Practices in Portuguese language teaching: a case study on a university project of school intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148544245

Keywords:

Orality, Academic research, Education

Abstract

The theme of this article refers to academic research on the teaching of orality in real school settings. We aim to present a case study on the project “Oral practices in the teaching of the Portuguese language: orality, social activities and public oral genres in the school context of the central region of Rio Grande do Sul”, describing the development of research activities already developed and presenting those that still need to be carried out under the proposal. The results of the study demonstrate that, in the subprojects developed within the scope of the integrated project, some of the main problems were related to the school contexts of application, such as the difficulties in accepting the proposal by the governing body and teaching staff of many public schools and, when accepted, the hostile context often experienced by the public school community.Keywords: Orality. Academic research. Education.

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Author Biography

Gil Roberto Negreiros, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Letras pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações - UNINCOR (1998), especialização em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG (1999), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2003), doutorado também em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP (2008) e pós-doutorado pela Universidade de São Paulo - USP (Programa de Letras Clássicas e Vernáculas - área de História das Ideias Linguísticas). Tem experiência na área de Letras, atuando em cursos de graduação e pós-graduação (especialização). Atuou como professor e pesquisador do Mestrado em Letras da Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações - UNINCOR. Atualmente, é professor adjunto III do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Santa Maria, onde atua na graduação em Letras (licenciatura e bacharelado) e na Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras (linha de pesquisa "Linguagem e Interação"). Tem experiência na área de Letras (língua portuguesa) e Linguística, com ênfase nas seguintes áreas: Análise da Conversação, Sociolínguística Interacional, Linguística Textual e Pragmática. Dentre vários de seus trabalhos, destaca-se o livro Marcas de Oralidade na Poesia de Manuel Bandeira, publicado pela Editora Paulistana e a participação no livro Ensino de Lingua Portuguesa, organizado por Vanda Maria Elias e publicado pela Editora Contexto.

 

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Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

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How to Cite

Negreiros, G. R., Groos, P. T., & Pascoal, C. (2022). Practices in Portuguese language teaching: a case study on a university project of school intervention. Letras, 521–542. https://doi.org/10.5902/2176148544245 (Original work published August 4, 2020)

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