Teacher training and Special Education: analysis of the curriculum matrices of undergraduate courses at public universities in the state of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X88207

Keywords:

Special Education;, Teacher Training; , Curriculum.

Abstract

This article analyzes the curricula of teacher education programs offered by public higher education institutions in Rio de Janeiro, focusing on the inclusion of curricular components aimed at Special Education. The qualitative and documentary research used content analysis to examine the curricula available on the official websites of the institutions. The study seeks to identify how these programs are preparing future teachers to meet the needs of students with disabilities, considering the importance of adequate training to promote inclusive and quality education. The analysis reveals a concern with the disparity in the presence of these curricular components, highlighting the need for review and strengthening of the curricula to ensure that all educators are prepared to face the challenges of diversity in the classroom. The lack of assertive training compromises the ability of future teachers to promote inclusive and quality education. The study concludes that it is urgent to review and strengthen the curricula of teacher education programs to ensure that all educators are able to meet the diverse needs of students, thus guaranteeing an equitable and inclusive education as mandated by law.

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Author Biographies

Stefhanny Nascimento Lobo e Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRRJ.
Doutora e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (Linha: Educação Inclusiva e Processos Educacionais) - PROPED da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ UERJ. Membro da Sociedade Internacional em Comunicação Alternativa ISAAC. Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/ UFRN (2012) e em Pedagogia pela Faculdade Internacional Signorelli/ FISIG (2019). Membro do grupo de pesquisa: Linguagem, Comunicação Alternativa e processos educacionais para pessoas com  deficiências. 

Victória de Freitas Bento, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

GRADUADA EM PEDAGOGIA PELA UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO RIO DE JANEIRO 

Catharine Prata Seixas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Bahia. Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Sergipe. Especialização em Habilitação e Reabilitação Auditiva em Crianças pelo Departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunta no Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Líder do grupo de Pesquisa: Memória, História e Práticas da Educação Especial. Realizo pesquisas na linha de História da Educação, História da Formação de Professores de Surdos e Educação Especial na perspectiva inclusiva

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Published

2024-11-21

How to Cite

Silva, S. N. L. e, Bento, V. de F., & Seixas, C. P. (2024). Teacher training and Special Education: analysis of the curriculum matrices of undergraduate courses at public universities in the state of Rio de Janeiro. Special Education Magazine, 37(1), e34/1–27. https://doi.org/10.5902/1984686X88207