Special Education Policy: A Comparing Espírito Santo (Brazil) and Connecticut (United States)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67743

Keywords:

International Comparative Education, Educational Public Policies, Special education

Abstract

This article aims to analyze the materialization of public educational policies for Special Education, regarding the access of students with disabilities, in the state of Espírito Santo (Brazil) and Connecticut (United States). The analysis had as a time frame the academic year 2018 in Brazil and 2018-2019 in the United States. The theoretical-methodological perspective adopted is that of an international comparative study. The methodological path starts with comparing the Special Education policies of the two countries; then, there is the presentation of enrollment data for the target audience of Special Education; and finally, there is a discussion about the data, outlining similarities and differences of the studied realities. Through this study, it was concluded that the concept of student target audience of Special Education and its typologies differ in the two countries and this reflects in the number of enrollments in the modality's basic education. Another difference pointed out is related to the predominant ethnicity/race in Special Education, being white and Hispanic in the United States and black and brown in Brazil. Although it is the responsibility of the State to offer Special Education in both countries, the constitution of the school space differs in the form of care and services aimed at this audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Lopes dos Santos, Federal University of Espírito Santo

Professor Universidade Federal do Espírito Santo.

Adriana da Costa Barbosa, Federal University of Espírito Santo

Professora da Universidade Federal do Espírito Santo.

Júnio Hora Conceição, Federal University of Espírito Santo

Professor da Universidade Federal do Espírito Santo.

Edson Pantaleão, Federal University of Espírito Santo

Professor da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

BRASIL. Declaração de Salamanca e de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: avaliação para identificação das necessidades educacionais especiais. [2. ed.] / coordenação geral SEESP/MEC. - Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil - 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 05 out. 1988. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm> Acesso em: 20 set. 2020

BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei n.º 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996. <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Brasília, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9934-decreto-6094-2007&category_slug=fevereiro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm>. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. MEC. SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192> Acesso em: 20 set. 2020.

CARVALHO, E. J. G. Reflexões sobre a importância dos estudos de educação comparada na atualidade. Revista HISTEDBR On-Line, v. 13, n. 52, p. 416-435, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i52.8640251

CONROY, T., YELL, M. L., KATSIYANNIS, A. Schaffer v. Weast: The Supreme Court on the burden of persuasion when challenging IEPs. Remedial and Special Education, 29, 108-117, 2008. DOI: https://doi.org/10.1177/0741932508317273

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. S.P.: Editora Nacional, 1985.

ELIAS, N. Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 1970.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

ELIAS, N. Envolvimento e alienação. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

ELIAS, N. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ESPÍRITO SANTO (Estado) Secretaria da Educação. Diretrizes da educação especial na educação básica e profissional para a rede estadual de ensino. Vitória: Sedu, 2011. <https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Diretrizes%20da%20Ed.%20Especial%20no%20ES%20%20-%20Sedu.pdf > Acesso em: 20 set. 2020

FRANCO, M. C. Quando nós somos o outro: questões teórico metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, ano XXI, n.72, p.197-230. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000300011

FERREIRA, A.G. O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, Porto Alegre, v.31, n.2, p.124-138, 2008.

GREGORIO, M.G. Os estudos de educação comparada internacional no banco de dissertações e teses da Capes no período de 1987 a 2006. São Carlos, SP. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Carlos, 149 p., 2009.

IDEA. Individuals with Disabilities Education Improvement. Act 2004, Pub. L. n.. 108-46. Disponível em: http://idea.ed.gov/download/statute.html. Acesso: 20 out 2019.

MORIN, A. The Everything Parent's Guide to Special Education: A Complete Step-by-Step Guide to Advocating for Your Child with Special Needs. Simon and Schuster, 2014.

PARENT’S GUIDE TO SPECIAL EDUCATION IN CONNECTICUT. 2007. Disponível em: https://portal.ct.gov/-/media/SDE/Special-Education/Parents_Guide_SE.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

PLETSCH, M. D.; PAIVA, C. Por que as escolas continuam “laudando” estudantes com deficiência intelectual? Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X32902

ROTHSTEIN, L.; JOHNSON, S. F. Special education law. Sage, 2014.

SCHNEIDER, S.; SCHIMITT, C. J. O uso do método comparativo nas Ciências Sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998.

SCHRIEWER, J. The Method of Comparison and the Need for Externalization: methodological criteria and sociological concepts. In: SCHRIEWER, Jürgen; HOLMES, Brian (Ed.). Theories and Methods in Comparative Education. 2. ed. Frankfurt: Lang, p. 25-83, 1990.

SOBRINHO, Reginaldo Celio et al. Estudo Comparado Internacional: Contribuições para o campo da Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 21, n. 4, p. 335-348, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000400002

TANURE ALVES, M. L.; DUARTE, E. Os caminhos percorridos pelo processo inclusivo de estudantes com deficiência na escola: uma reflexão dos direitos construídos historicamente. Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, p. 207-218, maio/ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X2628

YELL, M. L. The law and special education. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1998.

YELL, M. L., KATSIYANNIS, A. Placing students with disabilities in inclusive settings: Legal guidelines and preferred practices. Preventing School Failure, 49, 28-35, 2004. DOI: https://doi.org/10.3200/PSFL.49.1.28-35

ZIRKEL, P. A. Who has the burden of persuasion in impartial hearings under the Individuals With Disabilities Education Act? Connecticut Public Interest Law Journal, 13, 1-18, 2013.

ZIRKEL, P. A. Special Education Law: Illustrative Basics and Nuances of Key IDEA Components. Teacher Education and Special Education, vol. 38, no. 4, pp. 263–275, Nov. 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/0888406415575377

Published

2024-01-04

How to Cite

Santos, F. L. dos, Barbosa, A. da C., Conceição, J. H., & Pantaleão, E. (2024). Special Education Policy: A Comparing Espírito Santo (Brazil) and Connecticut (United States). Special Education Magazine, 37(1), e1/1–30. https://doi.org/10.5902/1984686X67743