Orality in the classroom: reflections on working with oral genders from the use of elementary school teaching materials

Authors

  • Ana Cecilia Gonçalves Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Jeize De Fátima Batista Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148539569

Keywords:

Oral genres, Teaching materials, High school

Abstract

This article seeks to reflect on the conceptualization and use of oral genres as instruments in the process of teaching and learning Portuguese. In this sense, it is based on socio-interactionist assumptions of language, which are based on the perspective of textual genres. Thus, the objective is to verify the space given to oral genres from the analysis of didactic material intended for high school. The methodological procedures take into consideration aspects such as the approach of oral genres worked in the analyzed material; the description of the treatment offered to oral genders; the discussion of this treatment based on the reflections about the theoretical framework that underlies this work. In the analysis, it is noticed the prevalence of activities that contemplate the written genres; In addition, the use of oral genres as an object points to different situations: sometimes oral characteristics are explored; now oral is used in activities focused on writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cecilia Gonçalves, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Cerro Largo-RS.

Jeize De Fátima Batista, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Cerro Largo-RS.

References

ANTUNES, Irandé Costa. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola. 2003.

BARROS, José Batista de; ROSA, Adriana Letícia Torres da. A PRODUÇÃO TEXTUAL NA ESCOLA: ABORDAGENS DO GÊNERO DEBATE EM ESTUDO. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2012.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília, MEC/SEF, 1998.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília, 1997.

______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

DIONÍSIO, A. P. VASCONCELOS, L. J. Modalidade, gênero textual e leitura. In BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (orgs). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: Apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros Orais e Escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

KOCH. Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

____________________.O Texto e A Construção do Sentido. Campinas, SP: CONTEXTO, 2005.

____________________. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. Ed. – São Paulo: Contexto, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In.: DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

_______________________. Gêneros Textuais: Definição e Funcionalidade. In: DIONISIO, A.P.; MACHADO, A.R.; BEZERRA, M.A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

_______________________. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI et al. Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas; União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005.

OLIVEIRA et al. Tecendo linguagens: Língua Portuguesa - 6º ao 9º ano. 4. ed. São Paulo, IBEP, 2015.

ROSA, Ana Amélia Calazans da. GÊNEROS ORAIS NA ESCOLA PÚBLICA: o gênero debate na formação crítica do sujeito. Revista EntreLetras: Revista do Curso de Mestrado em Ensino de Língua e Literatura da UFT – nº 1 – 2010/II.

ROJO, Roxane; SCHNEUWLY, Bernard. AS RELAÇÕES ORAL/ESCRITA NOS GÊNEROS ORAIS FORMAIS E PÚBLICOS: O CASO DA CONFERÊNCIA ACADÊMICA. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 463-493, set./dez. 2006.

SCHNEUWLY, B. Palavra e ficcionalização um caminho para o ensino da linguagem oral. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.

_______________; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.

TEIXEIRA, Lúcia. Gêneros orais na escola. Bakhtiniana, São Paulo, 7 (1): 240-252, Jan./Jun. 2012.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1° e 2° graus. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

Versions

How to Cite

Gonçalves, A. C., & Batista, J. D. F. (2022). Orality in the classroom: reflections on working with oral genders from the use of elementary school teaching materials. Letras, 261–286. https://doi.org/10.5902/2176148539569 (Original work published August 4, 2020)