“Contextualizing well, what is wrong?”: grammar as a Portuguese language teaching tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569408

Keywords:

Portuguese language teaching, Contextualized grammar, Linguistic analysis, Contextualized activities

Abstract

This work aims to present a teaching proposal based on the approach of contextualized grammar and linguistic analysis. In this sense, from the movement to reformulate Portuguese language teaching, which began in the 1980s, it became evident that reading and analysis must occur in a way that the text can be explored and that an interactive relationship can be constituted, emphasizing the use of language in real context. Thus, starting from a socio-interactionist theory, we seek to understand the explanation of a specific phenomenon, the contextualized grammar, developing activities that fit into this perspective.

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Author Biographies

Ana Cecilia Teixeira Gonçalves, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, SC

Possui graduação no Curso de Licenciatura em Letras ? Língua Portuguesa/Literaturas ? pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), mestrado em Letras, área de concentração: Estudos da Linguagem (linha de pesquisa: discurso e aquisição), pela Universidade Federal de Santa Maria (2008), doutorado em Letras, área de concentração: Estudos da Linguagem (linha de pesquisa: linguagem e interação), pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Desde 2010, é professora do Curso de Letras Português e Espanhol ? Licenciatura, da Universidade Federal da Fronteira Sul. Foi coordenadora do Programa Institucional de bolsas de iniciação à docência (PIBID), edital 2018. Realiza pesquisas nas seguintes áreas: Linguística Aplicada; Ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa; Formação docente.

Jéssica Wastoski Aires, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, SC

Formada no curso de Letras - Licenciatura em língua portuguesa e espanhol pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS - Campus Cerro Largo). Na UFFS atuou como bolsista no PIBID - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência e residente do Programa de Residência Pedagógica em Língua Portuguesa da UFFS - Campus Cerro Largo.

 

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Published

2023-02-02 — Updated on 2023-02-02

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How to Cite

Gonçalves, A. C. T., & Aires, J. W. (2023). “Contextualizing well, what is wrong?”: grammar as a Portuguese language teaching tool. Letras, 1(64), 80–96. https://doi.org/10.5902/2176148569408