Study of German cultural codes: a contribution to the teaching and learning of Geography in Paraíso do Sul/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499455381

Keywords:

Cultured, Teaching, Identity, Place

Abstract

The study of culture is relevant to the process of teaching and learning Geography, because from the understanding of concepts related to culture, the learners construct their reflective thinking about space and the social relationships that occur in it, highlighting the local singularities. Thus, the work aimed to answer about the contribution and importance of the ethnic groups that colonized the city Paraíso do Sul/RS for its cultural formation and how culture can help to build the knowledge of the students in basic education, in the teaching of Geography. In order to perform the research, the Municipal School of Elementary Education, Rodrigues Alves, was chosen and the activities were carried out in the 8th year of elementary school. The work was developed in some stages: bibliographical research, field work end classroom activity. As a final consideration, it highlights that German culture is still experienced by the community, being it important in the process of teaching and learning Geography in order to understand and value the local culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Lenise Machado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui graduação e mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria. Educadora na rede estadual do Rio Grande do Sul e do curso Pré-Universitário Popular Alternativa.

Meri Lourdes Bezzi, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui Graduação em Estudos Sociais (1981), pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras - Imaculada Conceição (FIC); Graduação em Geografia Bacharelado- Geógrafo (1982) pela Universidade Federal de Santa Maria; Graduação em Geografia Licenciatura Plena (1983) pela Universidade Federal de Santa Maria; Mestrado em Geografia - Organização do Espaço - pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Rio Claro (1986); Doutorado em Geografia - Organização do Espaço- pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Rio Claro (1997). Professora Titular pela UFSM (2017). Atuou nos Cursos de Graduação em Geografia Bacharelado e Geografia Licenciatura e no Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professora aposentada, pelo Departamento de Geociências da Universidade Federal de Santa Maria. Coordenou o Curso Licenciatura em Geografia - EAD da Universidade Federal de Santa Maria de 2012 a 2018. Coordenou o Grupo de Pesquisa CNPq - Núcleo de Estudos Regionais e Agrários (NERA).Tem experiência na área de Geografia, com ênfase na área de Geografia Humana, atuando principalmente nas seguintes linhas: Organização do Espaço, Região e Regionalização, Geografia Agrária e Geografia Cultural. Autora de livros, de capítulos de livros e de diversos artigos em periódicos de Geografia.

References

ATLAS ESCOLAR DO MUNICÍPIO DE PARAÍSO DO SUL. Prefeitura Municipal de Paraíso do Sul, Porto Alegre: Evangraf, 2019.

BEZZI, Meri Lourdes. Região: uma (re)visão historiográfica- da gênese aos novos paradigmas. 1996. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro,1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRUM NETO, Helena. Regiões Culturais: a construção de identidades culturais no Rio Grande do Sul e sua manifestação na paisagem gaúcha. 2007. 328 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.

CAETANO, Jessica Nene. A influência cultural portuguesa na reorganização do espaço da microrregião geográfica de Cruz Alta/RS. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. In: Congresso Luso- Afro-Brasileiro de Ciências sociais, VIII, 2004, Coimbra. Anais. Combra: Dialnet, 2004. p. 1-10.

CLAVAL, Paul. A Geografia Cultural. Florianópolis: ed. Da UFSC, 1999.

COSGROVE, Denis. A Geografia está em toda parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, R.L.; ROSENDAHL, Z. (org). Paisagem tempo e cultura. Rio de Janeiro: Ed. da UERJ, 1998, p.92-123.

FRANCO, Ariovaldo. De caçador a gourmet: uma história da gastronomia. São Paulo: Editora SENAC, 2004.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br. Acesso em: 23 mar.2017.

KRAMER, Sonia (Org.). Infância e produção cultural. 2. ed. Campinas: Papirus, 1998.

LENCIONI, Sandra. Região e Geografia. São Paulo: EDUSP, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e pratica. São Paulo: Alternativa, 2004.

MAYER, Dagmar E. Estermann. Língua e religião instituintes da nacionalidade: cultura teuto-brasileiro- evangélica no Rio Grande do Sul. In: Migração alemã no Rio Grande do Sul: história, linguagem, educação. CUNHA, Jorge Luiz da; GARTNER, Angelika. (Org.). Santa Maria: ed. Da UFSM, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

OLIVEIRA, Pérsio Santos de. Introdução à sociologia. São Paulo: Ática, 2003.

PHEIFER, Carla Hulda. A emancipação política de Paraíso do Sul. 2008. Trabalho de Graduação – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.

PRADE, Helga Guttenkunst. O linguajar do alemão gaúcho. In: Migração alemã no Rio Grande do Sul: história, linguagem, educação. CUNHA, Jorge Luiz da; GARTNER, Angelika. (Org.). Santa Maria: ed. da UFSM, 2003.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PARAÍSO DO SUL. Disponível em: http://www.paraisodosul.rs.gov.br/a-cidade/economia-local. Acesso em 25 set. 2017.

ROCHA, Lurdes Bertol; ALMEIDA, Maria Geralda. Cultura, mundo-vivido e território. In: Simpósio Nacional sobre Geografia, Percepção e Cognição do Meio Ambiente. 2005, Londrina, Anais. Londrina: Edições Humanidades, 2005. p. 1-13.

RODHE, Aldo. Paraíso do Sul: do sonho a realidade. Porto Alegre: Evangraf, 2013.

SANTOS, Pedro dos Santos. A cultura italiana em Silveira Martins/RS: uma contribuição para a práxis educacional interativa em sala de aula. 2014. Trabalho de Graduação em Geografia - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Filosofia da educação: construindo a cidadania. São Paulo: FTD, 1994.

SLODKOWSKI, Aline Carlise. A cultura polonesa em Guarani das Missões/RS: uma proposta para a práxis educacional interativa em sala de aula. 2010. Trabalho de Graduação em Geografia- Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

VYGOTSKY, Lev. A formação da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

WERLANG, William. História da Colônia Santo Ângelo. Santa Maria: Pallotti, 1995.

Published

2022-06-21 — Updated on 2022-09-26

Versions

How to Cite

Machado, D. L., & Bezzi, M. L. (2022). Study of German cultural codes: a contribution to the teaching and learning of Geography in Paraíso do Sul/RS. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e9. https://doi.org/10.5902/2236499455381 (Original work published June 21, 2022)

Issue

Section

Ensino e Geografia

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>