The Pedagogical Practice of Athletics in School Physical Education

Authors

  • Ana Lucia Cardoso UNESC
  • Larissa Rosso Ronsani UNESC

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546433453

Keywords:

Critical Trends, Pedagogical Practice, Athletics

Abstract

This study refers to the teaching of athletics in school, investigating the pedagogical practice in the critical proposals of physical education. The objective was to understand how athletics can be pedagogically developed pedagogically in physical education. It was characterized by a bibliographical study, based on the main critical propositions of the area of physical education, among them the critical overcoming, critical emancipatory and open classes. We conclude that it is possible to thematize athletics with alternative materials, making didactic pedagogical transformations and teaching the technique in the three critical proposals should be developed seeking the students’ learning surpassing the perfection of movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lucia Cardoso, UNESC

Professora mestre do curso de educação fisica da Unesc - Universidade do extremo Sul Catarinense

Larissa Rosso Ronsani, UNESC

Licenciada em Educação Física pela Unesc

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia. São Paulo: Moderna, 1996.

BOURDIEU, Pierri. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge zahar, 1997.

CARDOSO, Carlos Luiz. Concepções de aulas abertas. Didática da educação física 1. Elenor Kunz (Org.) 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2001. p. 121-157.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2009.

DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Para ensinar educação física: Possibilidades e intervenção na escola. São Paulo: Papirus, 2007.

FONSECA, João José Saraiva da: Metodologia da pesquisa científica. UECE, Fortaleza: 2002. Disponível em : <http://197.249.65.74:8080/biblioteca/bitstream/123456789/716/1/Metodologia%20da%20Pesquisa%20Cientifica.pdf >

HILDEBRANDT, Reiner.; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

HILDEBRANDT, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.

KUNZ, Elenor; SOUZA, Maristela de. Atletismo. Didática da educação física 1. Elenor Kunz (Org.) 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2001. p. 19 – 54.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.

MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo se aprende na escola. 2.ed. São Paulo: Editora fontoura, 2012.

MENDES, Diego S. Formação em mídia & Educação Física. UFSC, Florianópolis: Grupo de Estudos Observatório da Mídia Esportiva, 2008.

NASCIMENTO, Marilândia do. Contribuições da inclusão do atletismo no currículo escolar do ensino fundamental 1. In: Revista de divulgação científica. Ágora. Mafra, v. 17, n. 2, 2010.

Published

2018-12-13

How to Cite

Cardoso, A. L., & Ronsani, L. R. (2018). The Pedagogical Practice of Athletics in School Physical Education. Kinesis, 36(3). https://doi.org/10.5902/2316546433453

Issue

Section

Original articles