Meanings of course progression on the training process of teachers in Special Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X87690Keywords:
Special Education; , Historical-Dialectical Materialism; , Socio-Historical Psychology.Abstract
This study addresses initial training in Degree courses in Special Education. This is a critical-reflexive presentation of some results from the doctoral thesis of the first author of this study. Its main objective was to understand the meanings of course coordination on the training process of teachers in Special Education. This research included the voluntary participation of a coordinator of a Degree course in Special Education linked to a federal Higher Education Institution (HEI) in person. To this end, the semi-structured interview was the research instrument used. The application took place through audio and image recording, via the Google Meet platform. With regard to data production, we used the Meaning Nuclei. We noted that, at the data production stage, we were experiencing the COVID-19 pandemic period. In this regard, it became an analytical approach involving the implications of this period for teacher training. Regarding data interpretation, we used some categories from Historical-Dialectical Materialism and Socio-Historical Psychology. The categories used in this analysis were: work, totality and historicity, mediation and contradiction, meaning and meaning. The main results indicate that, possibly, didactic-methodological disciplines are more prioritized, while theoretical-political disciplines are secondary during the teaching-learning process of undergraduate students, based on competency-based training. We conclude that the role of the Structuring Teaching Center (NDE) is fundamental in teacher training, as it can enhance transversality, permeating the concept of intersectionality in the course of producing inclusive pedagogical actions within the course throughout teacher training.
Downloads
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Revista Psicologia, Ciência e Profissão, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pcp/v26n2/v26n2a06.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr., 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v94n236/15.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 155, p. 56-75, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v45n155/1980-5314-cp-45-155-00056.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023.
BRASIL. COVID19 - Painel Coronavírus. Ministério da Saúde - MS, 2023a. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 12 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, 2023b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 25 jun. 2023.
BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 14 mar. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Ministério de Educação - MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2020-pdf/167141-rcp002-20/file. Acesso em: 07 jun. 2023.
BUENO, José Geraldo Silveira. Crianças com necessidades educativas especiais, política educacional e a formação de professores: generalistas ou especialistas?. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 3, n. 5, p. 7-25, 1999. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbee/v03n05/v03n05a02.pdf. Acesso em: 07 jun. 2023.
DUARTE, Newton. O significado político da objetividade do conhecimento e de sua difusão: argumentos contra o negacionismo e o relativismo. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 14, n. 3, p. 55-72, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/51490/28266. Acesso em: 02 jul. 2023.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 21-39, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14397.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.
GESSER, Marivete; BLOCK, Pamela; MELLO, Anahi Guedes de. Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. In: GESSER, Marivete, BÖCK, Geisa Letícia Kempfer. LOPES, Paula Helena (Org.). Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. Curitiba: CRV, 2020. p. 17-35.
JESUS, Denise Meyrelles. Formação de professores para a inclusão escolar: Instituindo um lugar de conhecimento. In: MENDES, Enicéia Gon; ALMEIDA, Maria Amélia; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. (Orgs.). Temas em educação especial: Conhecimentos para fundamentar a prática. CAPES, 2013.
LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.
MELLO, Anahí Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 10, p. 3265-3276, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 fev. 2023.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MICHELS, Maria Helena. A formação de professores para a Educação Especial no Brasil. In: MICHELS, Maria Helena (Org). A formação de professores de Educação Especial no Brasil: propostas em questão. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 23-53.
NETTO, José Paulo. Introdução ao método da teoria social. UFRJ: Serviço Social, impressão eletrônica, 2011. Disponível em: https://www.cressrn.org.br/files/arquivos/50RJ5W8gL69H4A2o122W.pdf. Acesso em: 23 out. 2021.
OLIVEIRA, Patricia dos Santos; MENDES, Enicéia Gonçalves. Análise do projeto pedagógico e da grade curricular dos cursos de licenciatura em educação especial. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p. 263-279, jan./mar. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ep/v43n1/1517-9702-ep-43-1-0263.pdf. Acesso em: 24 set. 2024.
PASQUALINI, Juliana Campregher; MARTINS, L. M. Dialética singular-particular-universal: implicações do método materialista dialético para a psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 27, n. 2, p. 362-371, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/WFbvK78sX75wDNqbcZHqcPj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2024.
SAVIANI, Dermeval. Conferência: Crise Estrutural, Conjuntura Nacional, Coronavírus e Educação – O desmonte da Educação Nacional. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 10, p. 01-25, e020063, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/exitus/v10/2237-9460-exitus-10-e020063.pdf. Acesso em: 14 mar. 2023.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11.ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SILVA, Mayara Costa da; BAPTISTA, Claudio Roberto; JESUS, Denise Meyrelles. Formação de Professores e Educação Especial: Os Contornos de uma Conversação no Contexto Brasileiro. Arquivos Analíticos De Políticas Educativas, 31, 2023. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7731. Acesso em: 14 out. 2023.
SOUZA, Flavia Faissal de; DAINEZ, Débora. Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016303, p. 1-15, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/praxeduc/v15/1809-4309-praxeduc-15-e2016303.pdf.
TONET, Ivo. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013. 136 p.
TORRES, Josiane Pereira; MENDES, Enicéia Gonçalves. Formação de professores de ciências exatas numa perspectiva inclusiva. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 1, n. 3, 2018. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10596/7102. Acesso em: 02 jul. 2023.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).