Life story a subject with Syndrome Klinefelter

Authors

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rogério Drago Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X23576

Keywords:

Klinefelter's syndrome, Historical-cultural perspective, Subjectivity

Abstract

This study aims to understand the life story of a man with Klinefelter's syndrome, a rare restricted to male syndrome. The methodology used to achieve this goal was the story of life, supported by assumptions of socio-historical perspective and the evidential paradigm Ginzburg. In this research, meetings with a guy who has the Klinefelter syndrome are described and analyzed, taking into account the subjective aspects. In these meetings, several stories were heard to compose the subject's life story researched: the Ramon himself, his mother Marlene and teachers APAE and Youth and Adult Education. To collect the data, we used the biographic semi-structured interviews. The data were analyzed taking into account the historical and social context of Ramon thus dialogical relations established by Ramon with his peers were observed. In this sense, from this research, it was possible to realize that beyond the biological, Ramon is a social being, cultural, learning, learns and that, moreover, has much to teach.

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Author Biographies

Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorando em Educação(PPGE-UFES), mestre em Educação (PPGE/UFES), especialista em educação inclusiva e em gestão escolar integrada e Licenciado em Ciências Biológicas (UFES). Integrante do GEPEI-Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Inclusão (UFES).

 

 

Rogério Drago, Universidade Federal do Espírito Santo

É professor Adjunto do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999), doutorado em Ciências Humanas - Educação pela PUC-Rio (2005) e Pós-Doutorado em Educação pelo PPGE-UFES (2013). É coordenador do GEPEI-UFES.

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Published

2018-06-06

How to Cite

Araújo, M. P. M., & Drago, R. (2018). Life story a subject with Syndrome Klinefelter. Special Education Magazine, 31(61), 405–416. https://doi.org/10.5902/1984686X23576