Revisiting the past ... (Re) thinking the Present: CEFD / UFSM, the Time and the Social Place of the Physical Education Professional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546461362

Keywords:

Memories of CEFD / UFSM, Training in Physical Education, Programs and projects, Physical Education

Abstract

The book Memórias das Trajetórias e Desafios no Cinquentenários do Centro de Educação Física e Desporto/Universidade Federal de Santa Maria, organized by João Francisco Magno Ribas and Maria Cecília da Silva Camargo, published this year by UNIJUI publisher, was designed, built, written and published with the purpose of understanding the past and building a view on the trajectories of subjects in this Physical Educational Center. The timeline drawn by the book reveals a plural, diverse, solid Academic Unit, aware of its actions and, more than that, committed to the role of the first “Federal Public University established in the interior of the country”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Filipe Pereira Caetano, Universidade Federal de Alagoas

Professor do Curso de Educação Física do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Área de Interesse: Metodologia do Ensino dos Esportes; Ensino de Temáticas em Saúde na Escola; Avaliação Cineantropométrica; Atividade Física e Saúde; Atividade Fisica e Doenças

Eriberto José Lessa de Moura, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em EDUCAÇÃO FÍSICA (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL- (1992), Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP- (2003) e Doutorado em Serviço Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ(2017) Professor Assistente 2 com Dedicação Exclusiva da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) do Curso de Educação Física (Licenciatura e Bacharelado). Membro Efetivo do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Tem experiência na área de Educação Física Escolar, com ênfase em pedagogia do esporte, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologias voltadas para a Iniciação Esportiva, desporto coletivo (futsal e futebol) e sobre os Fundamentos do lazer. Coordena Projetos de Extensão relacionados a temática do Futebol e Jogos de Raquete (Badminton e Tênis de Mesa). Líder do LaEL (Laboratório Aplicado em Estudos de Educação Física e Lazer) IEFE/UFAL. Possui interesses nas áreas de relações de Gênero e História do Esporte; Lazer Operário; Políticas Públicas voltadas ao Esporte e lazer físico-esportivo: Materialismo Histórico-Dialético; Estudos sobre música, cangaço e sua estética.

References

BLOCH, M. Apologia à História ou o Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CARDOSO, C.F.S. & VAINFAS, R. Domínios da História – Ensaios de Teoria e Metodologia. São Paulo: Campus, 1997.

CORRÊA, M.R.D.; CORRÊA, L.Q.; RIGO, L.C. A Pós-Graduação na Educação Física Brasileira: Condições e Possibilidades das Subáreas Sociocultural e Pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 2019; 41(4): 359-366.

FERREIRA, J.A.M.M. Usos e Abusos da História Oral. São Paulo: Editora FGV, 2015.

GINZBURGO, C. Mitos, Emblemas e Sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia da Letras, 1989.

HALLAL, P.C. & MELO, V. A. Crescendo e Enfraquecendo: Um Olhar sobre os Rumos da Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. 2017; 39(3): 322:327.

LE GOFF, J.História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

MEIHY, J. C. S. B.Manual de História Oral. São Paulo: Loyola, 1996.

PINSKY, C. B. (ORG) Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

THOMPSON, E.P. A História Vista de Baixo. São Paulo: Unicamp, 2001.

Published

2020-12-22

How to Cite

Caetano, A. F. P., & Moura, E. J. L. de. (2020). Revisiting the past . (Re) thinking the Present: CEFD / UFSM, the Time and the Social Place of the Physical Education Professional. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546461362

Issue

Section

Reviews

Most read articles by the same author(s)