The teaching of oral genres in portuguese language lessons: reflections on teaching work

Authors

  • Tamires Regina Diel Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS
  • Ana Cecília Teixeira Gonçalves Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS
  • Jeize de Fátima Batista Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148526002

Keywords:

Teaching, Teaching Work, Portuguese language, Oral Genres

Abstract

This work aims to verify what is the space allocated to Oral Genres in portuguese Language classes in Primary Education and how they are worked. In order to reach this goal, the research was developed with three Portuguese Language teachers from the final grades – 6th to 9th grade – of Elementary School. It is noteworthy that the work is based on the theoretical and methodological assumptions of Sociodiscursive Interactionism (ISD), especially Machado and Bronckart (2009). From the analysis of the results, it was verified that the Oral Genres are not treated as an effective teaching object in Portuguese Language classes.

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Author Biographies

Tamires Regina Diel, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS

Graduada em Letras Português e Espanhol

Ana Cecília Teixeira Gonçalves, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS

Possui graduação no Curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa/Literaturas - pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), Mestrado em Letras, área de Estudos da Linguagem, pela Universidade Federal de Santa Maria (2008), Doutorado em Letras, área de Estudos da Linguagem, pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Atualmente é professora da Universidade Federal da Fronteira Sul e coordenadora do Curso de Letras Português e Espanhol - Licenciatura.

Jeize de Fátima Batista, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS

Professora do Curso de Graduação em Letras Português Espanhol da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Cerro Largo

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Published

2017-10-16

How to Cite

Diel, T. R., Gonçalves, A. C. T., & Batista, J. de F. (2017). The teaching of oral genres in portuguese language lessons: reflections on teaching work. Letras, (54), p. 127. https://doi.org/10.5902/2176148526002