Executive Functions and ASD: educational contexts and teaching reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X87031

Keywords:

Funções Executivas; , Transtorno do Espectro Autista; , Campo educacional.

Abstract

This article aims to present contextual analyses conducted by teachers on the development of executive functions in students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Research on executive functions is mostly conducted in the field of Cognitive Neuroscience. However, because they are of fundamental importance for the cognitive development of individuals and for the management of different aspects of human life, studies on executive functions are also of great relevance to the educational field. Therefore, in order to establish connections between the educational field and that of Cognitive Neuroscience, two theoretical approaches were adopted: Cognitive Neuroscience itself, which studies the development of executive functions, and Historical-Cultural Theory, which, based on the research of Lev Vygotsky and Alexander Luria on the development of speech, explores the subject from what these authors described as higher psychological functions. The research approach that outlined the study, of a qualitative nature, was the collaborative action research methodology, whose field of research was characterized by a teacher training course, carried out with teachers from two public elementary schools. As results, we highlight the relevance of teacher training on the development of executive functions and the importance of teacher training, so that such functions can also be stimulated in educational spaces, based on pedagogical practices aimed at this purpose

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Author Biographies

Ingrid Carla Aldicéia Oliveira do Nascimento, Rio de Janeiro State University

Mestra em Ensino e Educação (UERJ); Especialista em Educação Especial (IFMG); Especialista em Neurociências com ênfase em aprendizagem (UFRJ); Especialista em Psicopedagogia (UERJ); Licenciada em Pedagogia (UERJ). Hoje, atuando como professora do Atendimento Educacional Especializado em salas de recursos multifuncionais na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro, tenho como campo de pesquisa o desenvolvimento das funções executivas em estudantes com autismo.

Patricia Braun, Rio de Janeiro State University

Graduada em Pedagogia Habilitação Educação Especial - DM pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, especialista em Psicopedagogia, também pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, mestre e doutora em Educação, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).Atua como Professora Associada do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) como professora e chefe do Departamento do Atendimento Educacional Especializado (DAEE), professora do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB). É pesquisadora convidada do Grupo de Pesquisa Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE), registrado no CNPq e vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc/UFRRJ). Tem experiência na área de Educação, com ênfase sobre formação de professores e os processos de escolarização, ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência intelectual e autismo.

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Published

2024-11-14

How to Cite

Nascimento, I. C. A. O. do, & Braun, P. (2024). Executive Functions and ASD: educational contexts and teaching reflections. Special Education Magazine, 37(1), e31/1–20. https://doi.org/10.5902/1984686X87031