiental no contexto de escola rural em Itaporanga DÁjuda – SE. Revista Vitas, n. 2, p. 1-17, 2012.
TRAJBER, R., MENDONÇA, P. R. O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental? Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; 2007.
TEIXEIRA, L. A, TALAMONI, J. L. B. A relação teoria e prática e a Educação Ambiental na escola: pensando a formação docente na perspectiva da pedagogia histórico-crítica; 2012: XVI ENDIPE, 2012.
VASCONCELOS, P. A. S. Educação Ambiental e a química licenciatura: as concepções de professores. Revista monografias ambientais, v. 11, n.11 p. 2455-2464, 2013.
VENDRUSCULO, G. S., CONFORTI, A. C., MANICA, K., ARESI, D. Concepção e práticas de professores sobre a Educação Ambientais em escolas públicas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 30, n.2, p. 49-63, 2013.
VIRGENS, R. A. A. Educação Ambiental no ambiente escolar [Monografia]. Brasília: Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás; 2011. 26 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.