Teacher training and Special Education: analysis of the curriculum matrices of undergraduate courses at public universities in the state of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X88207Keywords:
Special Education;, Teacher Training; , Curriculum.Abstract
This article analyzes the curricula of teacher education programs offered by public higher education institutions in Rio de Janeiro, focusing on the inclusion of curricular components aimed at Special Education. The qualitative and documentary research used content analysis to examine the curricula available on the official websites of the institutions. The study seeks to identify how these programs are preparing future teachers to meet the needs of students with disabilities, considering the importance of adequate training to promote inclusive and quality education. The analysis reveals a concern with the disparity in the presence of these curricular components, highlighting the need for review and strengthening of the curricula to ensure that all educators are prepared to face the challenges of diversity in the classroom. The lack of assertive training compromises the ability of future teachers to promote inclusive and quality education. The study concludes that it is urgent to review and strengthen the curricula of teacher education programs to ensure that all educators are able to meet the diverse needs of students, thus guaranteeing an equitable and inclusive education as mandated by law.
Downloads
References
BEYER, Hugo Otto. A educação inclusiva: incompletudes escolares e perspectivas de ação. Revista Educação Especial, p. 33-44, 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977
BRASIL. Presidência da República. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. [Constituição (1988)]. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, 05 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 20 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília:MEC/SEESP, 2008
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
BRASIL. Presidência da República. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 dez. 2019.
BRASIL. Resolução No 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNCFormação). Brasília: Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno, [2019b].
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Brasília: Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno, [2024].
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico do estado do Rio de Janeiro: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2022.
CAMARGO, Eder Pires de. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, p. 1-6, 2017.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
NUNES, Leila Regina d’Oliveira Paula; DE PAULA, Oliveira; SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em comunicação alternativa e ampliada nas salas de recurso multifuncionais. Eduerj, 2017.
PADILHA, Anna Maria Lunardi. O que fazer para não excluir Davi, Hilda, Diogo. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, p. 93-120, 2004.
ROCHA, Eucenir Fredini; LUIZ, Angélica; ZULIAN, Maria Aparecida Ramirez. Reflexões sobre as possíveis contribuições da terapia ocupacional nos processos de inclusão escolar. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 14, n. 2, p. 72-78, 2003.
SCHIRMER, Carolina Rizzotto; SILVA, Stefhanny Nascimento Lobo; AIRES, Maria Gabriela Araújo. FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES EM EDUCAÇÃO ESPECIAL: UMA REVISÃO NARRATIVA DA LITERATURA. Teoria e Prática da Educação, v. 26, p. e64128-e64128, 2023.
SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Metodologia Problematizadora na formação de graduandos de Pedagogia em Comunicação Alternativa. 2012. 207f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).