Knowledge sharing between special education and regular education teachers: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X69308

Keywords:

Sharing; , Collaborative; , Special Education.

Abstract

School environments are readily perceivable as a rich and necessary space for collaborative work, where the sharing of information and knowledge generates significant results for the students' learning, and especially so for students with Special Educational Needs. In this sense, the aim of the present article was to understand how knowledge sharing takes place between the conducting teacher and the Special Education teacher in the context of school inclusion observable in the school that was studied, in order to assess whether or not this practice really operates in a significant way between the teachers. From a methodology standpoint, this was a descriptive research of an applied nature with a qualitative approach through means of a single case study. Initially, we explored the literature on Knowledge Management and the legislative documents that orient Special Education in the State of Paraná. Then, a semi-structured interview was conducted with the teachers of a certain school. For the data analysis, we employed the content analysis from the perspective of Bardin (2011). Our main conclusion was that although the teachers who are involved with the students from the multifunctional resource classroom reported and noticed the need for their own collective interaction and planning, the sharing of information and knowledge between them does not occur, since their activities are mostly carried out in isolation. Therefore, no collaborative work between them is able to arise due to a series of different inhibiting factors which make it difficult to put this type of work into practice, that is, the kind of work proposed from the perspective of inclusive education.

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Author Biographies

Letícia Fleig Dal Forno, Centro de Ensino Superior de Maringá

Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa MAria, Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa. Docente do Programa de Pós Graduação em Gestão do conhecimento nas Organização, na linha de Educação e Conhecimento, e na graduação em Pedagogia.

Arthur Gualberto Bacelar da Cruz Urpia, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Economia pelo Programa de Pós-Graduação em Economia do Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE - IE/UFRJ). Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia do Conhecimento e Teoria Monetária e Financeira, atuando principalmente nos seguintes temas: economia do conhecimento, sistema financeiro, economia monetária e crédito. É professor Adjunto do Departamento de Economia da UEM (DCO-UEM). É parecerista de periódicos e atua como avaliador ad hoc de órgãos de pesquisa, como a Fundação Araucária. 

Luiz Fernandes da Silva, Colégio Estadual Engº José Faria Saldanha

Professor da Rede Estadual do Paraná . Professor Pesquisador do IFPR no Curso de Técnico em Administração - EAD ( 2016-2017). Tutor à Distância do Curso de Especialização Em Gestão Pública da UEM (2014-2016). Coordenador (Documentador) Escolar no Município de Munhoz de Mello-Pr pelo Estado ( 2011-2014). Mestrado em Gestão do Conhecimento nas Organizações. UNICESUMAR (2020). Brasil. Orientador: Leticia Fleig Dal Forno. Coorientador: Arthur Gualberto Bacelar da Cruz Urpia. Graduado em Matemática (2006-FAFIMAN); Complementação Pedagógica de Licenciatura em Física (2011-FGF); Bacharelado em Administração (2011-UEM); Graduado em Química- PARFOR (2013-UEM); Graduado em Ciências Sociais ( 2014-UNIMES). Graduado em Pedagogia (2016 -UNIMES). Especialista em : Psicopedagogia Institucional (2007-IPE); Educação Especial (2010-UCP) ; Gestão Pública (2011-UEM); Educação Matemática: Dimensões Teórico-Metodológicas (2013-UEPG); Educação do Campo (2014-UFPR); Gestão Escolar ( 2015-UNICENTRO); Educação e Formação Empreendedora (2016 - UNICENTRO); Gênero e Diversidade na Escola (2017-UFPR); Mídias na Educação (2018-UNICENTRO); Técnico em Multimeios Didático (2011-SEED); Técnico em Meio Ambiente (2014-IFPR). Créditos de Mestrado como aluno não regular no Programa de Pós Graduação em Educação para a Ciência e Matemática - UEM nas seguintes disciplinas: Metodologia de Pesquisa em Educação para a Ciências e a Matemática(2010), Retórica Aplicada ao Ensino de Ciências (2010), Tópicos Complementares de Física(2011) e Educação Ambiental e Política Nacional para o Meio Ambiente (2011).

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Published

2024-12-19

How to Cite

Dal Forno, L. F., Urpia, A. G. B. da C., & Silva, L. F. da. (2024). Knowledge sharing between special education and regular education teachers: a case study . Special Education Magazine, 37(1), e54/1–28. https://doi.org/10.5902/1984686X69308