The use of reading and writing applications with students with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X46925Keywords:
Applicatives, reading and writing levels, intellectual disabilities.Abstract
This study aims to analyse the educational applicatives’ potential in reading and writing tuition of students with intellectual disabilities. It is used a qualitative research, with exploratory goals and participant research procedures. The subjects are twelve students with intellectual disabilities. The instrument was a field diary through a reference matrix which characterises four levels of reading and writing, pedagogical and technical requirements that the applicatives are supposed to contain in each level. Twelve applicatives were analysed and the data was treated through a reflexive analysis. The results point that the applicatives are not developed considering the reading and writing levels and the subject with intellectual disabilities; not all applicative is adequate for teaching and learning even though it attends important requirements; and, lastly, it is concluded that is necessary to develop guidelines for the creation and usage of applicatives that embrace the four reading and writing levels.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Margarida de. Técnicas para elaboração dos trabalhos de graduação. In: Introdução à metodologia do trabalho científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2006, p. 25-38.
BAHIA, Ana Beatriz. Desenhando health games para não gamers. In: ALVES, Lynn e COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos Digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016, p. 77-104.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
BUSARELLO, Raul Inácio. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016. 140p.
ESPINOSA, Ruth Contreras. e GÓMEZ, Jose Luis Eguia. Pesquisa da avaliação e da eficácia de aprendizagem baseada em jogos digitais: reflexões em torno da literatura científica. Trad. Beatriz Marchesini. In: ALVES, Lynn e COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016, p. 61-76.
FAGUNDES, Natalia Filipini. O uso de aplicativo de celular como recurso didático no Atendimento Educacional Especializado (AEE) com aluno autista do ensino fundamental. Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mídias na Educação, EaD, RS, 2019.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Diana Myriam Lichteinstein (Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
GALVÃO FILHO, Teófilo. Tecnologia Assistiva: favorecendo o desenvolvimento e a aprendizagem em contextos educacionais inclusivos. In: GIROTO, Claudia Regina Mosca; POKER, Rosimar Bortolini. OMOTE, Sadão. (Org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília/SP: Cultura Acadêmica, 2012 p. 65-92.
GALVÃO FILHO, Teófilo. Deficiência intelectual e tecnologias no contexto da escola inclusiva. In: GOMES, Cristina (org.). Discriminação e racismo nas Américas: um problema de justiça, equidade e direitos humanos. Curitiba: CRV, 2016, p. 305-321. Disponível em: http://www.galvaofilho.net/DI_tecnologias.htm. Acesso em: 11 jul. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HENRIQUE, Hélen Cristina Rodrigues; SOUZA, Fúlvio Rafael Bento de; SILVA, Rejane Maria Ghisolfi. Avaliando mediações e interações “com, no e pelos” objetos de aprendizagem no contexto escolar. In: SOUZA JUNIOR, Arlindo José. et al. Objetos de aprendizagem: aspectos conceituais, empíricos e metodológicos. Uberlândia: Edufu, 2010, p. 61-98.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér; BATISTA, Cristina Abranches Mota. Atendimento educacional especializado em deficiência mental. In: BRASIL. Atendimento educacional especializado: deficiência mental. Brasília: SEESP/MEC, 2007, p. 13-42.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento, pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo/ Rio de Janeiro: Hucitec/ABRASCO, 2014.
MOOJEN, Sônia Maria Palaoro. A escrita ortográfica na escola e na clínica – teoria, avaliação e tratamento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO E A CULTURA. Relatório Global UNESCO - abrindo novos caminhos para o empoderamento: TIC no acesso à informação e ao conhecimento para as pessoas com deficiência /UNESCO. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2014.
PAIXAO, Katia de Moura Graça. Mediação Pedagógica e Deficiência Intelectual: em cena a linguagem escrita. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Marília, 2018.
PASSERINO, Liliana Maria.; DIAS, Carla Cristina Lui E RAPKIEWICZ, Clevi Elena. Acessibilidade em Objeto de Aprendizagem na Área de Química: uma mistura legal. In: Arlindo José de Souza Junior; Carlos Roberto Lopes; Márcia Aparecida Fernandes; Rejane Maria Ghisolfi da Silva. (Org.). Objeto de aprendizagem: aspectos conceituais, empíricos e metodológicos. 124 ed. Uberlândia: EDUFU, 2010.
PETRY, Arlete dos Santos. Jogos digitais e aprendizagem: algumas evidências de pesquisa. In: ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016, p. 43-60.
ROCHA, Jaquelini Grillo Biral, & THIENGO, Edmar Reis. Alfabetização de estudante com deficiência intelectual: uso de um software educativo. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 11(11), e513, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e513.2019 Acesso em: 22 ag. 2020.
RODRIGUES, Jeanine Taís Drescher. As tecnologias da informação e da comunicação na mediação da alfabetização de alunos com deficiência intelectual. Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15368. Acesso em: 9 jul. 2020.
SANTOS, Maria Aline Marques dos. Promoção da aprendizagem da leitura através das Tecnologias da Informação e Comunicação, numa criança com Perturbação do Espetro do Autismo. Dissertação de Mestrado. Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra. Coimbra, 2014.
TOBIAS, Sigmund; FLETCHER, Dexter; WIND, Alexander. Game based learning. In: SPECTOR, J.M. et al. (org). Editors handbook of research on educational communications and techbology. 4ª ed. Nova York: Springer Science +Business Media, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).