Disability and Bivalent Collectivities: A Critical School Psychology Analysis of UnB's Postgraduate Calls
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X91889Keywords:
Person with Disabilities, Postgraduate Education, Critical School PsychologyAbstract
This research aims to understand how disability is represented and its effects on the inclusion of persons with disabilities (PwD) in postgraduate studies at the University of Brasília (UnB). Given the lack of studies on the topic, 73 postgraduate program calls from 2020 to 2024 were analyzed. The research uses document analysis based on Critical School Psychology and Nancy Fraser’s theory of two-dimensional justice. It focuses on institutional progress after Resolution CPP No. 5/2020 and Law No. 14.723/2023, assessing affirmative policies for PwDs. Progress is noted in the inclusion of definitions aligned with the biopsychosocial model of the Brazilian Inclusion Law. However, outdated terms like “handicapped” and “disabled” still appear, revealing ableist perspectives. The study also highlights the absence of key intersectionalities, such as race, class, and gender, in data collection and policy formulation. It concludes that a critical approach to social justice—combining redistribution and recognition—is urgent. Disability must be seen as a political category shaped by multiple forms of oppression, enabling inclusive, anti-ableist practices that consider the subject's full social, economic, and cultural dimensions.
Downloads
References
BACELLAR, Carlos. Uso e mau uso dos arquivos. In: Pinsky, C. B. Fontes históricas. São Paulo: Contexto. 2023.
BARNES, Colin. The social model of disability: Valuable or irrelevant. The Routledge handbook of disability studies. 2012.
BARROCO, Sonia Mari Shima. A família fetichizada na ideologia educacional da sociedade capitalista em crise: uma questão para a psicologia da educação. In: DUARTE, Newton. Crítica ao fetichismo da individualidade. São Paulo: Autores associados. 2012.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. Pessoas com deficiência 2022 (PNAD - contínua). Brasília, DF, 2023. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/0a9afaed04d79830f73a16136dba23b9.pdf
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia Estatística [IBGE]. Censo Demográfico 2010 - Nota técnica 01/2018. Brasília, DF, 2018. https://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/metodologia/notas_tecnicas/nota_tecnica_2018_01_censo2010.pdf
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Texeira [INEP]. Censo da Educação Superior 2023. Brasília, DF, 2024. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2023/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2023.pdf
CELLARD, André. A análise documental. In: Poupart, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 1.ed. Petrópolis: Vozes. 2012
CONNOR, David J.; VALLE, Jan. Estudos da Deficiência na Educação: passado, presente e futuro?. Educação & Realidade. v. 49.
https://www.scielo.br/j/edreal/a/Z9DLZVHw4shbySXG77tFqLk/
DIAS, Adriana. Por uma genealogia do capacitismo: da eugenia estatal a narrativa capacitista social. I SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE A DEFICIÊNCIA. SEDPcD/Diversitas/USP Legal, Anais. São Paulo. 2013.
DINIZ, Débora. O que é deficiência?. Brasília: Editora brasiliense. 2007.
DINIZ, Débora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Ruffino. Deficiência, direitos humanos e justiça. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos. v. 6. 2009. https://www.scielo.br/j/sur/a/fPMZfn9hbJYM7SzN9bwzysb/?lang=pt
DRAGO, Rogério; GABRIEL, Emílio. A pessoa com deficiência e a educação especial no Brasil nos últimos 200 anos: sujeitos, conceitos e interpretações. Revista Educação Especial (Online), v. 36. 2023. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X73415
FARIAS, Adenize Queiroz et al.. Estudos da deficiência: implicações do capacitismo no âmbito do ensino superior. In: SILVA, Solange Cristina; BECHE, Rose Clér Estivalete; COSTA, Laureane Marília de Lima. Estudos da deficiência na educação: anticapacitismo, interseccionalidade e ética do cuidado. Florianópolis: UDESC. 2022.
FONSECA, Thaisa da Silva; NEGREIROS, Fauston. Como elaborar uma pesquisa em Psicologia Escolar fundamentada no Método Histórico-Cultural? In: NEGREIROS, Fauston; CARDOSO, Jorge Rio (Orgs.). Psicologia e educação: conexões Brasil - Portugal. Teresina/PI: EDUFPI. 2019.
FRASER, Nancy. Redistribuição ou reconhecimento? Classe e status na sociedade contemporânea. Interseções - Revista de Estudos Interdisciplinares. v. 4. n. 1. 2002a.
FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais. n. 63. (2002b). https://journals.openedition.org/rccs/1250
FRASER, Nancy. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição “pós-socialista”. São Paulo: Boitempo. 2022.
GESSER, Marivete; MORAES, Marcia. Psicologia e políticas da deficiência: ativismos, aleijamentos e a luta anticapacitista. Revista Psicologia Política, v. 24, 2024.
GOFFMAN, Irving. Estigma - notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4ª ed. São Paulo: LTC. 2004.
LEMOS, Flávia Cristina Silveira et al. Análise documental: algumas pistas de pesquisa em psicologia e história. Psicologia em Estudo, vol. 20, n. 3. 2015. https://bdtd.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/35647
MELLO, Anahi Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & saúde coletiva. v. 21. n. 10. 2016. https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/
Organização Mundial de Saúde [OMS]. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. 2004.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Como chamar as pessoas que têm deficiência? 2013. Revista Diversa Educação Inclusiva na Prática. v. 14004. 2021. https://www.tjes.jus.br/wp-content/uploads/Como-chamar-as-pessoas-com-defici%C3%AAncia.pdf
RIBAS, Luana de Melo. A (re)construção social da deficiência para a compreensão de uma diversidade humana. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal. v. 7. n. 2. 2020. https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/879
Simões, J. A., & Fraser, N. (2006). Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo. v. 15. n. 14/15.
Universidade de Brasília [UNB]. Anuário estatístico 2024 (ano-base 2023). 2024. https://anuario2024.netlify.app/
SIMIONATO, Marlene A. Wischaral; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; LEMES, Maria Júlia. O ingresso de alunos com deficiência no ensino superior e a construção de uma política de inclusão na universidade Estadual de Maringá-UEM-alguns apontamentos. In: NEGREIROS, Fauston; ZIBETTI, Marli Lúcia Tonatto; BARROCO, Sonia Mari Shima. (Orgs). Pesquisas em Psicologia e Políticas Educacionais: Desafios para enfrentamentos à exclusão. Curitiba: CRV, p. 191-206, 2018.
Universidade de Brasília [UNB]. Relatório de Gestão 2024. 2025. https://www.dpo.unb.br/images/dpl/2025/RG_UnB_2024_1.pdf
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. 7 aulas sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers. 2018.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Problemas da defectologia. São Paulo: Expressão popular. 2021.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Teoria e Método em Psicologia. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes. 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


