Seeing to be heard: Libras as a mandatory second language for high school students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X88781Keywords:
libras, teaching the deaf, federal institute of são pauloAbstract
Analyzes the implementation of the Brazilian Language of Sinais as a mandatory discipline for all incoming students in the technical field at the Federal Institute of São Paulo, Capivari campus. Part of the existing legal framework for inclusive education to valorize this implementation and sustain the existence of a democratic government in the insertion of this population parcel within two school educational regimens. This hypothesis is supported by the inclusion of the provision of Libras within the Comissão de Atividade Docente de Linguagens, in consonance with the demands of the local population. Identified that its obligation has diverse potentialities of ruptures between established parents and can, as a consequence, allow other socializations. It is concluded, in this sense, that the importance of democratizing the knowledge about Libras for the fair inclusion of the population in our teaching-learning spaces is of fundamental importance so that the school becomes not only conducive to space for the support and protection of children and youth, as well as that the affections are organized for the social changes that are urgent in the contemporary world.
Downloads
References
ACOSTA, Tássio. A escola é nossa inimiga! (conversações anarquistas com uma criança de 9 anos de idade). Revista Estudos Libertários, v. 7, p. 117, 2024. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/estudoslibertarios/issue/view/2771/1946 acesso 28 ago. 2024
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm acesso 27 ago. 2024
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2002. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm?=undefined#:~:text=legais%20em%20vigor.-,Art.,na%20data%20de%20sua%20publicação acesso 28 ago. 2024
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2005. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm acesso 28 ago. 2024
BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2008. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm acesso 27 ago. 2024
BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Presidência da República Secretaria-Geral Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm acesso 27 ago. 2024
BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Trad. Lieber, Andreas. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 189 pp.
CARVALHO, Alexandre Filordi de; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Anunciação e insurreição da diferença surda: contra-ações na biopolítica da educação bilíngue. child.philo [online]. 2016, vol.12, n.24, pp.391-415. ISSN 1984-5987. https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.22970. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.22970
CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Sílvio . Anarquizar a clínica em defesa de outras vidas para a educação. EDUCACAO UNISINOS (ONLINE), v. 27, p. 1-16, 2023. Disponível em https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/26899/60749755 acesso 28 ago. 2024
DELANHESE, Bruna; STORTO, Letícia. J. Educação de surdos no ensino superior na perspectiva inclusiva. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 37, n. 1, p. e9/1–28, 2024. DOI: 10.5902/1984686X70314. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70314. Acesso em: 28 ago. 2024.
FERNANDES, Sueli; MOREIRA, Laura C. Políticas de educação bilíngue para estudantes surdos: contribuições ao letramento acadêmico no ensino superior. Educar em Revista, n. spe.3, p. 127–150, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.51048
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GALLO, Sílvio. Governamentalidade democrática e ensino de Filosofia no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 48–65, jan. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/j/cp/a/FYVwfRDc45K4z54Pjy38TGK/?format=pdf&lang=pt acesso 20 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100005
GUARINELLO, A. C; BERBERIAN, Ana Paula, et al. Surdez e letramento: pesquisa com surdos universitários de Curitiba e Florianópolis. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 15, n. 1, p. 99–120, jan. 2009. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbee/a/z8zcTrTKfVWY6rw8Wpcnynn/?format=pdf&lang=pt acesso 20 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382009000100008
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Resolução 137, de 4 de novembro de 2014. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/component/content/article/11- assuntos/reitoria/menu-de-3-nivel/268-nucleo-de-apoio-as-pessoas-com-necessidadeseducacionais-especificas-napne?showall=1
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Portaria n. 2968, de 24 de agosto de 2015. Disponível em https://www.ifsp.edu.br/images/prx/NormasManuais/2015_Portaria_2968_Regulamenta_as_aes_de_extenso.pdf acesso 28 ago. 2024
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Instrução Normativa PRE/FSP N° 001, de 20 de março de 2017. Disponível em https://www.ifsp.edu.br/acoes-e-programas/11-reitoria/menu-de-3-nivel/268-nucleo-de-apoio-as-pessoas-com-necessidades-educacionais-especificas-napne acesso 28 ago. 2024
LACERDA, Cristina B. F. de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cadernos CEDES, v. 26, n. 69, p. 163–184, maio 2006. Disponível em https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KWGSm9HbzsYT537RWBNBcFc/?format=pdf&lang=pt acesso 27 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000200004
NASCIMENTO, Gabriel; ACOSTA, Tássio. Infâncias, surdez e currículo: para pensar vidas outras. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 10, n. 24, p. 351-373, 16 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v10i24.18166
PEREIRA, Mariana. N.; NASCIMENTO, Lilian. C. R.; MARTINS, Vanessa. R. de O. Interações do aluno surdo no processo de inclusão. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 36, n. 1, p. e51/1–20, 2023. DOI: 10.5902/1984686X67808. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/67808. Acesso em: 28 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X67808
ROQUE, Marcel de Assis; NASCIMENTO, Gabriel S. Xavier . “Para além do som!: aspectos bilíngue/biculturais e suas ressonâncias no pensar metodológico para o ensino da língua portuguesa escrita para surdos" Sinergia (IFSP. ONLINE) v. 21, p. 105-116, 2020. Dispnível em https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/sinergia/article/view/1373 acesso 28 ago. 2024
VILARONGA, Carla A. R; SILVA, Michele Oliveira da; et al. Inclusão escolar e atuação dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas no Instituto Federal de São Paulo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 102, n. 260, p. 283–307, jan. 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbeped/a/CZy8XDFbQgzrYRjmqsgY8bJ/# acesso 28 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.4585
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).