Inclusive Education Policies: fragilization of the right to inclusion of people with disabilities in regular schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X71375Keywords:
Inclusive policies, Regular school, (De)democratizationAbstract
This text analyzes inclusive education policies, aiming at problematizing the displacements operated in discourses on inclusion, which have fragilized rights historically conquered by people with disabilities. From a Foucauldian perspective and inspired by the contemporary studies of Brown, Dardot and Laval, the materiality of analysis consisted of the “National Policy on Special Education: equitable, inclusive and with lifelong learning”, the Decree 10.502/2020, which established it, and disapproval notes produced by scientific organizations and civil society. Such materiality has enabled us to see the advance of neoconservative policies in at least two axes: 1. in approaching the principle of individual freedom as the right of families to choose the best space for schooling, which is transmuted into the right to exclusion of subjects with disabilities; 2. in re-signifying the notion of school inclusion as something that takes place in the present and in the school setting. These discursive shifts have both weakened the right of people with disabilities to be included in regular schools, and strengthened the ongoing process of (de)democratization in contemporary Brazil.
Downloads
References
ABRASCO. Nota de repúdio ao Decreto n. 10.502, de 30 de setembro de 2020, que institui a Política Nacional de Educação Especial. 2020. Disponível em: https://www.abrasco.org.br/site/noticias/nota-de-repudio-ao-decreto-no-10-502-de-30-de-setembro-de-2020-que-institui-a-politica-nacional-de-educacao-especial/52894/. Acesso em: 25 out. 2020.
AMPID-Associação Nacional dos Membros do Ministério Público de Defesa dos Direitos das Pessoas com Deficiência e Idosos. Nota de repúdio contra o Decreto n. 10.502. 2020. Disponível em: https://ampid.org.br/site2020/nota-publica-de-repudio-ao-decreto-no-10-502-2020/. Acesso em: 25 out. 2020.
ANPED-ABPEE. Repúdio sobre o Decreto n. 10.502, de 30 de setembro de 2020, que institui a Política Nacional de Educação Especial: equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. 2020. Disponível em: https://anped.org.br/news/anped-e-abpee-denunciam-retrocessos-em-nova-politica-de-educacao-especial-lancada-pelo-governo. Acesso em: 25 out. 2020.
BOCK, Geisa. L. K; NUERNBERG, A. H. As concepções de deficiência e as implicações nas práticas pedagógicas. ANAIS do Congresso da Educação Básica – COEB, Florianópolis, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação - MEC/SECADI. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192 Acesso em 28/11/2019.
BRASIL. Ministério da Educação - MEC/SEMESP. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília, DF, 2020. 124p. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/mec-lanca-documento-sobre-implementacao-da-pnee-1/pnee-2020.pdf. Acesso em: agosto de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação - MEC/SEMESP. Decreto n. 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília, DF, 01 out. 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em: dezembro de 2021.
BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo: Editora filosófica Politeia, 2019.
CARVALHO, Alexandre Filordi de; MENEZES, Eliana P.; PAGNI, Pedro Angelo. Diferença e corpo heterotópico da deficiência: um convite para se pensar de outro modo a escola inclusiva. Revista Cocar. Dossiê: Inclusão, diversidade e diferença no Ensino Superior. Edição Especial N.13/2022 p.1-22 ISSN: 2237-0315
DARDOT, Pierre; et al. A escolha da guerra civil: uma outra história do neoliberalimos. São Paulo: Elefante, 2021.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1 Ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
ETONAUTAS Roque Clube - Quem é você? - Clipe Oficial. Direção e Edição: Bruno Fioravanti. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=z2z9JP6qcoQ. Acesso em 15 de mai de 2022.
FOUCAULT, M. História da sexualidade III: o cuidado de si. 10 ed. Rio de Janeiro: Graal,1985.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GROS, Frédéric. Desobedecer, São Paulo: Ubu Editora, 2018. 224p.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de. Embates e disputas na política nacional de Educação Especial brasileira. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e217170, 2019. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945217170.
LOCKMANN, Kamila. Governamentalidade neoliberal fascista e o direito à escolarização. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.15408.061. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15408. Acesso em: 1 ago. 2022.
PAGNI, Pedro. Resistências ao cotidiano escolar de exceção: o ingovernável, a desobediência e o julgar reflexivo. In: GALLO, Silvio; MENDONÇA, Samuel. A escola: uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 39- 66
PLETSCH, Marcia Denise; SOUZA, Flávia Faissal de. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de Educação Especial Brasileiras. In: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 2, p. 1286-1306, maio 2021. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp2.15126
ROCHA, Luiz Renato Martins da; MENDES, Eniceia Gonçalves; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Políticas de Educação Especial em disputa: uma análise do Decreto Nº 10.502/2020. In: Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2117585, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.17585.050
SEPTIMIO, Carolline; CONCEIÇÃO, Leticia Carneiro da; DENARDI, Vanessa Goes. Poderes e perigos da política nacional de educação especial: equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p. 249-262, jan./mar. 2021. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed ISSN: 2675-6889
VEIGA-NETO, Alfredo. LOPES, Maura C. Inclusão e Governamentalidade. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 -Especial, p. 947-963, out. 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).