Disability and Bivalent Collectivities: A Critical School Psychology Analysis of UnB's Postgraduate Calls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X91889

Keywords:

Person with Disabilities, Postgraduate Education, Critical School Psychology

Abstract

This research aims to understand how disability is represented and its effects on the inclusion of persons with disabilities (PwD) in postgraduate studies at the University of Brasília (UnB). Given the lack of studies on the topic, 73 postgraduate program calls from 2020 to 2024 were analyzed. The research uses document analysis based on Critical School Psychology and Nancy Fraser’s theory of two-dimensional justice. It focuses on institutional progress after Resolution CPP No. 5/2020 and Law No. 14.723/2023, assessing affirmative policies for PwDs. Progress is noted in the inclusion of definitions aligned with the biopsychosocial model of the Brazilian Inclusion Law. However, outdated terms like “handicapped” and “disabled” still appear, revealing ableist perspectives. The study also highlights the absence of key intersectionalities, such as race, class, and gender, in data collection and policy formulation. It concludes that a critical approach to social justice—combining redistribution and recognition—is urgent. Disability must be seen as a political category shaped by multiple forms of oppression, enabling inclusive, anti-ableist practices that consider the subject's full social, economic, and cultural dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ícaro Pedraça Freitas, University of Brasília

 Ícaro Pedraça Freitas, formado em Psicologia pela Universidade de Rondônia (UNIR), mestrando do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar (PGPDE), do Instituto de Psicologia (IP) da Universidade de Brasília (UnB). Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq Psicologia Escolar Crítica e Políticas (PECPol).

Fauston Negreiros, University of Brasília

Fauston Negreiros, Pós-doutor em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano pela USP. Professor Associado III da Universidade de Brasília (UnB). Presidente da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE). Compõe o GT Psicologia e Política Educacional da ANPEPP. Lidera o Grupo de Pesquisa do CNPq Psicologia Escolar Crítica e Políticas (PECPol)

References

BACELLAR, Carlos. Uso e mau uso dos arquivos. In: Pinsky, C. B. Fontes históricas. São Paulo: Contexto. 2023.

BARNES, Colin. The social model of disability: Valuable or irrelevant. The Routledge handbook of disability studies. 2012.

BARROCO, Sonia Mari Shima. A família fetichizada na ideologia educacional da sociedade capitalista em crise: uma questão para a psicologia da educação. In: DUARTE, Newton. Crítica ao fetichismo da individualidade. São Paulo: Autores associados. 2012.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. Pessoas com deficiência 2022 (PNAD - contínua). Brasília, DF, 2023. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/0a9afaed04d79830f73a16136dba23b9.pdf

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia Estatística [IBGE]. Censo Demográfico 2010 - Nota técnica 01/2018. Brasília, DF, 2018. https://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/metodologia/notas_tecnicas/nota_tecnica_2018_01_censo2010.pdf

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Texeira [INEP]. Censo da Educação Superior 2023. Brasília, DF, 2024. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2023/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2023.pdf

CELLARD, André. A análise documental. In: Poupart, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 1.ed. Petrópolis: Vozes. 2012

CONNOR, David J.; VALLE, Jan. Estudos da Deficiência na Educação: passado, presente e futuro?. Educação & Realidade. v. 49.

https://www.scielo.br/j/edreal/a/Z9DLZVHw4shbySXG77tFqLk/

DIAS, Adriana. Por uma genealogia do capacitismo: da eugenia estatal a narrativa capacitista social. I SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE A DEFICIÊNCIA. SEDPcD/Diversitas/USP Legal, Anais. São Paulo. 2013.

DINIZ, Débora. O que é deficiência?. Brasília: Editora brasiliense. 2007.

DINIZ, Débora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Ruffino. Deficiência, direitos humanos e justiça. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos. v. 6. 2009. https://www.scielo.br/j/sur/a/fPMZfn9hbJYM7SzN9bwzysb/?lang=pt

DRAGO, Rogério; GABRIEL, Emílio. A pessoa com deficiência e a educação especial no Brasil nos últimos 200 anos: sujeitos, conceitos e interpretações. Revista Educação Especial (Online), v. 36. 2023. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X73415

FARIAS, Adenize Queiroz et al.. Estudos da deficiência: implicações do capacitismo no âmbito do ensino superior. In: SILVA, Solange Cristina; BECHE, Rose Clér Estivalete; COSTA, Laureane Marília de Lima. Estudos da deficiência na educação: anticapacitismo, interseccionalidade e ética do cuidado. Florianópolis: UDESC. 2022.

FONSECA, Thaisa da Silva; NEGREIROS, Fauston. Como elaborar uma pesquisa em Psicologia Escolar fundamentada no Método Histórico-Cultural? In: NEGREIROS, Fauston; CARDOSO, Jorge Rio (Orgs.). Psicologia e educação: conexões Brasil - Portugal. Teresina/PI: EDUFPI. 2019.

FRASER, Nancy. Redistribuição ou reconhecimento? Classe e status na sociedade contemporânea. Interseções - Revista de Estudos Interdisciplinares. v. 4. n. 1. 2002a.

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais. n. 63. (2002b). https://journals.openedition.org/rccs/1250

FRASER, Nancy. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição “pós-socialista”. São Paulo: Boitempo. 2022.

GESSER, Marivete; MORAES, Marcia. Psicologia e políticas da deficiência: ativismos, aleijamentos e a luta anticapacitista. Revista Psicologia Política, v. 24, 2024.

GOFFMAN, Irving. Estigma - notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4ª ed. São Paulo: LTC. 2004.

LEMOS, Flávia Cristina Silveira et al. Análise documental: algumas pistas de pesquisa em psicologia e história. Psicologia em Estudo, vol. 20, n. 3. 2015. https://bdtd.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/35647

MELLO, Anahi Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & saúde coletiva. v. 21. n. 10. 2016. https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/

Organização Mundial de Saúde [OMS]. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. 2004.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Como chamar as pessoas que têm deficiência? 2013. Revista Diversa Educação Inclusiva na Prática. v. 14004. 2021. https://www.tjes.jus.br/wp-content/uploads/Como-chamar-as-pessoas-com-defici%C3%AAncia.pdf

RIBAS, Luana de Melo. A (re)construção social da deficiência para a compreensão de uma diversidade humana. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal. v. 7. n. 2. 2020. https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/879

Simões, J. A., & Fraser, N. (2006). Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo. v. 15. n. 14/15.

Universidade de Brasília [UNB]. Anuário estatístico 2024 (ano-base 2023). 2024. https://anuario2024.netlify.app/

SIMIONATO, Marlene A. Wischaral; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; LEMES, Maria Júlia. O ingresso de alunos com deficiência no ensino superior e a construção de uma política de inclusão na universidade Estadual de Maringá-UEM-alguns apontamentos. In: NEGREIROS, Fauston; ZIBETTI, Marli Lúcia Tonatto; BARROCO, Sonia Mari Shima. (Orgs). Pesquisas em Psicologia e Políticas Educacionais: Desafios para enfrentamentos à exclusão. Curitiba: CRV, p. 191-206, 2018.

Universidade de Brasília [UNB]. Relatório de Gestão 2024. 2025. https://www.dpo.unb.br/images/dpl/2025/RG_UnB_2024_1.pdf

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. 7 aulas sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers. 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Problemas da defectologia. São Paulo: Expressão popular. 2021.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Teoria e Método em Psicologia. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes. 2004.

Published

2025-11-28

How to Cite

Freitas, Ícaro P., & Negreiros, F. (2025). Disability and Bivalent Collectivities: A Critical School Psychology Analysis of UnB’s Postgraduate Calls. Special Education Magazine, 38(1), e74/01–23. https://doi.org/10.5902/1984686X91889

Most read articles by the same author(s)