Challenges and strategies of visual literacy in deaf education: analysis of didactic video

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X87080

Keywords:

Deaf Education, Didactic Videos, Visual Literacy, Brazilian Sign Language, Special Education

Abstract

The present article aims to present and analyze the elements present in a geography educational video for deaf children in the first stage of elementary education, and to discuss whether these elements can promote visual literacy. This is an exploratory, documentary-type research, and the object of study was the "Sala 8" channel on the YouTube platform, created by a bilingual deaf education teacher and nominated for the Global Teacher Prize, the Nobel Prize in Education, in 2020. For this article, a geography video titled "Rural Area and Urban Area" was selected, which is the most accessed production on the channel. The analyses considered the following aspects: a) presenting literacy strategies used by the teacher; b) pointing out aspects that should be taken into account in the creation of educational videos for the deaf. The discussions were based on concepts presented by scholars in the field, such as Santaella (2012), Taveira (2016), and Lebedeff (2010). As results, the quality and problematization of relevant aspects stand out, emphasizing the need for linguistic, technological, and visual knowledge in the production of the videos, as well as the importance of the context and prior knowledge of deaf students. It is hoped that this article can inspire further in-depth readings and contribute to the production of more appropriate educational videos for deaf students, effectively promoting visual literacy.

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Author Biographies

Aline Sordi, Federal University of São Carlos

Graduada em Comunicação Social - pelo UNASP (2008).Habilitada no programa de Intercâmbio pela escola The New England School of Enghish em Boston- Ma. (2010-2012)Pós-Graduada em Comunicação Integrada pela Mackenzie (2015)Graduada em Tradução e interpretação Libras/Língua Portuguesa pela UFSCar. (2019)Mestre em Educação Especial pela UFSCar. (2022)Tradutora e Intérprete do governo do estado de São Paulo.Graduada e Educação Especial (2023).

Lara Ferreira dos Santos, Federal University of São Carlos

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Metodista de Piracicaba (2003), Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2007) e Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2014). Atualmente professor Adjunto IV da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), ministrando a disciplina "Introdução à Língua Brasileira de Sinais - Libras I" nos Cursos de Licenciatura, e como colaboradora dos cursos de Bacharelado em Tradução e Interpretação em Libras/Língua Portuguesa e de Licenciatura em Educação Especial, e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs. Coordenação do Curso de Bacharelado em Tradução e Interpretação em Libras/Língua Portuguesa nos anos de 2014-2017 e 2019-2021. Experiência como Tradutora e Intérprete de Libras em diversos espaços sociais. Pesquisadora com experiência na área da Educação de surdos e formação de profissionais para educação bilíngue de surdos desde 2005. Fundamentação teórica na perspectiva histórico-cultural e nos pressupostos da abordagem enunciativo-discursiva. Assessoria a redes municipais de Educação para implantação e acompanhamento de Programa de Educação Inclusiva Bilíngue em Piracicaba, Campinas e São Carlos. Membro da equipe de pesquisa do Projeto Avaliação de narrativas em Libras (língua brasileira de sinais) para alunos surdos da Educação Básica: aplicação, análise, formação e implicações pedagógicas (Processo CNPq 405337/2023-0). Vencedor do 1 Lugar da 56 Prêmio Jabuti 2014 na área de Educação com o livro "Tenho um aluno surdo e agora?" Ed. UFSCar.

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Published

2024-07-24

How to Cite

Sordi, A., & Santos, L. F. dos. (2024). Challenges and strategies of visual literacy in deaf education: analysis of didactic video. Special Education Magazine, 37(1), e26/1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X87080

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico

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