The teaching of oral genres in portuguese language lessons: reflections on teaching work
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148526002Keywords:
Teaching, Teaching Work, Portuguese language, Oral GenresAbstract
This work aims to verify what is the space allocated to Oral Genres in portuguese Language classes in Primary Education and how they are worked. In order to reach this goal, the research was developed with three Portuguese Language teachers from the final grades – 6th to 9th grade – of Elementary School. It is noteworthy that the work is based on the theoretical and methodological assumptions of Sociodiscursive Interactionism (ISD), especially Machado and Bronckart (2009). From the analysis of the results, it was verified that the Oral Genres are not treated as an effective teaching object in Portuguese Language classes.
Downloads
References
AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Anna Rachel. O ensino como trabalho. Uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 37-53.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares nacionais: língua portuguesa. Ensino de sexto a nono ano. Brasília, MEC, 1997.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 149-185.
FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: _____. (Org.). O texto na sala de aula. 2. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984. p. 41-48.
_____. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: ALB/Mercado de Letras, 1996.
MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean Paul. (Re)Configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo Alter-Lael. In: MACHADO, Anna Rachel (Org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 31-77.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. A oralidade e o ensino de língua: uma questão pouco falada. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 19-34.
_____. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.). Gêneros Textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 19-38.
MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Textualização, ação e atividade: reflexões sobre a abordagem do Interacionismo Sociodiscursivo. In: GUIMARÃES, A. M. M.; MACHADO, A. R. e COUTINHO, A. (Orgs.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 51-63.
ROJO, Roxane. A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN’s. Campinas: Mercado de Letras, 2000.
SOUZA-e-SILVA, Maria Cecília Perez. O ensino como trabalho. In: MACHADO, Anna Rachel. (Org.). O ensino como trabalho. Uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 83-104.
SWIDERSKI, Rosiane Moreira da Silva. Ensino-aprendizagem em Língua Portuguesa: uma análise da relação teoria e prática. 2009. 100f. Monografia (Licenciatura em Letras). Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel (PR), 2010.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e Interação: uma perspectiva para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 2002.


