“Contextualizing well, what is wrong?”: grammar as a Portuguese language teaching tool
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148569408Keywords:
Portuguese language teaching, Contextualized grammar, Linguistic analysis, Contextualized activitiesAbstract
This work aims to present a teaching proposal based on the approach of contextualized grammar and linguistic analysis. In this sense, from the movement to reformulate Portuguese language teaching, which began in the 1980s, it became evident that reading and analysis must occur in a way that the text can be explored and that an interactive relationship can be constituted, emphasizing the use of language in real context. Thus, starting from a socio-interactionist theory, we seek to understand the explanation of a specific phenomenon, the contextualized grammar, developing activities that fit into this perspective.
Downloads
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.
ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando o pó das ideias simples. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.
BEZERRA, M.A.; REINALDO. Maria Augusto. Análise linguística: afinal a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL/Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16 out. 2021.
BROWNE, Dik. O melhor de Hagar, o Horrível. Porto Alegre: LP&M, 2006.
COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Autêntica, 2018.
DIAS, I. Canção da menina descalça. 8 ed. Belo Horizonte: RHJ, 1993.
FRANCHI, C. Mas o que é mesmo gramática. São Paulo: Parábola, 2006.
GERALDI, João Wanderley. et al. (orgs.). O texto na sala de aula. 3. ed. São Paulo Ática, 1999.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ªed. São Paulo: Editor Atlas, 1991.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um novo objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (orgs). Português no ensino médio e formação de professor. São Paulo: Editora Parábola, 2006, p. 199 – 226.
MENDONÇA, Marina C. Língua e ensino: políticas de fechamento. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. N. Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez. 2003. V. 2.
SILVA, N. I. da. Ensino tradicional de gramática ou prática de análise linguística: uma questão de contradição nas aulas de português. RBLA, Belo Horizonte, v. 10, n. 4, p. 949-973, 2010.
SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In.: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, p. 155-177, 2002.
TEIXEIRA, Claudia de Souza. Ensino da gramática e análise linguística. Revista Ecos, Edição nº 011 - Dezembro 2011.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-02 (2)
- 2023-02-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.