Pedagogical Activities in Elementary Education for Deaf Students: Production of Mathematics Didactic Material for a bilingual teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X70193Keywords:
Courseware, Deaf Education, Teaching MathematicsAbstract
Education for the Deaf in Brazil has increasingly approached bilingual practices, providing the linguistic, identity and cultural construction of the deaf. This educational philosophy is based on the demands that this community has historically presented. Thus, this article specifically addresses the teaching of Mathematics, based on didactic material that was constructed in a bilingual perspective for Deaf students in the 1st year of Elementary School. Thus, we present some reflections on bilingual teaching and what a teaching practice can contribute to the formation of Deaf students. We also highlight aspects of the constructed didactic material that, together with an intentional teaching practice, favor the implementation of a bilingual didactic proposal. In this sense, we highlight the importance of visuality as a Deaf artifact, which brings foundations for a Deaf pedagogy and the creation of imagery frameworks that support the construction and dissemination of communication processes in sign language. Mathematics is a subject that most students struggle with. Many questions are related to this fact, however, we highlight the language itself that involves symbols and forms of expressions. Thus, the proposal presented in this research report, seeks to show the work between multiple languages, Mathematics, sign language, Portuguese language, always supported by the matrix of visual language. Finally, we believe that knowing the characteristics of Deaf students and building specific materials that meet their demand from this group, and promote teaching and learning didactics, which manage to achieve the learning expectations of the teaching stage and provide a global development of these students teaching.
Downloads
References
https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 13 jan. 2022.
ALMEIDA, Anne. Ludicidade como instrumento pedagógico. Disponível em: http://www.cdof.com.br/recrea22.htm. Acesso em: 12 abr. 2022.
BOTELHO, Paula. Linguagem e letramento na educação dos surdos: ideologias e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em:
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.
BRASIL. Lei nº 14.191, de 03 de agosto de 2021. Dispõe sobre a Modalidade de educação bilíngue para surdos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 08 ago. 2021. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/Lei/L14191.htm. Acesso em: 28 jan. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica – SEMTEC. PCN + Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília : MEC, 2002.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Contribuições da psicologia educacional à educação matemática. Psicologia da educação matemática. Florianópolis: Insular, 2001. Disponível em:https://www.scielo.br/j/er/a/4FJWJR38XMjMRnPnRSPdQwb/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 26 abr. 2022.
CAMPELLO, Ana Regina. Pedagogia Visual ; Sinal na Educação dos Surdos. In: QUADROS, Ronice Muller de & PERLIN, Gladis (Org.). Estudos Surdos II. Petropolis: Editora Arara Azul. 2007.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella.A formação de professores e o ensino de geografia. Terra Livre, São Paulo, n. 14, p. 51-59, Jan-Jul. 1999.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23.ed.Campinas, SP: papirus, 2012.
DA ROSA, Silvia Zanatta (et. al). O ensinar e aprender, a pesquisa e a sociedade da imagem: apontamentos. In: LENZI, L. e col. IMAGEM: Intervenção e pesquisa. Florianópolis: Editora da UFSC: NUP/CED/UFSC, 2006. p. 101-117.
DORZIAT, Ana. O outro da Educação: pensnado a Surdez com base nos temas Identidade/Diferença, Currículoe Inclusão. Petrópolis, Rj: Vozes, 2009.
FONTENELE, Shirley Maria da Cunha; SILVA, Kricia de Souza e A contribuição do método montessoriano ao processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. IV FIPED – Fórum Internacional de Pedagogia. Parnaíba-PI. Campina Grande, REALIZE Editora, 2012.
GARCIA, Vera Clotilde Vanzetto. Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é Matemática? Porque Ensinar? Como se ensina e como se aprende? Revista Educação. Vol. 32. nº 2. Porto Alegre, 2009.
JOBIM e SOUZA, Solange (org.). Mosaico: imagens do conhecimento - Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2000.
LANCILLOTTI, Samira Saad. PEDAGOGIA MONTESSORIANA: ensaio de individualização no ensino. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, p 164-173. Maio, 2010. SSN: 1676-2584 Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista. Acesso em: 08 dez. 2021.
MIRANDA, Crispim Joaquim de Almeida; MIRANDA, Tatiana Lopes de. O Ensino de Matemática para Alunos Surdos: Quais os Desafios que o Professor Enfrenta? Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 31-46, 2011.
MONTEIRO, Priscila. As crianças e o conhecimento matemático: experiências de exploração e ampliação de conceitos e relações matemáticas. Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento – perspectivas atuais. Belo Horizonte, 2010.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sóciohistórico. São Paulo: Spione, 1994. (Série Pensamento e ação no magistério).
PEIXOTO, Renata Castelo. Algumas considerações sobre a interface entre a Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) e a Língua Portuguesa na construção inicial da escrita pela criança surda. Cad. CEDES, Campinas, v. 26, n. 69, p. 205-229, Ag. 2006.
PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Aquisição da língua portuguesa por aprendizes surdos. In: Seminário Desafios para o próximo milênio. Rio de Janeiro: INES, Divisão de Estudos e Pesquisas, 2005.
PERLIN, Gladis. MIRANDA, Wilson. Surdos o narra e a política. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 5, p. 217-226, 2003. Disponível em: Acesso em: 23 set de 2021.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais Brasileira: estudos linguísticos.Porto Alegre: Artmed, 2004.
QUADROS, Ronice Muller de. Alfabetização e o ensino da língua de sinais. 3. ed. Canoas: Textura, 2000.
QUADROS, Ronice Muller de. Educação de Surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
QUADROS, Ronice Müller de. Língua de Herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.
REILY, Lucia H. as Imagens: o lúdico e o absurdo no ensinod e arte para pré-escolares surdos. In: SILVA, Ivan=i Rodrigues; KAUCHAKJE, Samira; GESUELI, Zilda Maria. (Orgs.) Cidadania, Surdez e Linguagem: Desafios e Realidades. 5.ed. São Paulo: Plexus Editora, 2003.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.
SKLIAR, Carlos Bernardo. A SURDEZ: um olhar sobre as diferenças. 8 ed. Porto Alegre: Mediação, 2016
STROBEL, Karin, As imagens do outro sobre a cultura surda. 4.ed. Florianópolis: Ed.da UFSC, 2018.
STROBEL, Karin. As Imagens do Outro Sobre a Cultura Surda. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2008.
TAVEIRA, Cristiane Correia. A produção de artefatos visuais no campo da surdez: percursos de pesquisa e chaves de leitura. Revista Fórum. Rio de Janeiro, v.32, p.5 -18, jul-dez, 2015.
TEIXEIRA, Carlos. A Ludicidade na escola. São Paulo: Loyola. 1995.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).