Overview of the legislations in the teaching of bésɨro and its repercussion in Puerto Quijarro - Bolívia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148573750

Keywords:

Law No. 070/2010, Bésɨro, Schooling, Bolivia - Brazil Border

Abstract

This paper presents reflections about the schooling of bésɨro, one of the originary languages of Puerto Quijarro, municipality that composes the chiquitana ecoregion in the department of Santa Cruz, located East of Bolivia, border with Brazil. Following the ethnographic method, testimonies were collected and analyzed from teachers, who are the protagonists of this process. Complex situations turned evidenced, resulting from the application of linguistic and educational policies, formulated for the national scope and applied in a border territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Vaca Conde, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras-Espanhol pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul -CPAN (2011). Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de língua espanhola como língua estrangeira em diferentes níveis. Mestrando do Mestrado em Estudos Fronteiriços - UFMS

Suzana Vinicia Mancilla Barreda, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras, Licenciatura com habilitação em Português e Espanhol pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2017). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal (Cpan/UFMS).

References

ALBÓ, Xavier. Bolivia plurilingüe - guía para planificadores y educadores. La Paz: UNICEF-CIPCA, 2 v. 1995.

BOLÍVIA. Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia. La Paz. Asamblea Constituyente de Bolivia, 2009. Disponível em: https://www.oas.org/dil/esp/Constitucion_Bolivia.pdf . Acesso em: 12 nov. 2022.

BOLÍVIA. Ley N.º 070/2010. Ley de educación “Avelino Sinãni- Elizardo Pérez. La Paz. Asamblea Legislativa Plurinacional, 2010a. Disponível em: https://www.siteal.iiep.unesco.org/pt/bdnp/92/ley-ndeg-070-ley-educacion-avelino-sinani-elizardo-perez. Acesso em: 13 ago. 2022.

BOLÍVIA. Ministerio de Educación. Registro de saberes, conocimientos, valores de los Pueblos Indígena Originarios: Pueblo Chiquitano, 2010b. Disponível em: http://urrhh.minedu.gob.bo/biblio/book/59099/read. Acesso em: 21 jul. 2022.

BOLÍVIA. Ley n° 269: Ley general de derechos y políticas lingüísticas. La Paz. Asamblea Legislativa Plurinacional, 2012a. Disponível em: https://www.aduana.gob.bo/archivos/circular1912012.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.

BOLÍVIA. Ministerio de Educación. Currículo Base del Sistema Educativo Plurinacional. Serie Currículo, 2012b. Disponível em: https://bityli.com/ymRZb. Acesso em: 22 out. 2022.

BOLÍVIA. Decreto Supremo Nº 2477, 5 de agosto de 2015. La Paz. Asamblea Legislativa Plurinacional, 2015. Disponível em: https://www.lexivox.org/norms/BO-DS-N2477.html. Acesso em: 05. nov. 2022.

CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial, IPOL, 2007.

CONCEIÇÃO, Orsolina Silva Fernandez. Migração pendular nas cidades de Corumbá-Puerto Suarez: uma análise dos alunos bolivianos nas escolas públicas de Corumbá-Brasil. Dissertação (Mestrado em Estudos Fronteiriços) – Campus do Pantanal, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, MS, 2014.

CONDE, Mariana Vaca. Estudo das línguas no contexto de fronteira Bolívia-Brasil: reflexão das políticas linguísticas. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos Fronteiriços) – Campus do Pantanal, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, MS, 2020.

CORREIA, Jaqueline Maciel; OLIVEIRA, Marco Aurélio Machado de; SOUZA, Jéssica Canavarro. Imigrantes pendulares em região de fronteira: semelhanças conceituais e desafios metodológicos pendular. Direitos culturais (on-line), v. 12, p. 91-108, 2017.

DUBOC, Ana Paula Martinez. A questão da avaliação da aprendizagem de língua inglesa segundo as teorias de letramentos. 2007. 173 p. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. 2007.

INE, INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICAS. Características de Población y Vivienda, Bolivia. Censo Nacional de Población y Vivienda, 2012. Disponível em: https://bityli.com/kJpID. Acesso em: 01 dez. 2022.

MANCILLA BARREDA, Suzana Vinicia. Interculturalidades no contexto Puerto Quijarro (Bolívia)-Corumbá (Brasil). Português língua de fronteiras: ensino, aprendizagem e formação de professores. 2017, 301 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48138/tde-28062017-152350/pt-br.php . Acesso em: 02. out. 2022.

PIERRIC, Sans. Elementos de la gramática del bésɨro: Sociolingüística – Fonología– Morfología– Textos. San Antonio de Lomerío, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2DAtn9w . Acesso em: 13 set. 2022.

PUERTO QUIJARRO, Gobierno Autónomo Municipal de. Plan de Desarrollo Municipal (PDM), 2007.

PUERTO QUIJARRO, Gobierno Autónomo Municipal de. Plan Territorial de Desarrollo Integral (PTDI), 2016.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. 1ª ed. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

SANTA CRUZ DE LA SIERRA, Gobierno Autónomo Departamental de. Saberes y conocimientos del pueblo monkox, 2007, 149 p. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333745212 . Acesso em: 01 set. 2022.

SANTA CRUZ DE LA SIERRA, Gobierno Autónomo Departamental de. Plan Departamental de Desarrollo de Santa Cruz de la Sierra (PDD), 2015. 105 p. Disponível em:http://www.santacruz.gob.bo/sczturistica/mapas_descargas/descarga_. Acesso em: 05. set. 2022.

SANTA CRUZ DE LA SIERRA, Gobierno Autónomo Municipal de. Plan Territorial de Desarrollo Integral (PTDI), 2016. 676 p. Disponível em: http://www.santacruz.gob.bo/sczturistica/mapas_descargas/descarga_. Acesso em: 20 jun. 2022.

TOMICHÁ, Juana Pocoena; SUPAYABE, Anacleto Parapaino; CHORÉ, Pedro Pablo soqueré. Cartilla de aprendizaje del bésiro como segunda lengua. FUNPROEIB Andes, Cochabamba, 2014.

Published

2023-12-20

How to Cite

Conde, M. V., & Mancilla Barreda, S. V. (2023). Overview of the legislations in the teaching of bésɨro and its repercussion in Puerto Quijarro - Bolívia. Letras, 1(66), 19–31. https://doi.org/10.5902/2176148573750