The Geography teaching in technical courses of integrated high school: between intellectual formation and formation to the world of work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499426064

Keywords:

Geography teaching, education and work, technical teaching and professional

Abstract

This scientific paper is result of a study aimed at systematically think on Geography teaching in Technical Schools integrated high school in the region of Chapecó, SC. The Methodological procedures involved, mainly, application of questionnaires with students and semi-structured interviews with teachers. The raised details directed readings, thoughts and discussions about the perspective education, work and Geography teaching. Thus, in interdisciplinary dialogue established itself with authors who will be focused in this scientific paper, most importantly, about the historical dichotomy that exists between intellectual formation and formation to the world of work, some dilemmas, developments and challenges to the Geography teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melania Olimira Hohn, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, SC

Graduada em Geografia pela UFFS. Professora na Educação Básica da rede municipal de ensino de Chapecó - SC

Willian Simões, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, SC

Doutor em Geografia (UFPR). Professor da Área de Ensino de Geografia na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus de Chapecó-SC.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

ANDREIS, Adriana Maria. Ensino de Geografia: fronteiras e horizontes. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura: Imprensa Livre, 2012.

ANTUNES, Ricardo L.C. Os Sentidos do Trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2. ed. São Paulo, SP: Ed. Boitempo, 2009.

APOLINÁRIO, Fábio. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2009.

BORGES, Maristela Corrêa. Da observação participante à participação observante: uma experiência de pesquisa qualitativa. In. PESSOA, Vera Lúcia Salazar; RAMIRES, Júlio Cesar e Lima (Org.). Geografia e Pesquisa Qualitativa: nas trilhas da investigação. Uberlândia: Assis, 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013

CALLAI, Helena Copetti. A Formação do Profissional da Geografia. O Professor. Ed. Unijúi, 2013. Coleção Ciências Sociais.

CALLAI, Helena Copetti. Educação Geográfica: ensinar e aprender Geografia. In. CASTELLAR, Sônia M. V; MUNHOZ, Gislaine Batista (org). Conhecimentos Escolares e Caminhos Metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012.

CALLAI, Helena Copetti. O Ensino de Geografia: Recortes Espaciais Para Análise. In. CASTROGIOVANI, Antônio Carlos [et al]. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 5ª ed. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia Escolar e a sociedade brasileira contemporânea. In. CASTROGIOVANI, Antônio Carlos... [et al]. O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CAVALCANTI, Lana de Souza. COTIDIANO, MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA E FORMAÇÃO DE CONCEITOS: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. In. Cad. Cedes, Campinas, vol.25, n. 66, p. 185-207, maio/ago.2005. Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em: 04/09/2015.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador: impasses teóricos e práticos. In. GOMEZ, Carlos Minayo [et al]. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e Contradições. et al. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: 6. ed. Cortez, 2010.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5.124/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. (org.) ENSINO MÉDIO: Ciência, Cultura e Trabalho: Capítulo I - O Ensino Médio: eixos e concepções. RAMOS, Marise, Brasília: MEC, SEMTEC, p.35- 52. 2004.

GENTILI, Pablo. Desencanto e utopia: a educação no labirinto dos novos tempos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira S.A, 8. ed. 1991.

KAERCHER, Nestor André. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato come a Geografia Crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

KUENZER, Acacia. (Org.) Ensino médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MANACORDA, Mário A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez / Autores Associados, 1989.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da economia política. Vol. I, Tomo I. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

MOREIRA, Ruy. A formação espacial brasileira: contribuição crítica aos fundamentos espaciais da geografia do Brasil. Rio de Janeiro: Consequência, 2014.

NIELSEN JÚNIOR, Diogenes. Trabalho e educação profissional no Brasil: Reforma Capanema (1942). Campinas: Unicamp, 2004. (Dissertação de Mestrado)

NOGUEIRA, Valdir; CARNEIRO, Sônia M. M. Educação Geográfica e Formação da Consciência Espacial Cidadã. Curitiba, PR: UFPR, 2013.

ROMANELLI, Otaísa de O. História da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2001.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 25ª ed. Rio de Janeiro: Recordo, 2015.

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. In. Revista Brasileira de Educação. v.12, n.34, jan/abr, 2007.

Published

2018-08-14

How to Cite

Hohn, M. O., & Simões, W. (2018). The Geography teaching in technical courses of integrated high school: between intellectual formation and formation to the world of work. Geografia Ensino & Pesquisa, 22, e7. https://doi.org/10.5902/2236499426064

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.