The Pedagogical Practice of Athletics in School Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546433453Keywords:
Critical Trends, Pedagogical Practice, AthleticsAbstract
This study refers to the teaching of athletics in school, investigating the pedagogical practice in the critical proposals of physical education. The objective was to understand how athletics can be pedagogically developed pedagogically in physical education. It was characterized by a bibliographical study, based on the main critical propositions of the area of physical education, among them the critical overcoming, critical emancipatory and open classes. We conclude that it is possible to thematize athletics with alternative materials, making didactic pedagogical transformations and teaching the technique in the three critical proposals should be developed seeking the students’ learning surpassing the perfection of movements.Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia. São Paulo: Moderna, 1996.
BOURDIEU, Pierri. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge zahar, 1997.
CARDOSO, Carlos Luiz. Concepções de aulas abertas. Didática da educação física 1. Elenor Kunz (Org.) 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2001. p. 121-157.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2009.
DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Para ensinar educação física: Possibilidades e intervenção na escola. São Paulo: Papirus, 2007.
FONSECA, João José Saraiva da: Metodologia da pesquisa científica. UECE, Fortaleza: 2002. Disponível em : <http://197.249.65.74:8080/biblioteca/bitstream/123456789/716/1/Metodologia%20da%20Pesquisa%20Cientifica.pdf >
HILDEBRANDT, Reiner.; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.
HILDEBRANDT, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.
KUNZ, Elenor; SOUZA, Maristela de. Atletismo. Didática da educação física 1. Elenor Kunz (Org.) 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2001. p. 19 – 54.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo se aprende na escola. 2.ed. São Paulo: Editora fontoura, 2012.
MENDES, Diego S. Formação em mídia & Educação Física. UFSC, Florianópolis: Grupo de Estudos Observatório da Mídia Esportiva, 2008.
NASCIMENTO, Marilândia do. Contribuições da inclusão do atletismo no currículo escolar do ensino fundamental 1. In: Revista de divulgação científica. Ágora. Mafra, v. 17, n. 2, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.